Hoofdmenu

Stichting vraag over het boeken van een 'oninbare vorderingen? - bad debt?'

Gestart door Jedidiah, 24 oktober, 2015, 19:09:05

Vorige topic - Volgende topic

Jedidiah

Onze stichting streetrescue heeft besloten een openstaand bedrag, dat is uitgegeven door projectleiders in Brazilie, maar waar ze geen bonnen voor hebben aangetoond,  dit jaar af te schrijven als een oninbare vordering, de engelse sprekende voorzitter noemt  het een 'bad debt'. Mijn vraag is hoe dit te boeken in Acumulus. het gaat om een bedrag van € 139

Annalies Janssens

Aangezien hier geen BTW mee gemoeid is (neem ik aan) kan hiervoor een credit-nota gemaakt worden. Kies na boeken bij beide facturen als rekening "rekening buiten Acumulus" en neem voor beide als betaaldatum dezelfde datum en zet beide op betaald.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen


wijnenvanmarc

Ik heb een soortgelijke situatie voor een bedrag van 96 euro. Dit is echter inclusief btw. Kan ik dit ook via een creditfactuur boeken? Zo nee. Hoe dan wel?

Marc Sieval

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

wijnenvanmarc

Laat ik dat dan maar doen. Kan ik het ook verrekenen met de eindafrekening BTW aangifte? Ik heb nu per kwartaal de BTW aangegeven?

Marc

Annalies Janssens

Het punt is juist dat je het volgens deze methode niet mag verrekenen met de gewone BTW aangifte maar apart moet terugvragen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

wijnenvanmarc

Dan begreep ik het goed. Is de eerste keer dus laat ik het maar een keertje doorlopen. Je suggereert in je eerdere reactie dat er ook een andere mogelijkheid is?

Annalies Janssens

Tsja... andere mogelijkheid maar officieel niet toegestaan  :| is een volledige credit-factuur waar je ook de BTW gewoon laat staan. Dan wordt het wel verrekend met de normale BTW aangifte.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

wijnenvanmarc

Ik had dat inderdaad ook al gedaan nav een ander topic. Ik laat het nog even rusten :blank: