Hoofdmenu

Uitputting van merkenrecht bij handel binnen de EU

Gestart door veenie, 13 november, 2015, 15:04:23

Vorige topic - Volgende topic

veenie

Om nu toch eens duidelijkheid hier over te krijgen en nu weer een (blaf)mail te hebben ontvangen van een importeur ben ik toch benieuwd naar nog hardere onderbouwing van dit verhaal.

Ik heb een webshop zonder fysieke winkel, zodoende willen verschillende importeurs niet aan mij leveren.
Dat dit geen probleem hoeft te zijn is mij ook bekend, ik heb dan ook al enige tijd goede contacten met duitse leveranciers (winkels).
Destijds heb ik voor mijn gevoel al goed uitgezocht hoe het zat met het uitputting van het merkenrecht binnen de EU.
Buiten de EU brand je je vingers hieraan, maar binnen de EU is een vrij verkeer van goederen.

Nu claimt een importeur dat ik inbreuk maak op het merkrecht / auteursrecht omdat ik foto's, teksten en logos gebruik van hun.
De betreffende importeur heeft nu dus per mail laten weten dat deze verwijderd dienen te worden binnen 7 dagen (wat mij ook geen redelijke termijn lijkt nog daar gelaten).

Wie heeft hier meer ervaring mee en hoe hier mee om te gaan? de KVK is al van mening dat de importeur pech heeft en zich maar moet melden bij degene met wie hij een contract heeft.

RelagInternational

Volgens mij heeft de KVK gelijk over de vrije handel, echter zo zwart/ wit is het niet voor alle producten. Ligt eraan wat je in het buitenland inkoopt, niet alle producten mag je zomaar naar NL invoeren.
Afbeeldingen van een ander gebruiken is niet zo maar toegestaan.

Gebruik je de afbeeldingen van de importeur of van het merk?
Mocht je die van de importeur gebruiken dan dien je die inderdaad te verwijderen want daar heb je geen toestemming voor, gebruik je ze van het merk dan kun je het beste toestemming vragen aan het merk om hun afbeeldingen te mogen gebruiken.  Om al dit soort fricties te vermijden stel ik je voor om altijd zelf foto's van producten te maken.  Hou er ook rekening mee als je contact opneemt met het merk dat ze misschien helemaal niet gecharmeerd zijn van de winkels die jou nu beleveren en dat deze misschien drooggelegd worden.

Misschien is de beste optie voor je om toenadering met de importeur te zoeken en aangeven dat je graag bij hen wil inkopen en niet via de omweg die je nu bewandelt. Grote kans dat je alsnog klant mag worden omdat je de producten toch al verkoopt en op die manier kan de importeur nog enigszins controle over de goederenstroom blijven houden voor het geval er een recall komt. Mooie bijkomstigheid is dat je dan ook de afbeeldingen mag blijven gebruiken.

veenie

Allereerst bedankt voor je reactie.

Toenadering met de importeur heb ik zelf meerdere malen getracht, echter wilt de importeur geen zaken doen met webshops.
Daarnaast rekent de nederlandse importeur prijzen die hoger liggen dan de verkoop prijzen in duitsland.

De fotos die ik gebruik komen vanaf mijn duitse leverancier, en zijn van het merk niet van de importeur.
Bij 2 producten is er een nederlandse tekst doorheen geslipt die praktisch 1 op 1 was met die van de importeur. Deze zijn reeds verwijderd.
Het is ook niet de fabrikant die dreigt maar de importeur zelf.
Echter elk dialoog of tegen reactie wordt van hun zijde domweg niet op gereeageerd.

Mijn situatie is in deze markt nogal uniek, en dat heb ik al reeds meerdere malen gecommuniceerd met deze importeur.
Ik ben niet gewoon maar een webshop, de artikelen die het betreft zijn voor mij als aanbod naar de klant om het geheel compleet te kunnen leveren.
Naast de producten die ik verkoop in mijn webshop ontwikkel ik zelf ook heel veel eigen producten die daarop aansluiten en het aanbod naar de klant compleet maken.

Zomaar een winkelpand vinden is dan ook geen gemakkelijke opgave omdat ik niet alleen een showroom nodig heb dan maar ook een werkplaats.
Een combinatie die nagenoeg niet te vinden is in deze regio of dermate onbetaalbaar dat het niet haalbaar is. En een paar zware industrie machines in het centrum plaatsen lijkt me ook niet wenselijk ;).
Los van het feit dat het hier al sowieso 2 aparte ruimtes moeten zijn.

GrahamC

Dit soort verhaal komt bekend voor. In verschillende sectoren zijn er 'importeurs' (vooral in nederland) die proberen een exclusiefrecht voor zich te houden op import en distributie van producten.

Prijsverschil NL/DE is er altijd..maar theoretisch moet dat 2% zijn..het verschil in de BTW..maar nee..kijk naar benzine of andere producten. De 'markup' of winstmarge is altijd stukken hoger opgedreven in NL.

Dat U een leverancier heb gevonden binnen de EU die bereid is om te leveren is prima. Als U zelf een redelijke winst maakt, de btw juist heb berekend en de prijs nog onder die van de NL 'importeur' staat is geen probleem. Alles 100% legaal.

Zelfs voor producten die van buiten EU komen hoeft dit geen probleem te zijn. Goede afspraken met je leveranciers maken spaart veel ellende.

Als de foto's via dezelfde leverancier komen moet dat geen probleem zijn. Als de 'importeur' bij de fabrikant klaagt, kan dat wel tot een probleem worden natuurlijk maar ik denk niet dat dit zover komt.

Hiervoor is er wel een eenvoudige oplossing...maak uw eigen foto's!

"Wij leveren niet aan webshops" is een domme opmerking. Hebben ze dan zelf geen webshop?..

Succes met verkoop van je producten!