Hoofdmenu

Opencart & margeregeling

Gestart door gebruiktspeelgoed, 01 mei, 2016, 19:15:09

Vorige topic - Volgende topic

gebruiktspeelgoed

Beste leden,

De koppeling tussen acumulus en mijn opencart werkt uitstekend! Echter verkoop ik margegoederen.
Het is heel fijn dat de acumulus koppeling direct een factuur aanmaakt en wegboekt zodra een order status op complete komt te staan. Echter kan ik vanuit opencart geen margeregeling invoeren, waardoor er in acumulus geen btw afgedragen wordt over het verschil tussen inkoop en verkoop.
Het automatisch aanmaken van de facturen is erg prettig alleen mis ik de marges.

* hoe kan ik toch gebruik maken van het automatische factureren en inboeken en toch mijn btw over de marge netjes in de administratie verwerken?

Groet
Corné

Guido

Als OpenCart technisch gezien niet kan aangeven dat het om marge-verkoop gaat dan kan de plugin dit nooit goed aanbieden aan Acumulus. Je kunt facturen die onder deze regeling vallen beter handmatig inboeken vermoed ik.

gebruiktspeelgoed

Ik denk dat je daar gelijkt in hebt,
Echter hoop ik dat iemand/jullie de opencart plug in hiermee kunnen uitbreiden?
Al mijn producten vallen onder de margeregeling, waardoor er heel wat extra werk ontstaat met handmatig facturen invoeren.
Juist het geen ik wou voorkomen door acumulus te integreren met opencart.

Guido

#3
Heb je op dit moment iets in de OpenCart webshop geïnstalleerd waarmee je de margeregeling kunt inschakelen?

gebruiktspeelgoed

Nee helaas nog niet. Enig idee hoe ik dat kan doen?

Guido

Ik ben niet goed genoeg bekend met OpenCart om aan te geven hoe je dit kunt oplossen. Om de marge-regeling te kunnen toepassen heeft Acumulus ook informatie nodig over de inkoopprijs van het verkochte goed. Kun je wel een inkoopprijs invoeren in OC?

gebruiktspeelgoed

Inmiddels heb ik een mod laten maken waarmee opencart betekent hoeveel er volgens de marge regeling moet worden afgedragen.
Nu moet het nog op een juiste manier via de acumulus oc mod de administratie in.

Kun je daar bij helpen?

Guido

Als het een publieke mod is dan zouden we er mogelijk iets mee kunnen. Acumulus heeft de volgende informatie nodig:

- of het product is aangemerkt als marge-goed.
- de inkoopprijs van het product.

als dit in de lokale database wordt opgeslagen dan zou de plugin op basis hiervan een factuur aan Acumulus kunnen aanbieden volgens de marge-regeling. Acumulus rekent dan vervolgens de fiscale gevolgen en de af te dragen automatisch zelf uit.

gebruiktspeelgoed

#8
Hoi. Wat bedoel je met een publieke mod? Ik heb hem laten ontwikkelen en hij staat in mijn opencart website als modificatie.

Ik kan nu per product de inkoop en verkoop prijs berekenen. In de winkelwagen / checkout page zie je nu bijvoorbeeld

Product verkoop 40 euro
Margeregeling 6,30
In de back end wordt de inkoop prijs door mij ingevoerd. Dit staat zeker in een database.

Margeregeling met bijhorende formule is nu een aparte belastinggroep/tarief in mijn opencart systeem

Het enige wat nog moet gebeuren is dat acumulusdie 6,30 herkent als belasting. Nu pakt acumulus de 40 euro en schrijft niets weg als belasting

Guido

Bij het overzetten gebruikte de Acumulus-plugin de API van Acumulus. Omdat er standaard geen ondersteuning voor de marge-regeling in OpenCart is wordt er bij de omzetting geen rekening mee gehouden en wordt de factuur als normale factuur ingeboekt. De berekening van de BTW gaat, bij goed aanbieden aan de Acumulus API automatisch.

Met publiek bedoelde ik of de mod vrij beschikbaar is voor alle OpenCart gebruikers. Alleen dan kunnen we echt goed onderzoeken of we de plugin kunnen uitbreiden om dit te ondersteunen. Zonder publieke code kunnen we hooguit tips geven hoe je onze plugin kunt aanpassen.

gebruiktspeelgoed

op dit moment is hij nog niet openbaar toegankelijk. Simpelweg omdat ik er niet bij stilgestaan heb.
Kun je me voorzien van tips hoe de oc aan te passen dat het werkzaam wordt?

Guido

#11
Je kunt onze plugin aanpassen maar besef dan aub wel dat je bij een update van de plugin wederom deze aanpassingen moet doen.

Concreet gaat het om het toevoegen van de volgende informatie:

Het vattype dient op 5 te staan voor marge-facturen bij het aanbieden aan de Acumulus Invoice Add API. Let wel dat een factuur in zijn geheel onder de marge-regeling dient te vallen of in zijn geheel niet onder deze regeling. Je mag wettelijk gezien dit niet mixen.

De costprice dient alleen ingevuld te worden bij marge-producten op marge-facturen.

Zie ook: https://www.siel.nl/acumulus/API/Invoicing/Add_Invoice/

gebruiktspeelgoed

Stel dat ik de code voor de margeregeling berekening jn opencart aan jullie ter beschikking stel, kunnen jullie dan de door koppeling voor mij in jullie mod opnemen? Zo ja, hoelang zou dat dan duren? Ik heb er enige haast bij.

Als ik het niet mag mixen, betekent dit dat als ik een marge product en verzendkosten op 1 factuur heb staan de wet overtreed ?

Guido

Als de code publiek is zodat ook andere Acumulus gebruikers de mod kunnen installeren dan kunnen we verder uitzoeken of we ondersteuning voor de mod in de plugin kunnen inbouwen. Over een tijdspad kan ik geen uitspraak doen en hooguit de ontwikkelaar van de plug-in even navragen.

Je bent vrij om verzendkosten op een marge-factuur te zetten. Let wel dat formeel gezien de verzendkosten dan ook de marge-regeling dient te volgen omdat de BTW hierop afhankelijk is van het hoofdbestanddeel van de factuur.

erwin-burorader

Als je OC1 gebruikt wordt het allemaal wat lastiger, maar is het mogelijk om een mod op onze koppeling te maken. De code bevat wat expliciete punten waarop je kunt inhaken met een mod. Als je OC2 gebruikt, zijn er events beschikbaar waarmee je de factuur die naar Acumulus verstuurd gaat worden kunt aanpassen. In beide gevallen hoef je dus niet bang te zijn om updates van onze koppeling niet meer te kunnen installeren.

Anderzijds, en daar doelde Guido al op, als het een publiekelijk verkrijgbare mod/module is, dan is Siel Acumulus ws. bereid om te investeren in support van de koppeling voor die module en zal de koppeling dus standaard om kunnen gaan met de margeregeling zoal geïmplementeerd door die module.

gebruiktspeelgoed

Ik gebruik oc 2.
De mod is ontwikkeld door een programmeur in opdracht van mij. Ik heb hem nu verzocht de boel te modificeren conform de handleiding in de link die ik hier kreeg.

Support vanuit siel zou mooi zijn, toegankelijk maken voor iedereen nog mooier. Hier ben ik voorstander van en wil ik zeker aan bijdragen.
Echter wil ik over maximaal twee weken het hele systeem werkzaam hebben ivm de start van onze verkoop.

Ik denk dat ik dat niet ga halen als ik het nu naar jullie toe overhemel.