Hoofdmenu

Factuurkorting bij vlot betalen

Gestart door Arjan74, 25 september, 2015, 08:37:55

Vorige topic - Volgende topic

Arjan74

Wie past er een factuurkorting toe bij betalen binnen een termijn, en wat zijn de ervaringen?
Ik krijg bij een van mij groothandels altijd een korting op de factuur bij betaling binnen 10 dagen, die betaal ik dan ook altijd binnen die termijn.

Nu zou ik dit zelf ook wel willen toepassen, maar ik kijk een beetje op tegen de administratieve rompslomp.
Als een klant dan toch later (en een hoger bedrag) betaald klopt de factuur niet meer.
Een al geboekte factuur moet ik dan verwijderen en opnieuw ingeven met gewijzigd bedrag, of is er een simpelere manier?
Water is pas drinkbaar als het door de brouwerij is geweest

Annalies Janssens

Er is wel een belangrijk verschil tussen korting bij betalen binnen een termijn en een opslag wanneer de klant later betaalt.

Je factuur moet je sowieso op het normale afgesproken bedrag van de geleverde diensten/goederen stellen.

- korting bij betalen binnen de termijn: maak een zakelijke uitgave van de korting incl. BTW, btw vrij
- opslag bij te laat betalen (volgens mij is de klant niet verplicht om dat te betalen) een negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een - ervoor), incl. BTW, BTW vrij
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Arjan74

Alvast bedank voor de info,

Nu is het in dit geval geen opslag op de factuur, er staat b.v. vermeld op de factuur: totaal bedrag 250 euro incl btw,  betaalt u binnen 10 dagen dan mag u 12 euro inhouden van het factuurbedrag.

Ik betaal dan binnen 10 dagen 238 euro aan de groothandel, betaal ik echter na 10 dagen dan moet ik wel het volledige factuurbedrag betalen.

Deze wijze zou ik ook wel willen hanteren om mijn klanten te motiveren sneller te betalen.

Ik begrijp dus dat het kortingverschil geboekt moet worden als zakelijke uitgave btw vrij, puur boekhoudkundig om het verschil kloppend te maken?
Dus als voorbeeld: factuur naar klant is 200 euro, korting is 10 euro (klant betaald 190 euro) en ik boek 10 euro btw vrij als zakelijke uitgave met een referentie naar betreffend factuurnr?
Water is pas drinkbaar als het door de brouwerij is geweest

Annalies Janssens

Klopt zoals je het zegt. Realiseer je dat (omdat de korting zonder aftrek BTW is) de korting feitelijk meer dan 5% is.

200 : 1.21 = 165.29 ex BTW, korting 10.00 dus een korting van 6.05%
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Sylvia

Hallo,

Ook ik was op zoek naar een mogelijkheid hiervoor en vond dus deze oude topic.
Moet ik de zakelijke uitgave dan boeken als bankkosten, of is er een andere manier om dit te doen?

Alvast bedankt

Arjan74

Nee dat lijkt me niet, bankkosten zijn voor facturen welke de bank rekent over het gebruik van de zakelijke rekening.

Je moet dit boeken als zakelijke uitgave, zoals je ook je facturen van je leveranciers boekt.
Water is pas drinkbaar als het door de brouwerij is geweest

Sylvia

Klopt is ook een zakelijke uitgave echter moet je er nog een kostensoort aan toevoegen.
Ik zou niet weten welke ik dan zou moeten gebruiken.

Arjan74

Je zou kostensoort diversen kunnen nemen, maar als je er vaak gebruik van maakt dan maakt je zelf een kostensoort "korting" aan.
Dan kun je als het daar consequent invult het ook makkelijk terugvinden in Acumulus.
Water is pas drinkbaar als het door de brouwerij is geweest