Hoofdmenu

Koppeling met knab

Gestart door Alain13, 24 december, 2015, 07:38:19

Vorige topic - Volgende topic

Alain13


Guido

Ben je bekend met het importprofiel van KNAB in Acumulus?

https://www.siel.nl/acumulus/koppelingen/banken/KNAB/

Binnen Acumulus is er voor gekozen om juist niet automatisch uw bankmutaties of transacties te importeren. Het automatisch importeren van deze gegevens in boekhoudpakketten betekent vaak niet meer dan het inladen in het zogenaamde bankboek. Hierna dienen alle bankmutaties of transacties veelal handmatig afgeletterd te worden omdat veel essentiële informatie ontbreekt.


Informatie in de bankmutaties of transacties is beperkt omdat een bank of betaaldienst niet kan aangeven:

   - welke kostenplaats van toepassing is.
   - welke kostensoort van toepassing is.
   - met welk btw-tarief gerekend is.
   - of de aankoop (willekeurig) afgeschreven dient te worden.


Deze informatie dient derhalve toegevoegd te worden voordat de mutatie volledig kan worden geboekt.


Acumulus kent geen separaat bankboek. Boekingen hebben invloed op het banksaldo indien deze op "Betaald" worden gezet. Het boeken van bijvoorbeeld een laptop inclusief saldo en eventuele afschrijvingen, gaat in één enkele boekingshandeling.


Acumulus kan op basis van de tegenrekening onthouden om welke relatie het gaat en welke kostenplaats en -soort het betreft. Hierdoor verloopt de verwerking van terugkerende kosten sneller.


Tot slot hechten veel klanten er waarde aan om zelf te kunnen bepalen wanneer zij hun administratie bijwerken en over welke periode. De een doet dat wekelijks, de ander eens in de drie maanden. Het importeren van de bankmutaties of transacties kost maar enkele minuten en biedt de vrijheid om de administratie op eigen initiatief, tempo en boekhoudkundige keuzen bij te werken.

Alain13

Zo had ik het nog helemaal niet bekeken en als ik het zo bekijk gaat zo'n koppeling mij alleen maar meer werk opleveren ipv minder.

En weer begrijp ik waarom ik voor Acumulus heb gekozen:
Het is een echt boekhoudpakket ipv een 'boekhoudpakket' (lees veredelde facturatie-programma)  :D

PS Ben ik de enige die het jammer vind als er een dag geen administratie te doen in is in Acumulus? :P

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Gert-Jan

Beetje gerelateerd aan dit onderwerp: wanneer kunnen MT940 bestanden ingelezen worden? Bij knab moet je nu zoeken om daarna de resultaten te kunnen downloaden in een formaat dat ondersteunt wordt. De boekhoud-export (zoals ze die noemen) is gewoon een datum-traject of "alles sinds de laatste download", erg makkelijk dus.

(geldt trouwens ook voor andere banken, bij de rabo zag ik dat je ook nog geen mt940 bestanden kunt importeren dus zal misschien eerder een algemeen vraag zijn dan knap-specifiek)

Arno Hoogwerf

Is er al een mogelijkheid om de genoemde MT940 bestanden te importeren?

Bert-Jan

De Knab-bestanden waren een tijdje geleden niet echt bruikbaar.

Wellicht is e.e.a. verbeterd.

Zou je via mail een structured MT940 van Knab kunnen sturen? Dan kijken we er opnieuw naar.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Arno Hoogwerf

Ik heb je zojuist twee bestanden gemaild Bert-Jan

PaulMenheere

Hoe staat het met deze functionaliteit ?

Bert-Jan

Eerlijk gezegd weinig aan gedaan. De andere methode werkt prima en MT940 schijnt eruit te gaan.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

PaulMenheere

#10
Van wat ik heb begrepen heb zijn er twee MT940 formaten
Structured en unstructured.

De unstructured variant gaat er inderdaad uit (of is er al uit) en is vervangen door de Structured variant. Welke Knab ook aan kan leveren.
(bron: https://docplayer.nl/33745825-Verschillen-tussen-de-formaten-mt940-structured-en-mt940-unstructured-rabo-internetbankieren-professional.html
en : https://docplayer.nl/16635977-Mt940-structured-versie-1-3-1-formaatbeschrijving.html)

MN

Citaat van: Guido op 24 december, 2015, 08:31:59

Tot slot hechten veel klanten er waarde aan om zelf te kunnen bepalen wanneer zij hun administratie bijwerken en over welke periode. De een doet dat wekelijks, de ander eens in de drie maanden. Het importeren van de bankmutaties of transacties kost maar enkele minuten en biedt de vrijheid om de administratie op eigen initiatief, tempo en boekhoudkundige keuzen bij te werken.
Vanuit Acumulus is dit misschien waar, maar het exporteren van tig rekeningen (KNAB) is best een hels karweitje. Heb liever dat het automatisch naar Acumulus kan.

PaulMenheere

Ik snap de redenatie eigenlijk niet. KNAB (en waarschijnlijk met KNAB vele andere) de mogelijk om er zorg voor te dragen dat je heel makkelijk vanaf de laatste export je data kan exporteren.
in een generiek formaat (MT940S)

Ik snap dat ze een aflopend format niet meer zwaar ondersteunen, maar dat is in geval van MT940S (structured) niet het geval, MT940U (unstructured wel)

Ze hebben MT940 implementatie al deels er inzitten, moet alleen worden geupdate naar de laatste standaarden.

Ivo Henckens

#13
Ik ben net overgestapt naar KNAB.
Die "boekhoudexport" van KNAB lijkt ook mij heel handig. Immers, wij Acumulusgebruikers hoeven daarbij niet na te denken over aansluitende import datums, dat is zonder nadenken netjes afgedekt.

Concrete vraag derhalve, rekening houdend met het feit dat KNAB waarschijnlijk zijn marktaandeel en het aantal klanten snel aan het uitbreiden is:

komt er een importprofiel voor de KNAB Boekhoudexport (waarvan een voorbeeld MT940 bestand is bijgesloten bij deze post).

Alvast dank voor een update over dit onderwerp!
Mvg -- Ivo Henckens

Bert-Jan

Tot een tijdje geleden kon ik weinig met de MT940 van Knab omdat het te ongestructureerd was.

Misschien gaat het nu beter.

Zou ik een completer bestand kunnen krijgen via email?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Ivo Henckens

Dank voor de update Bert-Jan!
Omdat ik pas enkele dagen klant ben bij KNAB zal het al gauw 'n maand duren alvorens ik 'n handjevol transacties heb op die nieuwe bankrekening.

Aangezien KNAB dit prominent presenteert als hun "boekhoudexport": wellicht heeft KNAB een wat uitvoeriger voorbeeld van hun MT940 bestand, met een nette instructie erbij?

Laat me aub weten als dit niet zo is. dan kan ik over pakweg 'n maand een bestand aanleveren met in elk geval enkele transacties.
Mvg -- Ivo Henckens

Bert-Jan

Graag ontvang ik een actueel bestand als er een stuk of wat mutaties in zitten.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Ivo Henckens

Komt voor elkaar, stuur ik je per e-mail zodra ik wat mutaties heb op m'n nieuwe zakelijke rekening.
Mvg -- Ivo Henckens

wouter15

Ik zie toch echt wel voordelen in een automatische koppeling tussen de bankomgeving en een boekhoudpakket. Het kost misschien maar 5-10 minuten per maand om een overzicht te downloaden en uploaden. Maar maak de rekensom voor alle ondernemers die hier maandelijks mee bezig zijn. Loopt toch aardig op. Plus Acumulus zou nog verder kunnen doorontwikkelen in herkennen een voorstellen van boekingsgegevens zoals een kostenplaats/kostensoort obv terugkerende omschrijvingen in een mutatie. Iedere klik minder is er één.

Bij Knab is al een aardig lijstje van concurrerende boekhoudpakketten waarvoor ze een koppeling aanbieden:
-Exact Online
-Asperion
-Cash
-e-Boekhouden.nl
-Informer
-Moneybird
-MoneyMonk
-MUIS Software
-Reeleezee
-SnelStart
-Twinfield
-Yuki

Het zou mooi zijn als Acumulus zich ook aan dit rijtje kan toevoegen.

Een volgende stap is e-factureren door het automatisch uitwisselen van xml bestanden tussen boekhoudpakketten. Het automatisch koppelen en voorstellen van e-facturen aan bankmutaties maakt de administratie nog eenvoudiger.
Ook hier zie je dat diverse boekhoudpakketten koppelingen aanbieden, bijvoorbeeld via e-verbinding.

Wil Acumulus zich in de top van de boekhoudpakketten voor ZZP/MKB kunnen blijven begeven zou ik deze ontwikkelingen toch zeker in de gaten blijven houden en niet alleen kijken naar MT940S.

Werf & Wind communicatie

Hallo,

Ik lees bij de algemene meldingen dat "KNAB MT940-import mogelijk" is nu.

Bericht van Acumulus: "Het is nu mogelijk om bankmutaties van KNAB te importeren in MT940-formaat. Lange tijd was dit niet mogelijk omdat het bestand te ongestructureerd was. Dat is nu door KNAB verbeterd."

Wat is het voordeel van op deze manier de mutaties inlezen? Ik deed het tot nu toe als CSV-bestand. Ik ben benieuwd naar het verschil (en hoe het dan moet).

groet,
Carla van der Werf

DeWiFiSpecialist

Volgens mij zijn er hier een beetje dingen langs elkaar heen gelopen. Bij KNAB kon je een  MT940 export doen 'sinds de laatste export' Dat was handig want dan hoefde je in Acumulus niet op te zoeken wat de laatste import was.

Alleen nou hebben ze bij KNAB die mogelijkheid om een MT940  'sinds de laatste export' te downloaden verwijderd en moet je als nog zelf een datum kiezen. Er is dus geen wezenlijk verschil meer met de CSV export/import.

Tenminste dat is mijn conclusie tot nu toe.

Guido

Er is nu een automatische koppeling beschikbaar voor KNAB :)

Zie o.a. https://www.siel.nl/acumulus/automatische_bankkoppeling/

DeWiFiSpecialist

Daar zat ik op te wachten!! Helaas krijg ik een foutmelding bij de aanmeldprocedure....Ik heb het een aantal malen geprobeerd.


Bert-Jan

We hebben vrijdag een melding hierover gemaakt bij de provider. We hopen dat het komende week wordt opgelost.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

DeWiFiSpecialist

Prima, ik hoor het wel. Als ik hier een update kan krijgen wanneer het is opgelost zou dat fijn zijn.

Katja

Hoi Bert-Jan,

Ik krijg een foutmelding tussen Unified post en Knab (zie bijlage). Is dit hetzelfde probleem als de andere gebruikers ervaren? Dus moet ik nog even geduld hebben?

Groeten,
Katja. 
;)

Bert-Jan

Er wordt aan gewerkt maar het is helaas nog niet duidelijk hoe snel dit opgelost gaat worden.

We hebben te snel gezegd dat er een koppeling is met KNAB want er gaat nog veel mis tussen KNAB en de provider.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Ivor | BoomerangIT

Ik heb mijn rekening gekoppeld en de mutaties van KNAB komen nu automatisch binnen :) Maar...... interne overboekingen zijn niet volledig. Als ik een boeking van mijn zakelijke spaarrekening naar betaalrekening heb, dan staat de tegenrekening niet gevuld. Daardoor wordt deze ook niet automatisch verwerkt.

Als ik de mutaties naar CSV exporteer en importeer in de 'Saldo mutaties', dan heb ik wel een tegenrekening.

Kan dit gemeld / opgelost worden ajb.

Guido

Citaat van: ivor72 op 26 november, 2021, 15:29:53
Ik heb mijn rekening gekoppeld en de mutaties van KNAB komen nu automatisch binnen :) Maar...... interne overboekingen zijn niet volledig. Als ik een boeking van mijn zakelijke spaarrekening naar betaalrekening heb, dan staat de tegenrekening niet gevuld. Daardoor wordt deze ook niet automatisch verwerkt.

Als ik de mutaties naar CSV exporteer en importeer in de 'Saldo mutaties', dan heb ik wel een tegenrekening.

Kan dit gemeld / opgelost worden ajb.

Kun je via klantenservice@acumulus.nl een balletje opgooien aub? In theorie zou het probleem eerder deze maand door Unifiedpost opgelost moeten zijn voor recente transacties, maar als de tegenrekening nog steeds ontbreekt dan heb ik o.a. contractcodes en ibannummers nodig om de case aan te vullen. Het probleem schijnt verstopt te zitten in het onderliggende type dat KNAB aan de rekening toewijst.

Werf & Wind communicatie

Heel benieuwd of de bankkoppeling met Knab nu foutloos werkt. Kan iemand hier al goed mee werken?

Ivor | BoomerangIT

Citaat van: Werf & Wind communicatie op 16 januari, 2022, 14:35:54
Heel benieuwd of de bankkoppeling met Knab nu foutloos werkt. Kan iemand hier al goed mee werken?

Nog niet helemaal vlekkeloos helaas.

Externe mutaties gaan goed, maar bij een overschrijving naar een eigen spaarrekening bijv. is de tegenrekening leeg, waardoor de transactie niet automatisch geboekt kan worden.

Mutaties komen niet (meer) direct binnen, maar een dag later. Actuele saldo wordt wel vermeld in het hoofdscherm.


Werf & Wind communicatie

Citaat van: ivor72 op 16 januari, 2022, 14:47:36
Nog niet helemaal vlekkeloos helaas.

Externe mutaties gaan goed, maar bij een overschrijving naar een eigen spaarrekening bijv. is de tegenrekening leeg, waardoor de transactie niet automatisch geboekt kan worden.

Mutaties komen niet (meer) direct binnen, maar een dag later. Actuele saldo wordt wel vermeld in het hoofdscherm.

Hoe kan ik dit instellen? En hoe lang duurt het voordat het werkt?

Ivor | BoomerangIT

>> Beheer  >> Bankrekeningen, tussenrekeningen, kas

Open je "Bank kaart" en ga naar tabblad "Bank-koppeling". Wijst verder voor zich.

Als ik het me goed herinner krijg je vrij snel een drietal "saldo mutatie imports" van de afgelopen maanden (per maand één). Je kan weggooien/verwerken wat nodig is. Daarna krijg je de dagelijkse bestanden.

Succes!

DeWiFiSpecialist

Ik gebruik deze koppeling inmiddels een aantal maanden en het werkt eigenlijk prima voor mij.

Alleen wilde ik vandaag de boekingen verwerken en kwam ik  tot de ontdekking dat de koppeling niet meer werkt. Ik zie geen nieuwe mutaties en het saldo wordt ook niet zichtbaar.

Ik ben naar de rekening gegaan in Acumulus daar stond dat de toestemming tot 23-03 geldig zou moeten zijn. Ik heb toen toch maar op "toestemming verlengen" gedrukt en de procedure doorlopen. Nu zie ik weer het actuele saldo. Even afwachten of de mutaties weer binnen komen.

Suggesties voor Acumulus:
- Op de plek waar het actuele saldo te zien zou moeten zijn, zou een 'placeholder'  moeten komen zijn zolang het saldo nog niet opgehaald is of de koppeling niet werkt. "Saldo wordt opgehaald" of "Koppeling verbroken"

Jbardoel

Zijn er weer problemen met de knab koppeling?

Er worden al dagen geen mutaties opgehaald en er verschijnt ook geen saldo in blauw naast het saldo in het overzicht op de beginpagina.

Bij de bankkoppeling bij mijn rekeningen staat 'inlezen in acumulus' bij dataacces maar 'expired' bij unifiedpost, beide hebben dezelfde begin- en einddatum.

Ik ben geneigd maar weer handmatig te gaan inlezen want ik vind het vrij onstabiel.


Guido

Citaat van: Jbardoel op 01 december, 2022, 20:49:27
Bij de bankkoppeling bij mijn rekeningen staat 'inlezen in acumulus' bij dataacces maar 'expired' bij unifiedpost, beide hebben dezelfde begin- en einddatum.

Banken, waaronder KNAB besluiten soms om onduidelijke redenen om toestemmingen te laten vervallen. Soms ivm updates, maar meestal is niet duidelijk waarom. Over het algemeen is het verlengen van de toestemming voldoende om de mutaties weer automatisch bij te werken.

digitechs

Ik geef  dit topic maar weer even een schopje, aangezien ik nu al twee weken probeer mijn koppeling te verlengen en toestemming te verlenen, maar ik blijf steeds vastlopen op onderstaand beeld (toegevoegd als bijlage).

Ik heb het geprobeerd op mijn pc met diverse browsers en op mijn telefoon (ook met diverse browsers), maar de toestemming verlengen wil maar niet lukken.

Guido

Ik heb gisteren een case geopend hiervoor bij Unifiedpost. Hetzelfde probleem lijkt te spelen voor Triodos bank. Zodra ik meer weet meld ik het direct.

digitechs

Top. Dan wachten we dat even af.

DeWiFiSpecialist

Zelfde probleem met KNAB, ik heb geen notificatie gekregen van deze nieuwe berichten dus activeer mezelf maar even op deze manier.

DeWiFiSpecialist


Lissa

Weet iemand of bij de bankkoppeling met KNAB inmiddels de spaarrekeningen herkend worden.
Toen ik het voorheen testte bleven de velden van de spaarrekeningen leeg en dat is niet hand wanner je zoals ik en velen met mij met meerdere spaarrekeningen werkt.

En wanneer komt de koppeling met Bunq er aan? Ik heb een klant die heel graag zijn rekeningen wil gaan koppelen.
Met vriendelijke groet,

Focus op Winst
Lissa Agema
Grootste fan van Acumulus ;-)

E: info@focusopwinst.nl
www: https://www.focusopwinst.nl

Guido

Of spaarrekeningen al door KNAB ondersteund worden weet ik niet. Dat ligt bij KNAB zelf. Ik weet dat er bijvoorbeeld voor ASN-spaarrekeningen geen ondersteuning is. Als je niet tussen de spaarrekeningen onderling gaat schuiven kun je het normaal gesproken met enkel een koppeling op de hoofdrekening af. Scheelt ook weer extra maandelijkse kosten per gekoppelde spaarrekening :)

Bunq komt (voorlopig) niet vermoed ik. Ik heb navraag gedaan bij 3 PSD2-ingegrators en ze geven alle drie aan dat ze er voorlopig (o.a. om technische redenen) niet aan beginnen.

Lissa

Hoi Guido,

Ja, maar als er geschoven moet worden naar de spaarrekeningen vanuit 1 rekening dan moet je wel kunnen zien om welke spaarrekening het gaat en dat is dus het hele probleem. ;-)
Maar als dit nu nog niet werkt dan vrees ik dat PSD2 helemaal geen toekomst heeft.
Met vriendelijke groet,

Focus op Winst
Lissa Agema
Grootste fan van Acumulus ;-)

E: info@focusopwinst.nl
www: https://www.focusopwinst.nl

Guido

Ik neem aan dat er in de transactiegegevens wel een tegenrekening vermeld staat. Ik zou ook een heldere omschrijving toevoegen, dan kan Cecilia het voor je verwerken.

Lissa

Hoi Guido,

Ik heb het vanavond getest en hoera....de tegenrekeningen worden nu wel getoond bij de koppeling met KNAB :-)
Nu alleen even kijken hoeveel rekeningen ik ga koppelen, 25x 2,95 per maand is wat overdreven natuurlijk. ;-)
Met vriendelijke groet,

Focus op Winst
Lissa Agema
Grootste fan van Acumulus ;-)

E: info@focusopwinst.nl
www: https://www.focusopwinst.nl

Guido

Als de tegenrekening vermeld wordt, en je enkel tussen een hoofdrekening en de spaarrekeningen boekt kun je het met 1 koppeling van 2.95 af.

Lissa

Hoi Guido,

Ik werk met de Profit First methode, dan heb je niet 1 hoofdrekening, maar in de basis 5 en soms nog iets meer en onder deze hoofdrekeningen nog weer diverse spaarrekeningen. ;-)
Ik heb er gisteravond 5 of 6 gekoppeld waarvan ik denk dat ik profijt ga hebben van de koppeling en test het de komende tijd weer even goed uit.
Met vriendelijke groet,

Focus op Winst
Lissa Agema
Grootste fan van Acumulus ;-)

E: info@focusopwinst.nl
www: https://www.focusopwinst.nl

Lissa

@Guido, ik heb nu 5 rekeningen gekoppeld en qua tegenrekeningen gaat dit goed.
Echter wordt Acumulus nu heel traag merk ik.
En...ik heb 1 rekening met een negatief saldo en daarvan wordt het saldo niet goed weergegeven.
Met vriendelijke groet,

Focus op Winst
Lissa Agema
Grootste fan van Acumulus ;-)

E: info@focusopwinst.nl
www: https://www.focusopwinst.nl

Guido

We krijgen de saldi direct doorgezet vanuit KNAB. Kun je de klantenservice een berichtje sturen met het IBAN nummer, de contractcode en het rekeningsaldo dat je zou verwachten?