Hoofdmenu

Foute invoer ineens corrigeren - representatiekosten

Gestart door michelle84, 19 september, 2015, 13:18:30

Vorige topic - Volgende topic

michelle84

Goedemiddag,

Het afgelopen jaar heb ik gebruik gemaakt van Acumulus voor mijn boekhouding. Ik heb zelf bonnen ingevoerd. Nu heb ik een adviesbureau en ga vaak naar klanten toe. Dan haal ik onderweg weten en eet dat onderweg op. Ik heb dat tot nu toe per abuis ingevoerd als representatiekosten en de btw op 21% laten staan. Nu zie ik dat de BTW dan niet afgetrokken wordt. Ik had eigenlijk reis en verblijfkosten met 26,5% privegebruio in moeten voeren.

Is er een manier om niet al deze boekingen apart aan te passen, maar ineens? Of kan ik het totale bedrag nemen en dan een eenmalige boeking doen om te corrigeren en hoe ziet die boeking er dan uit?

Alvast bedankt voor de hulp, boekhouding is niet mijn sterkste kant ;)

Groet,
Michelle

Annalies Janssens

Hallo Michelle,

Ook al is boekhouden wel je sterkste kant dan is dit best even lastig :-)

Voorop wil ik wel aangeven dat onderweg eten altijd wel wat discutabel is om af te trekken als bedrijfskosten. Belastingdienst stelt dat je ook je eigen boterhammen mee kunt nemen. Eten in een bedrijfsrestaurant is nog verdedigbaar omdat je dan samen met "collega's " eet en natuurlijk niet met je eigen boterham gaat zitten.
Als eten onderweg wel aftrekbaar is, dan mag je de BTW (6%) ook terugvragen als je het bijv. in je eigen auto nuttigt zoals je aangeeft.
Neem hierover zelf een standpunt in wat je kunt verdedigen.

Dan "technisch" de oplossing voor het boeken
Alle boekingen die je hebt gedaan met 21% BTW, daarvan wordt 73.5% van het bedrag excl. BTW als bedrijfskosten geboekt.

Je kijkt dan eerst naar het bedrag dat als zodanig geboekt is als representatiekosten.
-  Dit deel je dan door 0.735. De uitkomst is het bedrag excl. BTW
-  Vervolgens vermenigvuldig je de uitkomst met 1.21 en dan heb je het bedrag incl. BTW
-  Dit laatste bedrag boek je dan precies zoals je het eerder (fout) hebt geboekt maar dan met een - voor het bedrag. Kies de datum waar je de laatste foute boeking hebt gedaan en rekening buiten Acumulus
- Tot slot doe je de juiste boeking, eventueel rekening houdend met mijn opmerkingen hierboven.

Hoop dat je er zo uitkomt.

groet, Annalies
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen