Hoofdmenu

Werkelijke BTW voor privé gebruik zakelijke auto boeken

Gestart door Woensdag, 27 januari, 2016, 12:49:38

Vorige topic - Volgende topic

Woensdag

Goedemiddag,

Voor mijn zakelijke auto (ouder dan 15 jaar), moet ik 412 euro BTW voor privé gebruik corrigeren. (1,5% van de cataloguswaarde).
Nu kwam ik er achter dat dit meer is dan de BTW die ik vorig jaar met betrekking tot de auto heb teruggevraagd. Ik heb namelijk niet zoveel kilometers meer gemaakt met deze auto.
Hoe kan ik in Acumulus de werkelijke BTW voor privé gebruik corrigeren?

In het scherm 'Bijtelling auto van de zaak' lijkt het erop dat ik alleen voor forfaitaire bijtelling voor BTW kan kiezen door middel van het vinkje.
Graag zou ik het werkelijke BTW bedrag corrigeren.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Annalies Janssens

Je noemt 1.5%; daaruit leid ik af dat je de auto als marge-auto gekocht hebt dus bij aanschaf geen BTW hebt teruggevraagd. Of, de auto is al meer dan 5 jaar in de zaak.

Als je nu de BTW op het privé gebruik zelf wilt bepalen moet je dit verwerken in 2 boekingen.

Stel dat je € 210 BTW prive wilt corrigeren.
Dit reken je om naar kosten. (210 : 0.21). Dit zijn € 1000 kosten.
1 negatieve zakelijke uitgave € 1000 excl. BTW, 210 BTW  (bedrag met een - ervoor). Zo breng je € 210 in mindering op de BTW en € 1000 in mindering op de kosten
2 zakelijke uitgave, BTW vrij € 1210 (zo verhoog je de kosten met € 1210. Zo is boeking 1 teniet gedaan in de kosten en de BTW die je niet terugvraagt mag je als kosten boeken)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Woensdag

Dank voor de duidelijke reactie.
Het klopt inderdaad dat ik bij aanschaf geen BTW heb teruggevraagd.

Aan de hand van je uitleg kan ik inderdaad de BTW privé corrigeren.
Maar Acumulus boekt nog steeds zelf een correctie voor de BTW naar aanleiding van de forfaitaire bijtelling. Kan ik deze boekingen dan gewoon verwijderen en jouw boekingen voor in de plaats zetten? (En zijn dat inderdaad de boekingen die ik in de bijlage groen omlijnd heb?)

Annalies Janssens

Inderdaad wordt er bij de bijtelling boeking automatisch ook BTW geboekt. Die beide boekingen kun je gewoon verwijderen.

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Woensdag

Bedankt voor je uitleg.
Hopelijk hebben anderen hier ook wat aan.

Annalies Janssens

Graag gedaan!

Dit komt waarschijnlijk (of hopelijk) niet zoveel voor. In deze situatie is het beter om de auto voor de BTW niet zakelijk te hebben. Bij verkoop moet er namelijk altijd BTW afgedragen worden, ook al is deze als marge ingekocht.
Wannneer de auto voor de BTW privé gehouden wordt, mag toch de BTW naar verhouding teruggevraagd worden.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

embie

Voor een zakelijke auto hoeft geen bijtelling voor de IB gedaan te worden omdat er minder dan 500 km privé mee wordt gereden.
Echter.... voor de btw moet er wel een bijtelling worden gedaan omdat een groot deel woon-werk verkeer is en dat geldt voor de btw wèl als privé. :-[
Hoe maak ik die boeking in Acumulus? Gewoon de boeking voor de bijtelling maken met 0% bijtelling?

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen