Hoofdmenu

Wat is nou mijn netto inkomen?

Gestart door Mac, 19 maart, 2016, 15:07:31

Vorige topic - Volgende topic

Mac

Net mijn belastingaangifte voorlopig even ingevuld en waar ik nou benieuwd naar ben: wat verdien je als zzp-er nou eigenlijk echt gemiddeld per maand netto? Dat kun je uiteraard alleen achteraf zien.
Kan ik nou zeggen: Ik neem mijn netto winst (omzet-inkoop-kosten) en trek daar vanaf wat ik totaal aan belastingen moet betalen (voorlopige aanslagen en/of def aanslagen) en wat ik dan overhoud gedeeld door 12 is mijn netto inkomen per maand?

Bert-Jan

Zoiets.

Een werknemer krijgt elke maand hetzelfde en heeft vaak een voorspelbaar financieel  maandritme.

Een ondernemer heeft een jaarwinst die achteraf pas duidelijk wordt. Daarom moet een ondernemer meer plannen en reserves aanhouden.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Mac

dat snap ik inderdaad. Maar als ik nou achteraf mijn gemiddelde inkomen van dat jaar zou willen berekenen? Ik weet immers nu wat ik afgelopen jaar heb verdiend, wat mijn kosten waren en ik weet wat ik aan belastingen moet betalen...
omzet-inkoop en kosten=netto winst - belastingen = mijn netto jaarinkomen? (uiteraard moet ik hier dan nog rekening houden met mijn eigen pensioenvoorziening of sparen of wat dan ook...)

Bert-Jan

Het meest gangbare begrip is het belastbare jaarinkomen. Dat geldt zowel voor werknemers als ondernemers. Het traject van bruto naar netto verschilt per persoon afhankelijk van allerlei bijzondere inhoudingen en eventueel toelagen.

Ik zou inderdaad de bruto winst verminderen met de belasting en dat delen door 12.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)