Hoofdmenu

Woocommerce + intracommunautaire levering / factuur aan een ondernemer in de EU

Gestart door Berg, 09 juni, 2016, 10:06:37

Vorige topic - Volgende topic

Berg

Ik loop al een kwartier te zoeken op het forum naar topics over Woocommerce + intracommunautaire levering echter kan hier niet heel veel over vinden.

Een webshop van mij draait op Wordpress+Woocommerce en maakt gebruik van de Acumulus koppeling. Nou is het mogelijk om in de webshop tijdens het afrekenen een btw nummer op te geven. Ik lever zowel aan Nederlandse als Belgische klanten. Als een Belgische ondernemer echter zijn btw nummer invoert zal de factuur op de normale manier ingeboekt worden in Acumulus.. Terwijl deze toch moet ingevoerd worden als 'Dit is een factuur aan een ondernemer in de EU, BTW-nr', waarbij de btw van de producten op 0% komt te staan.

Is dit misschien een instelling, of is dit helemaal niet mogelijk? Of kan ik voor deze vraag beter bij de support zijn van de plugin??

Daarnaast nog een algemene vraag over intracommunautaire levering. Wat doe je als een ondernemer uit bijvoorbeeld Belgiƫ zijn btw nummer niet opgeeft? Dan wel gewoon inboeken als 'gewone factuur' ?

Guido

Als een ondernemer uit Belgiƫ zijn BTW-nummer niet opgeeft kun je dit niet goed aanbieden naar de belastingdienst in de aangifte. Je dient als uitweg dan gewoon BTW te rekenen. Waarom maak je het veld niet verplicht in je webwinkel voor zakelijke klanten?

Guido

Ik zie nu dat ik jouw vraag verkeerd gelezen heb. De ondernemer uit het buitenland vult dus wel zijn BTW-nummer in.. Dan zou de koppeling dit inderdaad als levering aan een ondernemer in de EU moeten aanbieden.

Ik zal de vraag even voorleggen aan de ontwikkelaar. Gebruik je de laatste versie van de plugin?

erwin-burorader

Invullen van het BTW nummer is niet voldoende, de webshop ZELF zal ook de BTW moeten verwijderen uit de order. Ik weet zo snel niet hoe dat te doen in WooCommerce. De koppeling volgt de webshop en kan zelf geen facturen aanpassen. Als dit gebeurt en de koppeling pikt het toch niet op, wil ik weten welke extensie je hiervoor gebruikt en hoe je de BTW regels hebt ingesteld. NB: de koppeling ondersteunt de EU VAT number plugin (http://docs.woothemes.com/document/eu-vat-number-2/), wordt het BTW nummer van de klant wel overgestuurd?

Berg

Beste Guido en Erwin, bedankt voor de reacties.
Erwin ik mail jou even oke (ik heb je e-mail nog).

erwin-burorader

Goed nieuws voor WooCommerce gebruikers:
- Er is nu een gratis plugin - WooCommerce EU VAT Assistant - die zowel B2B facturen binnen de EU met verlegde BTW (met controle van BTW nummer bij de EU VIES service)ondersteunt als ook B2C binnen de EU met digitale goederen (BTW tarief van klantland).
- Versie 4.5.1 van de koppeling ondersteunt deze plugin en lost meteen 2 fouten op, 1 mbt verlegde BTW facturen en 1 mbt de upgrade naar 4.5.0.
- Dus de betaalde plugin "EU VAT Number" van WooCommerce is niet meer nodig. De koppeling ondersteunt deze nog wel.