Hoofdmenu

Cursus Aangifte Inkomsten-belasting 2015 met Acumulus in Utrecht

Gestart door Bert-Jan, 10 maart, 2016, 12:07:08

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Dit is een bericht voor de deelnemers aan de cursus Aangifte Inkomsten-belasting met Acumulus welke wordt gegeven op

donderdag 17 maart 2016
maandag 21 maart 2016
woensdag 23 maart 2016

De cursus zal gegeven worden door Esther van der Meer (www.meerovercijfers.nl) en Annalies Janssens (www.countforyou.nl)

Ter informatie en ter voorbereiding hierbij een aantal zaken.

Het adres

Universiteit Utrecht
Marinus Ruppertgebouw
Zaal "Paars"
Leuvenlaan 21
3584 CE Utrecht

Routebeschrijving
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/routebeschrijving_marinus_ruppertgebouw.pdf

Wanneer je de ingang neemt aan de smalle kant van het gebouw aan de Universiteitsweg, vind je zaal Paars ongeveer halverwege de gang aan je rechter hand.

Zorg ervoor dat je uiterlijk 18:45 uur aanwezig bent, zodat we op tijd kunnen beginnen.

In verband met mogelijke files en het zoeken van een parkeerplek, adviseren wij jullie om op tijd te vertrekken.


Ter voorbereiding

Download en print de volgende documenten en neem deze mee op de cursus:

Syllabus IB-aangifte voor ondernemers 2015
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2015/Syllabus%20IB%20aangifte%202015%20voor%20ondernemers.pdf

Bijlage 1: Checklist
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2015/Bijlage%201%20-%20Checklist%20t.b.v%20IB%20aangifte%202015.pdf

Bijlage 2: Voorbeeld-jaarrekening
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2015/Bijlage%202%20-%20Jaarrekening%20IB-aangifte%202015%20uit%20Acumulus.pdf


Tijdens de cursus is het handig om te hebben:

- Uitdraai eigen jaarrekening voor de IB-aangifte 2015 uit Acumulus plus de schermafdrukken, zoals in checklist staat.

- Bij eigen laptop: zorg dat de accu is opgeladen.

- Zoek op wat het Ondernemings-vermogen eind vorig jaar was (uit IB-aangifte 2014).


Als het goed is, zal er wifi aanwezig zijn.

De handleiding en de bijlagen kunnen ook hier worden gedownload:
https://wiki.acumulus.nl/

Heb je verdere vragen over deze bijeenkomsten, dan verzoeken we je deze hieronder te stellen zodat de antwoorden voor iedereen beschikbaar zijn.

Tot ziens op de cursus!

SIEL

Sjaam Mahabier
Guido Passet
Bert-Jan Wiegeraad
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Evan Alexopoulos

Hallo,

Ik ben de checklist aan het doorlopen en heb daar twee vragen over:
1. Hoewel ik mijn privé auto zakelijk gebruik, heb ik onder "Autokosten" wel 0 bedragen.
Dit komt omdat ik na de eerste 5 tankbeurten die ik als zakelijke kosten declareerde, alles weer teruggedraaid heb (sindsdien zijn al mijn tankbeurten privé kosten).
Op zich lijkt dit goed gegaan te zijn maar is dat ook zo (kan ik het controleren op een andere manier)?

2. Onder cursussen en seminaars staat dat bedrijfskosten voor 100% aftrekbaar zijn. Ik vind dit verwarrend. Tot nu toe heb ik het volgende gevolgd:

"Een cursus, opleiding of seminar kan prijzig zijn. Mits je een opleiding volgt voor jouw bedrijf, nieuwe ontwikkelingen of het op peil houden van jouw kennis, zijn de kosten aftrekbaar. De belangrijkste beperking is dat de kosten maar voor 73,5% aftrekbaar zijn. Voordeel is wel dat de volgende kosten gewoon aftrekbaar zijn:
BTW: kan je terugvragen (tenzij je vrijgestelde prestaties verricht, dan kunt je de BTW als kosten aftrekken).
Reiskosten: zijn aftrekbaar.
Verblijfkosten en hotelkosten: zijn aftrekbaar.
"

Ik heb dus 73,5% afgetrokken voor al mijn cursussen, incl. reiskosten en verblijfkosten. Is dat niet zo dat alleen het deel boven de 4500 Euro voor 100% aftrekbaar is?

Met vriendelijke groet,
Evangelos

Bert-Jan

Je kunt in het grootboek zien of er iets geboekt is onder autokosten. Je mag wel een deel van de btw op gebruikskosten aftrekken als voorbelasting.

Of je een cursus wel of niet 100% aftrekt, is een standpunt dat je zelf moet bepalen. De vraag is of een cursus naast een direct zakelijk belang ook een persoonlijk belang dient.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

acugen

Ook ik doorloop de checklijsten en heb een vraag. Coaching sessies die ik gehad heb had ik geboekt als 'diversen'. Kan ik het beter boeken als opleiding/cursus?

Bert-Jan

Is ook een standpunt. Vind je dat deze coaching uitsluitend een zakelijk doel diende of heb je er persoonlijk ook iets aan gehad.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

veenie

- Zoek op wat het Ondernemings-vermogen eind vorig jaar was (uit IB-aangifte 2014).

Ik neem aan dat dit voor dit jaar gestarte bedrijven gewoon 0 is?

Bert-Jan

Dat klopt. Dat staat in de jaarrekening voor de IB-aangifte.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

afalkena

Als ik mijn laptop meeneem naar de cursus, is het dan ook nodig om de hele syllabus te printen? Vind ik een beetje jammer voor het papier.
Kan deze ook gewoon openen op mijn laptop, toch?
Grts., Acacia

Annalies Janssens

Dat kan ook prima natuurlijk. Ik zou de syllabus wel eerst opslaan zodat je die vervolgens op je laptop kunt openen ook al zou wifi niet werken.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

20VT

Wat voor mij de punten zijn:

Autokosten zakelijk gebruik privé auto en daarbij de 1,5% bijtelling als je alle kosten boekt.

Voor dit jaar wil ik weten of ik mijn financial lease auto goed geboekt heb?

Bert-Jan

Stuur anders even een mailtje via de website voor een belafspraak met Bert-Jan
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

whugos

Toch even checken wat jullie profs ervan vinden. Wil mijn huidige werk in toekomst combineren met ander werk. Volg voor dat andere werk nu een opleiding van een jaar. Heb mijn eenmanszaak wel alvast uitgebreid met handelsnaam voor dat andere werk. Cursus opvoeren als kosten binnen die eenmanszaak of aftrekken als persoonlijke studiekosten?

Bert-Jan

Ik denk dat als je vrij snel omzet maakt in de nieuwe richting, het te verdedigen is om de kosten zakelijk af te trekken.

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)