Hoofdmenu

API-vragen

Gestart door Bert-Jan, 06 mei, 2010, 00:52:21

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Voor de techneuten en API-liefhebbers...

Ik overweeg simpel te beginnen met een API voor het boeken van een nieuwe factuur door middel van één url met alle variabelen.

api.php?type=nieuwe_factuur&id=1234567890&klantnaam1=Jansen&klantnaam2=&adres=Bospad 81&product1=Zomertent katoen&aantal=...
Dit is makkelijk te maken maar er zitten een paar nadelen aan vast:

- elke klant wordt opnieuw ingevoerd;
- het aantal factuurregels is beperkt.

Wat zijn jullie onbarmhartige eerste reacties op deze gedachten? :)

Of moet ik maar gelijk kijken naar XML?

Bert-Jan
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Niekoesj

Prima idee!

Wat bedoel je precies met elke klant wordt opnieuw ingevoerd? Worden deze als nieuwe debiteur aangemaakt?
Misschien is het handig om via via achter de \"klantnummer\" en deze mee-stuurbaar te maken?

Verder leuke ontwikkeling omdat ik nu nog in Acumulus mijn facturen aanmaak en deze via mijn eigen \"online factureringsoftware\" verstuur...
Deze API zou zeer interessant zijn ;-) Uiteraard moet de technische scriptveiligheid wel gewaarborgd worden.  ;)

Bert-Jan

De vraag is dan: welk debiteurennummer? Acumulus geeft elke relatie een intern nummer maar dat correspondeert wellicht niet met jouw eigen systeem.

Hoeveel producten per factuur moet je minimaal kunnen meesturen?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Niekoesj

Ha oke nee de debiteuren komen bij mij niet uit mijn eigen systeem.
Ik zal ze dan uit Acumulus halen bij wijze van... Nu geef ik ook altijd nog Naam/Achternaam/Emailadres op.
De PDF stuur ik dan mee... hmm dan kom ik beetje met een kip en het ei probleem haha..

Olaf Lederer

Lijkt mij handig om toch een unieke debiteur te hebben (misschien via de relatie_ID=52xxx uit de database?).
Anders wordt het echt een vervuiling. Het lijkt mij niet handig om alle gegevens via de querystring te versturen, XML/SOAP is veel beter in dit geval.
ICT carriëre portal :: Vacatures en trainingen

Daniël

Wellicht een late reactie, maar ik zie dat de functionaliteit nog niet geïmplementeerd is.

Ik zou deze functionaliteit graag geïmplementeerd zien. Mijn idee zou zijn om het e-mailadres als unieke identifier te gaan gebruiken. De API zal immers waarschijnlijk hoofdzakelijk gebruikt worden bij ecommerce, en daarbij geeft de klant vrijwel altijd een e-mailadres op. Bij het aanroepen van de API zou dan een nieuwe debiteur worden aangemaakt met de verstrekte gegevens als het e-mailadres nog niet in Acumulus bekend is. Kent het systeem het e-mailadres wel, dan zouden de verstrekte gegevens gebruikt worden ter vervanging of aanvulling van de reeds bekende gegevens in het systeem.

Haydar Alkaduhimi

Ik denk XML of SOAP de beste oplossing is.

Voordat ik met soap begonnen dacht ik dat hij heel moeilijk is \"dus beter niet aankomen\", maar later toen ik gedwongen was om mee te werken vond ik het een pice of cake ;).

Er zijn op de internet veel voorbeelden over soap die je kunt gebruiken.

maar als je toch met een post formulier wil werken zou het ook geen probleem zijn, maar dan moet je heel voorzichtig met de beveiligen zijn.

Ik ben heel blij dat je met de api begonnen, zo kan ik mijn cms met jouw boekhouding systeem uitbreiden  ;), en kunnen we allebei onze services beter verkopen.

Voor de klanten in onze systeem kunnen we ook van de api gebruik maken, bijv. als we in onze systeem een klant aanmaken word hij via de api in jouw systeem aangemaakt en daarna word de klantnummer vanaf jouw systeem terug naar mijn systeem ge\"echo\"d, zo vang ik de acumulus-klantnummer op en voeg ik hem in mijn database als een extra field.
www.haydarnet.nl
-----------------------------------------------------------------------
    General developement - Webdevelopment - Webdesign - Hosting -
                     Webmarketing - SSL certificates

Haydar Alkaduhimi

Ik denk XML of SOAP de beste oplossing is.

Voordat ik met soap begonnen dacht ik dat hij heel moeilijk is \"dus beter niet aankomen\", maar later toen ik gedwongen was om mee te werken vond ik het een pice of cake ;).

Er zijn op de internet veel voorbeelden over soap die je kunt gebruiken.

maar als je toch met een post formulier wil werken zou het ook geen probleem zijn, maar dan moet je heel voorzichtig met de beveiligen zijn.

Ik ben heel blij dat je met de api begonnen, zo kan ik mijn cms met jouw boekhouding systeem uitbreiden  ;), en kunnen we allebei onze services beter verkopen.

Voor de klanten in onze systeem kunnen we ook van de api gebruik maken, bijv. als we in onze systeem een klant aanmaken word hij via de api in jouw systeem aangemaakt en daarna word de klantnummer vanaf jouw systeem terug naar mijn systeem ge\"echo\"d, zo vang ik de acumulus-klantnummer op en voeg ik hem in mijn database als een extra field.
www.haydarnet.nl
-----------------------------------------------------------------------
    General developement - Webdevelopment - Webdesign - Hosting -
                     Webmarketing - SSL certificates

Bert-Jan

Ik ben nu iets aan het maken met XML.

Voorlopig alleen Nederlandse uitgaande facturen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)