Hoofdmenu

Veld KvK-nummer bij relaties

Gestart door Loekarin, 13 maart, 2016, 15:44:09

Vorige topic - Volgende topic

Loekarin

Ik zie dat er bij Relaties niet standaard een veld "KvK-nummer" is. Misschien wel handig om te hebben. Het is in elk geval wat op de meeste facturen standaard vermeld wordt.

Guido

Je zou dit bij "Kenmerk" kunnen opvoeren. Waarom wil je het graag bijhouden?

Loekarin

Bij Kenmerk is voor mij niet handig, omdat ik daar al het relatienummer invul. Een KvK-nummer hoort voor mij bij het standaardrijtje dat je bijhoudt, evenals BTW-nummer en bankrekeningnummer. Meestal zie je dit rijtje ook bij elkaar staan onderaan een factuur.

PSupport

Ik wil het verzoek van Loekarin graag ondersteunen. Ik mis het veld KvK van relaties ook. Iedere keer ga ik weer zoeken waar ik het kwijt kan en dan moet ik er weer achter komen, dat er geen veld voor is.
Voor mij hoort het KvK-nummer van mijn klanten ook gewoon thuis in het rijtje met btw, bankrekening, e-mail, website, etc.
Ik heb het op een aantal andere plekken in proberen te vullen, maar dan wordt het weer afgedrukt op de factuur! Dat gebeurt vooral met de velden op het tweede tabblad van de relatie: referentie, kenmerk of client-gegevens.

Het lijkt me een kleine aanpassing, dus alsnog het verzoek om het veld toe te voegen.
En als het veld er is, dan zou het natuurlijk helemaal mooi zijn als het nummer gelijk overgenomen wordt als je de relatie kunt terugvinden in de KvK-database.

Loekarin

Ik heb in oktober 2017 via email dit verzoek (maken veld voor KvK-nummer klant) nogmaals naar Acumulus gemaild. Ik liep tegen precies hetzelfde probleem aan als PSupport. De oplossing om het KvK-nummer dan maar elders in te vullen, bijv. onder 'clientgegevens', zorgt ervoor dat dit vervolgens op de factuur verschijnt, en dat is niet de bedoeling.
De reactie van Acumulus was: "Omdat een KvK niet van toepassing is in een relatie en ook nooit gebruikt wordt is er in Acumulus geen veld voor.
Als u dit ergens wilt registreren voor u zelf, dan kunt u dat eventueel in de relatie bij tekst zetten of memo (tabblad)."

Maar goed, ik blijf dus vinden dat het KvK-nummer wel handig is (en wel van toepassing) bij een relatie, en ik ben zo iemand die dat wel registreert. Ik kan me ook voorstellen dat het wel gebruikt wordt, bijvoorbeeld om in het handelsregister op te zoeken of een klant betrouwbaar is (zelf geen ervaring mee).

Het veld memo werkt ook niet lekker voor dit doel.

Verder was het antwoord van Acumulus op mijn vraag om een apart veld aan te maken voor het KvK-nummer: "Dat is helaas niet mogelijk voor 1 klant, er is geen vraag naar van andere klanten."

Dus ik ben blij om te lezen dat er nu in elk geval TWEE klanten zijn die dit willen :-)

Loekarin

En verder zou het met de huidige ICT-technieken toch eenvoudig moeten zijn voor gebruikers om zelf 'custom fields' aan te maken in een database. Ik werk zelf met diverse website-systemen (content management systemen), zoals Wordpress, waar ook een database onder zit. En als gebruiker kun je heel makkelijk zelf 'custom fields' toevoegen aan verschillende inhoudstypen.

Dat moet dan toch in Acumulus ook mogelijk zijn, zou ik denken.