Hoofdmenu

laptop geld terug gestort gekregen

Gestart door peterteurlings, 12 mei, 2016, 12:06:12

Vorige topic - Volgende topic

peterteurlings

Beste Acumulus,

Ik heb een kleine maand geleden een laptop gekocht die ik als investering heb geboekt met een restwaarde.
Nu bleek er met het apparaat wat mis te zijn en ik was er niet geheel tevreden over en heb ik hem terug gestuurd en het gehele bedrag vergoed gekregen.

Hoe verantwoord ik dit in mijn boekhouding? ik neem aan dat ik niet gewoon de boeking mag wissen alsof ik hem nooit heb gekocht?

groet,
Peter

Karin Stijger

Beste Peter,

Heb je de laptop al meegenomen in de BTW aangifte? Zo nee (valt in het 2e kwartaal) dan kan je de gehele boeking verwijderen, zit de laptop wel in de btw aangifte (1e Q) dan moet je de boeking crediteren.

Groetjes Karin

peterteurlings

Bedankt voor de snelle reactie!

Hij valt nog onder dit kwartaal dus dat komt goed uit.


peterteurlings

Het probleem is nu wel dat ik de kosten van de laptop heb terug gekregen maar de verzendkosten van het leveren niet.
Er ontstaat dus een verschil tussen de bank en in mijn boekhouding.

Hoe los ik dit op?

Karin Stijger

Je boekt de verzendkosten apart als een zakelijke uitgave.

Annalies Janssens

Aanvullend op het antwoord van Karin:
om je saldo van je rekening steeds kloppend te houden (en ook vanwege de verzendkosten die blijven bestaan) is het misschien handig om het zo te doen:
1  vervang de boeking van de eerste aanschaf door een zakelijke uitgave (geen investering)
2  bij terugontvangst van het bedrag boek je het als een negatieve zakelijke uitgave.

Het verschil van de verzendkosten komt dan ook goed tot uiting en je hebt alles goed inzichtelijk in je administratie wat er is gebeurd.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Karin Stijger

Om het helemaal zuiver te houden is dat zeker beter. Als je je ontvangst boekt als een negatieve zakelijke uitgave moet je even een min voor het bedrag zetten!

peterteurlings