Hoofdmenu

Stichting vraag over kosten over 2 boekjaren eind 2014 begin 2015

Gestart door Jedidiah, 06 november, 2015, 19:51:36

Vorige topic - Volgende topic

Jedidiah

Ik heb namens de stichting met mijn prive creditcard een donatie gedaan naar een andere stichting op 31 december 2014.
op 1 januari heeft de Stichting het bedrag aan mij terugbetaald. Omdat het over twee boekjaren heen gaat weet ik niet zo goed hoe het te boeken, Dit soort kosten boek ik normaal zo:
ik heb een rekening aangemaakt: voorschotten met creditcard. als ik iets betaal met de creditcard boek ik het met een zakelijke uitgave daar vanaf. daarna boek ik het met een interne overboeking van de zakelijke rekening naar deze tussenrekening, wanneer het bedrag naar mij wordt terugbetaald.

Hoe moet ik het nu boeken, nu de creditcard transactie in het ene jaar, 2014 is gedaan en de terugbetaling naar mij in het volgende jaar 2015?

SKYB Yvette

Hi,

U boekt dit op de zelfde manier  ;D. Het saldo van de rekening voorschotten met creditcard trekt u vervolgens af van het saldo van de nog openstaande te betalen facturen bij het opmaken van uw jaarcijfers.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Jedidiah

Dank u voor uw reactie maar ik begrijk het niet helemaal. :-[ :" Het saldo van de rekening voorschotten met creditcard trekt u vervolgens af van het saldo van de nog openstaande te betalen facturen bij het opmaken van uw jaarcijfers. hoe moet ik dit boeken?
"

SKYB Yvette

#3
Hi,

U gaat er op de door u gevolgde manier min of meer hetzelfde mee om als dat men omgaat met deelbetalingen van facturen.

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=deelbetalingen

Mijn laatste opmerking is dus geen echte boeking. Dit gaat over hoe u met de tussenrekening om kan gaan als u eventueel een jaarrekening op moet maken (zie onderdeel inz de aangifte). U neeft de factuur  immers al betaald waardoor dit bedrag niet meer thuis hoort in het saldo van de crediteuren per 31-12-2014.

U moet wel uiteraard de boeking maken in het begin van 2015 om het saldo op de tussenrekening te activeren. Net zoals u dit doet bij uw betaalrekeningen. Wanneer u het bedrag heeft terugbetaald aan u zelf, zal het saldo naar € 0 gaan.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Jedidiah

 ;D Hartelijk bedankt voor de extra uitleg. Het is me nu duidelijker wat ik moet doen!

SKYB Yvette

Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126