Hoofdmenu

Auto van Prive naar Zakelijk?

Gestart door stijn, 26 januari, 2016, 16:43:31

Vorige topic - Volgende topic

stijn

Eind 2014 ben ik voor mezelf begonnen (eenmanszaak), vorig jaar omzet van 20.000. Ik deelde altijd een auto met mijn broer, nu gaan we deze op mijn naam zetten en heeft hij zelf een auto.

Hoe kan ik berekenen of het slimmer is om de auto op price te zetten of zakelijk? Ik gebruik de auto ongeveer 30% zakelijk.

Cataloguswaarde 30.000, jaartal 1999. 

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

stijn

Thanks! Ik heb het al gevonden. De auto is ouder dan 15 jaar, ik hoef geen kilometers bij te houden en de bijtelling is 35% van de dagwaarde

Dus € 525 bijtelling op jaarbasis

Annalies Janssens

Let wel op voor de BTW. Daar geldt wel een normale bijtelling van 1.5% van de cataloguswaarde, dus € 450. Dit wordt niet beperkt door de BTW-aftrek.
Dus als je maar € 300 BTW op autokosten hebt dan moet je € 150 toeleggen.
Bovendien moet je bij eventuele verkoop van de auto BTW afdragen.

Je kunt er voor kiezen om de auto voor de BTW niet op de zaak te zetten en de BTW op basis van de werkelijke verhouding zakelijk/prive terugvragen.
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=priveauto-ib-ondernemer
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

stijn

Hallo Annelies, bedankt voor de reactie. Ik vind het een erg lastige berekening. Is er iemand die (tegen betaling) me hierbij kan helpen en berekenen wat in mijn geval beter is om te doen.

Annalies Janssens

Helaas heb ik deze week sowieso geen tijd maar in deze situatie lijkt het antwoord eenvoudig:

- voor de IB is het bijna altijd gunstig om de auto op de zaak te zetten (omdat de auto ouder is dan 15 jaar en je relatief weinig zakelijk rijdt). aftrek km vergoeding levert dan minder op dan aftrek kosten
- voor de BTW zelden voordelig.

Je kunt er voor kiezen om de auto in eerste instantie als bovenstaand te "etiketteren" en na afloop van het jaar bekijken of het anders toch gunstiger is. Je kunt dan alles nog terugdraaien zolang de IB aangifte niet gedaan is.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

stijn

Hi Annalies, sorry schreef het net verkeerd. Erg bedankt! Dan ga ik het zo doen.

Even het plaatje, ik moet mijn broer nog 300 euro betalen voor de auto (samen gekocht paar jaar geleden voor 1500). Is het slimmer als ik hem de dagwaarde (ong. 1500)  betaal vanaf mijn zakelijke rekening (hij krijgt nog wat geld van me los van de auto). Moet ik het dezelfde dag betalen als ik de auto overschrijf voor de boekhouding?

Annalies Janssens

Je moet even zorgen voor een soort betaalbewijs of iets waaruit blijkt voor hoeveel je de auto hebt gekocht. Dze boek je dan in als zakelijke uitgave (BTW vrij) en als betaaldatum kies je de datum dat je werkelijk betaalt (hoeft dus niet meteen maar wel van de zakelijke rekening). € 300 lijkt wel weinig maar zou wel kunnen. Bekijk even wat reëel is.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

HtV

Sorry, dat ik me er ook tegen aan bemoei. :)
Vraagje: Jannelies hoe kom je aan de €450 zijnd 1,5% van de cataloguswaarde? Was die cataloguswaarde 30.000?
Ik vind €300 btw op autokosten niet zoveel, volgens mij zit je daar zo aan, hangt natuurlijk erg af van je autogebruik.
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

stijn

Zelf kan ik ook weinig vinden over de 1.5%?

Annalies Janssens

@HtV: In de allereerste vraag stond dat het om een cataloguswaarde van € 30.000 gaat.

€ 450 BTW betekent ca € 2600 btw houdende autokosten. Ligt inderdaad erg aan je gebruik. Als je minder kosten hebt dan moet je toeleggen.
En waarom zou je de auto in dit geval voor BTW op de zaak zetten? Je hebt geen BTW bij aanschaf betaald en terug kunnen vragen (ga ik van uit) en als je de auto voor BTW privé houdt mag je de BTW ook naar verhouding terugvragen. En je voorkomt dat je bij verkoop nog eens BTW moet afdragen.

@Stijn:
Hier uitleg over 1.5% en 2.7% bijtelling
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

HtV

Sorry Jannelies, ik had echt terug gelezen maar blijkbaar niet goed genoeg. :O :(
Het voordeel van btw ook op de zaak zetten is wel dat je geen km-registratie meer hoeft bij te houden, dat is me wel wat waard. Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen.
Als je een btw-auto hebt (btw teruggevraagd bij aanschaf) zoals ik, heb je natuurlijk sowiso geen keus neem ik aan?
Bedankt voor de snelle reactie.

Hans
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Annalies Janssens

Op het moment dat je de BTW bij aanschaf terugvraagt dan etiketteer je de auto voor de BTW zakelijk en is de bijtelling de eerste 5 jaar 2,7% als je geen km registratie wilt bijhouden.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

HtV

Dat van die 5 jaar wist ik niet. Als ik het goed begrijp gaat het erom dat je de auto 4 jaar hebt gebruikt daarna mag je de btw bijtelling verlagen naar 1,5%. Het gaat dus niet om de leeftijd van de auto. Die periode begint dus elke keer opnieuw als de auto een nieuwe eigenaar krijgt. Moet ik nog bijna 3 jaar wachten, hopen dat de auto dat haalt. ;D

Hans
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Annalies Janssens

Strikt genomen:
1.5% gaat in na 4 volledige kalenderjaren. Wanneer je de auto begin van het jaar hebt gekocht dan bijna 5 jaar en eind van het jaar gekocht, dan iets meer dan 4 jaar.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

HtV

Haha, ik heb hem op 31 december gekocht. :))

Dankjewel Jannelies.

Hans
Hans te Voortwis
HtV Klussenbedrijf

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen