Hoofdmenu

Zakelijke auto, privegebruik BTW kosten

Gestart door michelle84, 08 oktober, 2015, 12:07:40

Vorige topic - Volgende topic

michelle84

Goedemorgen,

Vorig jaar heb ik mijn eenmanszaak gestart en toen privé een auto gekocht. Ik heb mijn zakelijke kilometers bijgehouden en hiervoor een kilometervergoeding geboekt. Alle autokosten heb ik op een aparte acumulus rekening geboekt, zodat ik aan het eind van het jaar de btw naar rato van het zakelijk gebruik kon terugvragen.

Nu heb ik op 1 oktober mijn auto verkocht en ben heb een auto zakelijk operationeel geleased. Ik had rekening gehouden met de bijtelling, maar dacht dat ik verder klaar was. Nu las ik dat ik BTW moet afdragen over privekilometers. Dus moet ik alsnog een administratie bijhouden :(

Ik vind hierover eigenlijk niets terug in de handleiding. Die gaat alleen over andersom: zakelijk een priveauto rijden. Is het nu handig om alsnog alle autokosten op de aparte rekening te blijven boeken? En hoe boek ik dit bedrag dan correct op het einde van het jaar?

En nog even een zijstap: is het nu nog steeds voldoende om begin en eind kilometerstand te noteren en alleen zakelijke ritten bij te houden?

Alvast bedankt!

Groet,
Michelle

Annalies Janssens

Wanneer je de IB-bijtelling boekt dan wordt er automatisch ook 1.5% BTW bijgeteld voor het privé-gebruik. Verder hoef je dan niets te doen.
Je kunt die boeking terug zien in het BTW-overzicht (privé-gebruik) en in het grootboekoverzicht bij Diversen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

michelle84

Hoi Annalies,

Bedankt voor je reactie!

Is die 1,5% btw bijtelling bedoeld voor als je privé met een zakelijke auto rijdt? Ik las namelijk dat het percentage als je geen km registratie bijhoudt 2,7% van de cataloguswaarde is...

Annalies Janssens

2,7% is als je ook BTW bij aanschaf hebt afgetrokken. Bij operationeel lease is dat niet het geval (je betaalt een maandelijks bedrag als soort huur met BTW). Dan mag je 1.5% rekenen.
Je kunt voor de zekerheid nog even kijken wat je zelf berekend hebt met de bijtelling.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

michelle84

Na nog ellendig veel meer gelezen te hebben, heb ik zojuist toch maar eens de Belastingdienst gebeld. Wat jij aangeeft Annalies over het percentage, daar zijn zij het niet geheel mee eens. Kennelijk is er voor operationeel lease geen duidelijke richtlijn, maar het advies is 2,7% te hanteren.

De separate keuzen om de auto wel of niet als zakelijk te zien voor IB belasting en omzetbelasting was me nieuw. Ik heb daar nu over gelezen. Het is voor mij voordeliger om de auto als zakelijk te zien voor de BTW.

Wat ik nog niet begrijp is hoe het zit als ik de auto zakelijk dan wel privé aanmerk voor de IB belasting. Ik rij meer dan 500 km per jaar privé. Dus dan dien ik bijtelling te betalen, als de auto zakelijk is. Ik kan ervoor kiezen de auto als privé bezit te zien. Betekent dit dan dat ik de autokosten niet meer van de winst mag aftrekken, maar in plaats hiervan wel km vergoeding mag berekenen voor zakelijk gebruik van de privé auto?

Als dit zo is, dan is het dus een berekening: ik rij ongeveer 30.000 km per jaar. 10% is privé. De leasetermijnen zijn 700 euro per maand ex btw. Brandstof is ongeveer 2500 euro ex btw per jaar. Bijtelling is 8000 euro per jaar.

Optie 1: aftrekpost voor km vergoeding van 90% x 30.000 km x 0,19 cent is 5130 euro per jaar

Optie 2: aftrekpost van 12 x 700 + 2500 = 10900 euro voor autokosten -/- 8000 euro bijtelling per jaar = 2900 euro per jaar.

Mis ik hier nog iets?

Annalies Janssens

Het is ook een heel ingewikkelde materie. Als je 100% zekerheid wilt hebben moet je het schriftelijk voorleggen aan je belastingkantoor. Als je 3 x belt met de belastingtelefoon kun je 3 x een ander antwoord krijgen.
De belastingdienst stelt dat wanneer je geen sluitende km administratie hebt én geen BTW hebt afgetrokken bij aanschaf (wat je dus niet hebt gedaan omdat je de auto niet hebt aangeschaft) de bijtelling 1.5% is.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_auto_is_ondernemingsvermogen/u_leaset_een_auto_voor_uw_onderneming
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/privegebruik_auto_van_de_zaak

Als je wel een sluitende km administratie hebt hoef je niet uit te gaan van de 1.5 of 2.7 maar mag je een bijtelling doen van het werkelijke privé-gebruik. Dat lijkt in jouw situatie gunstiger.

Bij je berekening IB zie je volgens mij niets over het hoofd. Alleen moet je er wel op letten dat bij minder dan 10% privé-gebruik de auto geen keuzevermogen is maar verplicht bedrijfsvermogen.

Verder wel voor de zekerheid: het betreft hier echt operational lease?

Omdat de keuze slechts eenmaal gemaakt mag worden, je er dus niet op terug kunt komen, hoor ik graag van de andere dames adviseurs wat ze hiervan vinden. Dat we zeker weten dat er geen dingen over het hoofd gezien worden.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

SKYB Yvette

Hi,

Als andere dame, zal ik ook antwoorden  :)

Ik ben het eens met Annalies. Voor gehele zekerheid kan men beter een schriftelijk verzoek indienen voor een uitspraak.

En volgens mij ziet Annalies niet iets over het hoofd.

Let er bij de bijtelling IB wel op dat indien er sprake is van een zuinige auto (lees verlaagde bijtelling) ik laats heb meegemaakt dat er werd gevraagd om een kilometeradministratie waaruit bleek dat niet meer privé werd gereden in verhouding tot de zakelijke kilometers als dat er aan bijtelling was opgegeven. Wellicht een over ijverige controleur, maar toch.... Ik dacht laat ik het even melden.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Annalies Janssens

Dank je wel Yvette. 2 weten er meer dan 1!

Wil je je laatste alinea (over de bijtelling) nog iets anders formuleren? Ik begrijp het namelijk niet goed wat je hiermee bedoelt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

SKYB Yvette

Hi,

Natuurlijk, kan ik de laatste allinea nog even verduidelijken  :)

Bijtelling IB was 14% ivm energie zuinige auto. Geen kilometeradministratie aanwezig. Kon hierdoor niet worden aangetoond dat er geen excessief privé gebruik was geweest. Dan zou er nl. meer bijtelling moeten plaatsvinden.  Gelukkig met een waarschuwing ervan afgekomen. Maar zeker bij auto's met een lagere bijtelling kan hier dus naar gekeken worden bij een controle   :(
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Es

Ik heb er ook nog even naar gekeken en een aantal white-papers van accountantskantoren doorgenomen.

Voor lease-auto's staat in elke van deze white-papers, plus op sites van leasemaatschappijen, het btw-correctie % van 2,7% !

michelle84

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb besloten de auto voor de BTW zakelijk te rijden en km registratie bij te houden. Voor de IB rij ik hem privé en keer ik km vergoeding uit. Dit lijkt me het meest voordelig.

Wie weet bedenken ze ooit nog eens een gebruiksvriendelijkere regeling ;)