Hoofdmenu

Aanschaf zakelijke bestelauto

Gestart door Jessica, 31 augustus, 2015, 22:04:07

Vorige topic - Volgende topic

Jessica

Beste forumgenoten,

Ik ga een bedrijfsauto kopen welke tot de onderneming gaat behoren. Nu heb ik daar een aantal vragen over.
Het bedrijf betreft een eenmanszaak, waardoor ik de auto ook van mijn privérekening mag betalen. Dit heeft om bepaalde redenen ook mijn voorkeur. Of is het verstandiger om een prive storting te doen vanuit mijn privérekening op mijn zakelijke rekening en de auto toch van de zakelijke rekening te betalen?
Nu hoef ik als het goed is geen afschrijving te doen over meerdere jaren aangezien het bedrijf jonger is dan drie jaar. Klopt dit of is er toch een ander advies? Het lijkt mij namelijk toch verstandig om de afschijving over meerdere jaren te doen aangezien de winst al flink verlaagd wordt door o.a. de ondernemersaftrek. Of zie ik dat verkeerd?

Alvast bedankt voor de reacties, groet Jessica

Annalies Janssens

Het mooiste voor je boekhouding is toch wel echt om de auto van je zakelijke rekening te betalen. Je bewaart je administratie voor je bedrijf (incl bankafschriften) minimaal 5 jaar waardoor je alles goed kunt terugvinden. Dat doe je waarschijnlijk niet met je privé-afschriften. Dus beter inderdaad geld overboeken uit prive.

Als het een bestelauto is mag je inderdaad willekeurig afschrijven. Dat kan dan zowel alles ineens afschrijven of een willekeurige andere methode.
Wat verstandig is, is niet op afstand te zeggen. Dat ligt aan je overige winst, aftrekposten, privé-situatie enz.
Persoonlijk geef ik sowieso niet de voorkeur aan ineens afschrijven van een vervoermiddel. Wanneer je de auto namelijk weer verkoopt over enkele jaren dan is de boekwaarde 0 dus de gehele verkoopwaarde telt dan bij je winst mee. Je kunt er een beetje mee "spelen" maar doorgaans is het bij een redelijk stabiele winst verstandig om je afschrijving enigszins af te stemmen met de werkelijke waardedaling.
Maar nogmaals, dat is slechts een globaal advies.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen