Hoofdmenu

0% btw bij bankkosten en verzekeringen

Gestart door Erik.., 19 juni, 2016, 18:35:32

Vorige topic - Volgende topic

Erik..

Is het wellicht mogelijk om een koppeling te automatiseren tussen de kostensoortenselectie (bijv. bankkosten & verzekeringen) en de bijbehorende btw-selectie?
Na al mijn bankmutaties te hebben geïmporteerd bleek achteraf dat ik bank- en verzekeringskosten met 21% BTW had geboekt, terwijl dit altijd BTW vrij hoort te zijn.

Ik had dit natuurlijk kunnen weten als ik van tevoren beter de Wiki had uitgeplozen, maar dit lijkt me qua gebruikersgemak (en foutvermindering in administraties) iets wat best eenvoudig geautomatiseerd zou kunnen worden?

Alvast bedankt,

Erik

Erik..

Wellicht een quick & dirty oplossing als dit:

HTML:

<select name="boeking_kostensoort_ID" style="width: 300px;" onchange="check_gemengde_kosten_1(); check_btwvrije_kostensoorten();">

en JS functie:

function check_btwvrije_kostensoorten()
{
  var kostensoort_ID = form_nieuwe_factuur.boeking_kostensoort_ID.value;
  var standaard_BTW_percentage = form_nieuwe_factuur.boeking_BTW_percentage.options[form_nieuwe_factuur.boeking_BTW_percentage.selectedIndex].value
  if (kostensoort_ID == 19 || kostensoort_ID == 20) {
    form_nieuwe_factuur.boeking_BTW_percentage.value=-1;
  }
  else
  {
  form_nieuwe_factuur.boeking_BTW_percentage=standaard_BTW_percentage;
  }
}


Beter zou zijn om bij de 'else' conditie ook te verifieëren of er een standaard btwpercentage is in de cookie is geplaatst en die dan te gebruiken in plaats van het uitlezen van de selected option in het btw-veld.. Maar het gaat even om het idee...

Guido

Leuke oplossing :) Je kunt ook tabblad #3 van de relatie configureren ;)

Guido

Je zult dan wel de bank en verzekeraar als relatie moeten toevoegen.

Erik..

Citaat van: Guido op 19 juni, 2016, 20:05:38
Leuke oplossing :) Je kunt ook tabblad #3 van de relatie configureren ;)

Goed om te weten, wist ik niet..
Maar op zich geen slechte feature om toe te voegen, toch?

Erik..

Citaat van: Guido op 19 juni, 2016, 20:05:38
Leuke oplossing :) Je kunt ook tabblad #3 van de relatie configureren ;)

Oké, dus alleen de waarde btwpercentage uit de cookie naar de btw-selector halen wanneer kostensoort niet bankkosten of verzekering zijn is niet voldoende. Dient ook nog rekening gehouden te worden met de mogelijk ingestelde btwwaardes op tabblad 3.. Soms lijkt het zo makkelijk ;)

Guido

#6
en dan zijn er ook nog situaties waarbij toch een btw-tarief van toepassing is..

Erik..

Maar die zijn waarschijnlijk zwaar in de minderheid, dus dan dit lijkt me nog steeds een wenselijke feature voor de meerderheid van de gebruikers ;)

Guido

er zijn nog meer afhankelijkheden en we vinden het direct koppelen van de tarieven met de kostensoorten niet verstandig om zomaar voor iedereen door te voeren. de beste route is door het 3e tabblad van de relatie volgens de gewilde voorkeuren in te regelen.

Erik..

Misschien dan een alert tonen (met optie tot 'laat waarschuwing niet meer zien') die waarschuwt dat het btw tarief voor verzekeringen en bankkosten meestal op btw-vrij ingesteld dient te worden. En dat dit ook vastgezet kan worden via tabblad 3.

Ik baalde wel behoorlijk van mezelf toen ik erachter kwam dat ik dit al 2 jaar verkeerd heb ingeboekt en een correctie IB over eerdere jaren moet gaan doen naar de belastingdienst. Zo'n soort 'foutje' sluipt er helaas wel eens in (er zijn meerdere posts hierover te vinden op het forum) en het systeem kan de gebruiker juist goed bijstaan in het voorkomen hiervan, mijns insziens...

Ik hoop dat er iets mee gedaan kan worden, aangezien voorkomen meestal beter is dan genezen.

Es

Ter info:
Ieder jaar stelt Acumulus via de Wiki een checklist beschikbaar met dingetjes waar je op kunt controleren voordat je de IB-aangifte gaat doen.
Als bijlage de checklist voor 2015.
Naast de opmerkingen over bankkosten en verzekeringen staat er misschien nog meer tussen waar je iets aan hebt  ;)

Erik..

Ik had het natuurlijk moeten weten en ik ken de checklist ( inmiddels ;) )
Maar natuurlijk kwam ik er toen pas achter wat ik eerder verkeerd had gedaan met het inboeken van bankkosten en verzekeringen.
Ik had de checklist nog niet doorgenomen voordat ik met de IB 2015 aan de slag ging.

laconexion

Om in te haken op de optie "Je kunt ook tabblad #3 van de relatie configureren".
Moeten we deze dan op 0% of op BTW-vrij zetten en wat is nou eigenlijk het verschil?

Annalies Janssens

BTW 0% heeft te maken met verlegde BTW.
In principe is een normale factuur zonder BTW dus altijd BTW vrij. Maar als je die per ongeluk met BTW 0% boekt heeft dat verder geen gevolgen
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

laconexion

Okay dus vandaar dat er wel verschil tussen BTW-vrij en 0 % als ik zelf een factuur verzend? Een tijd geleden werd me namelijk verteld dat: "Voor Diensten aan een ondernemer buiten EU kies je voor BTW vrij en niet voor BTW 0%)". Zie: https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,5826.0.html

Wat is hier dan het verschil?


Annalies Janssens

Bij omzet ligt dat inderdaad heel anders. Daar heb je namelijk verschillende rubrieken:
- btw 21% of 6%
- BTW 0% (zoals verlegd)
BTW vrij komt helemaal niet voor op de aangifte.

De voorbelasting (betaalde BTW) wordt alleen het BTW bedrag vermeld en niet de omzet die daarbij hoort. Als je dus geen BTW boekt bij een normale uitgave (dus niet verlegd binnen- of buitenland) dan komt die helemaal niet terug in de aangifte
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

laconexion


Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

veenie

Citaat van: Erik.. op 20 juni, 2016, 12:08:47
Maar die zijn waarschijnlijk zwaar in de minderheid, dus dan dit lijkt me nog steeds een wenselijke feature voor de meerderheid van de gebruikers ;)
Mollie / ideal is een van die voorbeelden.
En dat wordt toch zeer veel gebruikt door veel webshop ondernemers gok ik zo ;)