Hoofdmenu

Mobiele PIN aangeschaft, hoe betalingen boeken

Gestart door Arjan74, 05 januari, 2016, 22:27:46

Vorige topic - Volgende topic

Arjan74

Ik heb sinds kort een mobiel pinapparaat van Payleven, en inmiddels hebben enkele klanten hiermee betaald.
Deze verzamelbedragen van meerdere pinbetalingen worden eens in de 3 dagen overgemaakt, en hier word afhankelijk van de omzet een percentage van tussen de 1.5 en 2.75% ingehouden als kosten.
Kan ik deze verzamelbedragen boeken als algemene omzet/verkoop? Of moet ik voor elke betaling een aparte factuur maken en boeken?
Via het Payleven overzicht kan ik wel betalingsbewijzen printen voor de administratie.

Moet ik de oorspronkelijke bedragen (betaald door de klant) boeken, of de uitbetaalde bedragen waar de kosten al van zijn ingehouden, anders moet ik weer apart bankkosten boeken en word het allemaal veel meer werk dan achteraf een factuur sturen.
Water is pas drinkbaar als het door de brouwerij is geweest

Annalies Janssens

Als je normaalgesproken geen facturen voor de klant maakt, dan kun je het t handigst zo doen:

1 maak onder Beheer een rekening "payleven" aan. Als je de uitbetaling op je rekening ontvangt maak je een interne overboeking van "PL" naar "zakelijk".
Zo blijft je saldo steeds kloppen
2 eens per maand (of per kwartaal, wat je zelf wilt) maak je een verkoopfactuur per einde van die maand of kwartaal voor het saldo op PL

Op die manier boek je iets minder omzet dan het werkelijk was vanwege de ingehouden kosten. Op zich is dat niet erg, heeft geen invloed op het uiteindelijke BTW-bedrag of resultaat.

Als je het perfect wilt doen dan kijk je wat het precieze omzet-bedrag is geweest, daarvan maak je een factuur (met rekening PL) en daarnaast boek je zakelijke kosten. Per saldo is dat dan weer het saldo op PL dat daarmee op 0 komt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Arjan74

#2
Bedankt voor de informatie, dat is een goed idee. Ik maak in geval van facturatie achteraf altijd een factuur voor elke klant.(onderhoud of reparatie CV ketel) Die is er dan in dit geval niet, ik kan echter wel op mijn Payleven account van elke transactie een betaalbewijs downloaden of printen voor in de administratie. Hier staat dan wel het bedrag op voordat de kosten er af gehaald worden. Ik weet niet of de belastingdienst bij controle daar over valt?

Ik zou in die verkoopfactuur dan van die betreffende periode verschillende uitvoeringsadressen en bedragen kunnen vermelden, voor meer informatie kan ik dan verwijzen naar de betalingsbewijzen welke ik dan uitprint voor in de administratie.




Water is pas drinkbaar als het door de brouwerij is geweest

Annalies Janssens

Eigenlijk kun je het net zo simpel of uitgebreid doen als je zelf wilt.
Alles wat er betaald is via PL hoef je eigenlijk geen verklaring voor te geven. Je ontvangt dat geld op je rekening dus je hebt er werk voor gedaan, anders betaalde de klant niet. Door het invoeren van een verkoopfactuur boek je dit als omzet.
Ik neem aan dat je met orderbonnen werkt? Die zijn dan eerder van belang voor je administratie. Dat daar geen bonnen ontbreken; dat zou namelijk kunnen betekenen dat iemand contant betaald heeft en dat je dat niet geboekt hebt als omzet.
Maar als je het prettig vindt om de periodieke factuur met meerdere boekingsregels te doen met het werkadres en werkbonnnummer dan is daar niets op tegen natuurlijk.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen