Hoofdmenu

Nog steeds veel onduidelijkheid zelfstandigenregeling onder zzp\'ers

Gestart door Bert-Jan, 12 oktober, 2009, 14:58:50

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Nog steeds veel onduidelijkheid over zelfstandigenregeling UWV onder zzp\'ers

FNV Zelfstandigen helpt zzp\'ers om goed voorbereid het gesprek aan te gaan met het UWV

Utrecht, 9 oktober 2009 - FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger van ruim 12.000 zzp\'ers in de sectoren Diensten, Groen, Handel, ICT, Industrie, Vervoer en Zorg, heeft sinds het \'fraudeonderzoek\' van het UWV veel leden raad gegeven en geholpen aangaande de zelfstandigenregeling. Een grote groep zzp\'ers wordt beschuldigd van fraude, met hoge terugvorderingen, boetes en soms zelfs taakstraffen tot gevolg. Uit de gesprekken met de betrokken leden is gebleken dat het UWV geen informatie heeft verstrekt over de gevolgen die deze \'fraudegesprekken\' kunnen hebben.  Tevens gaven veel zzp\'ers aan dat de \'fraudegesprekken\' vooral gericht waren om boetes op te leggen en terug te vorderen omdat men niet had voldaan aan de zogenaamde mededelingsplicht. Om leden goed voor te bereiden op deze gesprekken voert FNV Zelfstandigen 1-op-1 gesprekken met betrokken leden. Tijdens deze 1-op-1 gesprekken legt een jurist van FNV Zelfstandigen de regeling uit en gaat in op de persoonlijke situatie van het lid.  Indien gewenst gaat een jurist van FNV Zelfstandigen ook mee naar het gesprek met het UWV.

\"Ik was volkomen verrast door de enorme toestand die opeens teweeg werd gebracht door het UWV en de Belastingdienst. Ik was me van geen kwaad bewust en handel altijd ter goeder trouw\", aldus een zzp\'er, lid van FNV Zelfstandigen en één van de zelfstandige ondernemers die in de problemen kwam met het UWV. \"De situatie was echt een doolhof. FNV Zelfstandigen heeft me heel snel duidelijk gemaakt wat nu precies het probleem was.  Vervolgens heeft FNV Zelfstandigen me met raad en daad terzijde gestaan. Ze hebben me echt bij de hand genomen om me door het doolhof heen te leiden. Dit heeft mij enorm geholpen en gelukkig ben ik nu dan ook in de afrondende gesprekken met het UWV.\"

Als belangenbehartiger heeft FNV Zelfstandigen nauw contact met de Nationale Ombudsman en de Tweede Kamer over de zelfstandigenregeling. De Tweede Kamer heeft de Nationale Ombudsman nu gevraagd om te kijken naar de gang van zaken bij het UWV betreft het informeren en achteraf vervolgen van de betrokken starters. Toch voert het UWV nog steeds \'fraudegesprekken\' met  zzp\'ers.  FNV Zelfstandigen is van mening dat het UWV met deze praktijken moet stoppen en eerst moet wachten tot het onderzoek is afgerond.

Linde Gonggrijp, directeur FNV Zelfstandigen: \"In heel veel gevallen heeft de begeleiding van FNV Zelfstandigen bij deze gesprekken er toe geleid dat betrokkenen niet onnodig veel geld hebben moeten terug betalen. Het UWV heeft de informatievoorziening voor starters inmiddels verbeterd. Wij zijn hier blij mee, maar dit is helaas te laat voor de vele zzp\'ers die nu problemen hebben met het UWV. Wij blijven ons uiterste best doen hen zo goed mogelijk te helpen.\"

Bron: http://www.perssupport.nl/publishingweb/pressrelease/detail.do?pressId=34431&type=thisweek&searchKey=ee299938-b700-11de-bcb7-cb047c521189&languageId=NL&pageIndex=2
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)