Hoofdmenu

Factuurdatum en verzenddatum

Gestart door ICTaanbieding, 26 januari, 2016, 22:15:52

Vorige topic - Volgende topic

ICTaanbieding

Ik krijg op 7 januari opeens een factuur met factuurdatum op 31 december.

Ik doe mijn BTW aangifte altijd gelijk de eerste week dus ik vind dat super irritant. En gaat me dan ook een beetje om het principe.  Dit mag toch gewoon helemaal niet?

Ben nu al 2 weken in discussie er over maar ze willen er niks mee doen.

Bert-Jan

Je mag tot 1000 euro aan btw in het volgende kwartaal boeken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

ICTaanbieding

Ja precies belasting technisch krijg je het wel weer goed.  Maar het mag niet toch wat ze doen? Als iedereen dat gaat doen wordt het een zooitje

Bert-Jan

Zeker bij de overgang van een jaar komt dit nog weleens voor.

Ik zou hier geen punt van maken en iets meer tijd nemen voor de aangifte.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

ICTaanbieding

Oké ik vond het echt heel apart.

Annalies Janssens

Het is een verplichting om een factuur uiterlijk de 15de van de volgende maand uit te reiken
http://www.dezaak.nl/tip:-verstuur-btw-factuur-op-tijd-1720765.html

Dus, tot de 15de van de maand kun je nog facturen verwachten.

Dus voortaan toch handiger om iets langer te wachten met de aangifte.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es

In het artikel waar Annalies naar verwijst wordt het tijdstip van uitreiking van een factuur besproken:
ten laatste de 15de van de maand volgend op de maand waarin de dienst is verricht of de goederen zijn geleverd.
Het houdt in dat je werkzaamheden of artikelen nog iets later mag factureren, maar dat dit aan beperking is gebonden.
Let op: de factuurdatum is dan ook iets later.

Topicstarter heeft het over een factuur die gedateerd is op 31-12-2015 en ruim een week later pas bij hem binnen komt.
Dit heet antidateren.

(onderstaand komt uit een artikel van De Tresaurier http://www.detresaurier.nl/op-tijd-factureren-voorkom-boetes/)
Juridisch

Een andere bekend fenomeen bij factureren is het antedateren of antidateren van een factuur. In principe dient een factuur de datum mee te krijgen van het uitreiken / verzenden van de factuur. Het moedwillig vervroegen van deze datum in de hoop de factuur eerder betaald te krijgen noemen we antedateren. Antedateren is een strafbaar feit en valt onder de categorie Fraude of Valsheid in geschrifte waar flinke boetes voor opgelegd kunnen worden. Vaak loopt het niet zo'n vaart, echter in de praktijk kom ik toch regelmatig facturen tegen die een aantal weken na de factuurdatum worden ontvangen. De factuur hoeft hiervoor niet teruggezonden te worden, echter zegt dit wel wat over de moraal van de leverancier.

Tip
Registreer de datum van ontvangst met een datum (stempel, mail) en betaal de factuur op de afgesproken betalingstermijn na de ontvangstdatum.