Hoofdmenu

Boete als credit op factuur naar klant

Gestart door zzp001, 13 september, 2015, 17:07:17

Vorige topic - Volgende topic

zzp001

Hoi Allemaal,ik ben ff de draad kwijt...

Mijn opdr.gever betaald mijn verkeersovertredingen.Die dien ik als credit op de eerstvolgende factuur te zetten,zo gezegd -zogedaan :)
Aangezien de boetes prive geboekt moeten worden ,hoe te boeken?? En oja,de facturen zijn btw verlegd heeft dit nog invloed?
Ik hoor het graag,alvast bedankt.
Groetjes
zzp1
m.vr.gr
Herman

Annalies Janssens

Ok, als ik het goed begrijp betaalt de opdrachtgever de boete (hij schiet het voor) en vervolgens moet jij het terugbetalen.

Dit is wel een erg vreemde constructie moet ik zeggen. Het zou beter zijn als jij een normale factuur verstuurt en het bedrag bij betaling in mindering gebracht wordt.

Zeker met BTW verlegd is dit een probleem omdat het invloed heeft op evt. KOR.

Als de opdrachtgever het beslist zo wil zou je een aparte credit-factuur kunnen maken met BTW vrij. Beide facturen kunnen dan door de opdrachtgever verrekend worden.
Maar, daarnaast moet je nog een handeling doen (het is immers geen correctie op omzet)
- kopieer factuur credit (de credit factuur van de boete) en kies na opslaan voor rekening buiten Acumulus
(hiermee doe je de eigenlijk foutieve factuur teniet en maak je er een privé-boeking van door rekening buiten Acumulus te gebruiken)

Een tamelijk omslachtige methode maar zie zo geen andere mogelijkheid.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen