Hoofdmenu

Hoe kan ik een inkomende creditfactuur inboeken (selfbilling)?

Gestart door fourleaf, 28 december, 2015, 15:31:41

Vorige topic - Volgende topic

fourleaf

Ik heb een partner licentie van een bedrijf en via dit bedrijf werk ik voor verschillende opdrachtgevers. Iedere week krijg ik via dit bedrijf de commissie uitbetaald dmv een wekelijkse creditfactuur waarop de div. commissies van de opdrachtgevers van de week daarvoor staan aangegeven. Dit kunnen 2 of 3 verschillende opdrachtgevers op 1 creditfactuur zijn.

Hoe boek ik deze creditfacturen in want ik hoef zelf dus geef facturen aan te maken en op te sturen omdat dit bedrijf aan selfbilling doet.

Alvast bedankt voor de uitleg.

Groetjes,

Irene

Annalies Janssens

Je kunt dit wel gewoon als uitgaande factuur boeken. Je hoeft die uiteraard niet te versturen maar op deze manier verwerk je de omzet. Neem als factuurdatum dezelfde datum als de ontvangen credit-factuur en vermeld in de omschrijving het factuurnummer van hen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

fourleaf

Beste Annalies,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik neem aan dat ik dan gewoon de omschrijvingen zo over kan nemen zoals op de creditfactuur staat aangegeven met de div. vermeldingen van commissies van div. opdrachtgevers?

Hoe ziet de belastingdienst dat ik hier verschillende opdrachtgevers heb? Ik werk namelijk met een VAR-verklaring en zal 3 of meerdere opdrachtgevers op jaarbasis toch ergens moeten kunnen aantonen? Nu dus 1 debiteur/crediteur waar ik de facturen van ontvang. Ik werk alleen via deze partner licentie voor div. opdrachtgevers.

Alvast bedankt voor je reactie,

Irene

Annalies Janssens

Je kunt de factuur als 1 bedrag inboeken, de omschrijvingen staan allemaal op de factuur van de opdrachtgever. Die kun je desgewenst toevoegen aan de boeking.

Mochten er vragen komen over aantal opdrachtgevers dan is het wel belangrijk dat je je kunt profileren als ondernemer. Dat blijkt altijd wat moeilijker als je alleen via bemiddeling werkt zoals bij jou het geval is.
Het kan daarom belangrijk zijn dat je in elk geval probeert om ook via andere bemiddelaars of zelfstandig opdrachten te verwerven. De belastingdienst zou dit namelijk anders kunnen zien als een soort dienstverband. Er zijn meer factoren die een rol spelen om te bepalen of je ondernemer bent:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting

Je hoeft dus niet spontaan aan te tonen dat je meerdere opdrachtgevers hebt maar bij een controle komt dat wel naar boven.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen