Hoofdmenu

Huurkoop auto

Gestart door embie, 23 maart, 2016, 18:38:36

Vorige topic - Volgende topic

embie

Misschien is het al behandeld, maar ik kan het niet vinden.

Ik moet een zgn. huurkoop auto boeken: na 2 jaar betalen wordt de auto eigendom.
In die 2 jaar worden iedere maand aflossingsbedragen betaald.
Hoe moet dit geboekt worden? Komt de auto nu al op de balans of pas na 2 jaar?

Dank alvast voor de info.

SKYB Yvette

Hi,

Aangezien hier sprake is van huurkoop wordt de auto pas geactiveerd op de balans als de huurkoop periode is beëindigd. Dit komt omdat u dan pas het eigendom verkrijgt.

U kunt de lening dus ook niet activeren. Wellicht kunt u een rekening aanmaken "Aflossing huurkoop auto" en hier de aflossing (excl. rente) op boeken.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

embie

Dank je Yvette!

Het is een lastig onderwerp. Ik had ondertussen al wat verder zitten neuzen en er zitten erg veel regels aan vast.
Huurkoop is zo'n beetje hetzelfde als financial lease, en daar heb ik onderstaande info over gevonden:

Wat is Financial lease?

Het begrip leasing komt in de Nederlandse wetgeving niet als zodanig voor. Leasing kan afhankelijk van de vorm waarin dit plaatsvindt veel raakvlakken vertonen met huur of met een gefinancierde aankoop.
In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat leasing een transactie is waarbij de lessor (de leasemaatschappij) aan de lessee (de klant) het recht geeft om een bepaalde zaak (de auto) te gebruiken.
Leasing kan worden onderverdeeld in twee hoofdvarianten: financial lease en operational lease. Financial lease maakt daarbij slechts een relatief klein aandeel uit van het totaal aantal geleaste auto's.
Financial lease is een leasevorm waarbij u als gebruiker (lessee) het economische belang bij de auto hebt. In wezen heeft het leasecontract dan veel weg van een financieringsovereenkomst. Dat is fiscaal erg voordelig: u kunt op de auto afschrijven (mogelijk zelfs willekeurig) en u kunt investeringsaftrek claimen.
In de praktijk komen soms tussenvormen voor. Deze contracten moeten fiscaal altijd herleid worden tot óf een operational lease óf een financial lease. Dat gebeurt door vast te stellen wie het economisch belang / het restwaarderisico bij de auto heeft.


Ik zet dus de auto op de balans en kan vanaf dat moment ook afschrijven (en investeringsaftrek berekenen)

Je mag er nog op schieten hoor!!

Es

Ik ga met de werkwijze van Embie mee. Met de opmerking dat investeringsaftrek in de meeste gevallen niet van toepassing is als het gaat om een personenauto!

Heb overigens ook zitten googlen en stuitte bij Higher level op een mooie bijdrage welke ging om huurkoop van een horecagelegenheid.
Of het in dit geval gaat om een auto of een pand, doet niets af aan de onderbouwing, lijkt me.

Het is als volgt:
Je bent economisch gewoon eigenaar. Hoe het juridisch inelkaar zit maakt helemaal niet uit voor je commerciele balans. Waarom ben je economisch eigenaar: je kan als het goed is niet zonder uitzonderlijk hoge kosten van de koop afzien gedurende de looptijd. Met andere woorden de koop is gewoon gesloten, de betaling is alleen uitgesteld. Derhalve is er geen sprake van operational lease maar van financial lease. (er zijn nog meer redenen waarom het kwalificeert als financial lease, ik zal niet alles noemen)

(( huurkoop is een bijzondere vorm van leasing, bij leasing is het de vraag of het actief op de balans komt of niet, voor je jaarrekening gaat de economische realiteit hier voor de juridische. In het engels gaat het gezegde: if it's a pig and you dress it up legally to be a dog it is still a pig, dit komt doordat bedrijven van alles proberen om activa off balance te houden en daarmee ook de financiering.  ik zal er verder niet teveel op ingaan)).

Voor de btw is de koop ook al gesloten dus je dient ook de volle btw te betalen, als verkopende partij dien je dus de omzet/verkoop te verantwoorden.

Wat neem  je nu op in je balans. Debet het pand, credit de lening.
De termijn betalingen zijn deels aflossing op deze lening en de rente voor de lening. rente in de verlies en winst, aflossing in mindering op de lening.
Op het pand schrijf je vervolgens gewoon af.




SKYB Yvette

Hi,

Ik ga overstag. Hoewel het juridische eigendom nog niet overgaat, kan het wel worden geactiveerd op de balans de commerciële balans.

Gewoon er het zelfde mee om gaan als financial lease dus 😀
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126