Hoofdmenu

Wijzigen geboekte investeringen

Gestart door Jon, 19 juli, 2016, 01:00:36

Vorige topic - Volgende topic

Jon

Goedenavond,

In voorgaande jaren heb ik een aantal facturen geboekt als investering. Nu vroeg ik me af hoe ik dit kan doen:

- wijzigen van investering naar geen investering (iets van minder dan 450,- ex btw). Of moet ik dan de boeking verwijderen en opnieuw doen?
- restwaarde wijzigen naar 0

In 2010-2011-2012 heb ik het zo geboekt: dit is een investering met afschrijving over meerdere jaren. Aantal jaren: 3

Vanaf 2014 heb ik bij aantal jaren 5 gezet. Acumulus zet deze boeking dan in 6 boekjaren (het eerste jaar + het laatste jaar bij elkaar opgeteld is hetzelfde bedrag als in de andere 4 jaren).

Als ik de restwaarde naar 0 wil wijzigen, past Acumulus dan automatisch de andere jaren aan? Of is het handiger om de boeking te verwijderen en opnieuw te boeken? Dit heeft geen invloed op de btw aangifte toch?


De jaarrekening in Acumulus komt op een paar punten niet overeen met de jaarrekening van m'n accountant. Kan ik 1 x een memoriaal boeking maken en dit aanpassen zodat komende jaren wel hetzelfde zijn? Losse boekingen zijn verder niet te corrigeren volgens mij?

Alvast bedankt!

Annalies Janssens

Eerst de gemakkelijkste vraag:
Wijzigen van deze boekingen heeft geen invloed op de BTW

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=investering-aanpassen
-  Wijziging investering naar geen investering: in principe zou je via de boeking aan te passen kunnen kiezen voor 1 jaar. Het ziet er dan wel uit als een investering voor de IB maar voor het resultaat komt het op hetzelfde bedrag (het wordt echter als afschrijving geboekt in plaats van als andere kosten). Anders moet je de boeking verwijderen en opnieuw doen
-  Restwaarde naar 0 wijzigen is slechts een tekstaanpassing. Om het werkelijk in het resultaat te wijzigen moet je kiezen voor aanpassen investering
-  Het hangt van de verschillen in de jaarrekening af hoe je het kunt aanpassen. Zit er verschil in de balans, investeringen e.d. of in de kosten, BTW?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Jon

Er zitten meerdere kleine verschillen. O.a. in het netto resultaat. Maar dat komt denk ik omdat ik wat investeringen verkeerd heb geboekt en dit met een ander programma is gecorrigeerd. Ook is de kostprijs van de omzet hoger dan de inkopen die ik via Acumulus heb geboekt. Maar dit kan komen doordat er wat bedrijfskosten bij de inkoop zijn opgeteld (ook in ander programma gecorrigeerd).

Als je gereedschap aanschaft onder de 450,- hoef je dit dan nooit te boeken als investering? Of als investering met directe afschrijving? Of is de grens van 450 alleen van toepassing ivm de investeringsaftrek? Zodra het een lager bedrag is telt het niet mee voor de investeringsaftrek bijv.

Mag je ontwerp huisstijl en drukwerk boeken als investering?




Jon


Annalies Janssens

Beeldrijk is een goede duidelijke site en die info die klopt inderdaad. Onder de 450 is nooit een investering waar je op afschrijft.

Ik kan uit je reactie nu niet goed opmaken wat precies de bedoeling is. Wil je dingen in oude jaren nog allemaal gaan aanpassen.
Wat is nu nog concreet je vraag. Als je weet waar de verschillen in zitten dan kun je dat natuurlijk aanpassen.
Investeringen lopen door over meerdere jaren dus die moet je wel echt laten aansluiten met het overzicht van de accountant. Overige zaken is een beetje wat je zelf belangrijk vindt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Jon

#5
Ik heb een paar investeringen verkeerd geboekt en die blijven nu bij de jaren daarna terugkomen in het fiscaal overzicht. Dus deze boekingen pas ik aan naar 1 jaar met restwaarde 0. Dan zie ik ze in 2015-2016 niet meer terugkomen (was minder dan 450). Dan is het vanaf 2015 weer gelijk met de accountant.

Nu weet ik op welke manier ik dit moet doen :-)


Maar kan ik in het vervolg gereedschap onder de 450 wel boeken als investering? Alleen dan met: dit is een investering met directe afschrijving?

Annalies Janssens

Mooi!
Nee, onder de 450 is geen investering dus ook niet zo boeken, ook niet met directe afschrijving (dan komt het namelijk onder de kostensoort afschrijvingen te staan). Het zijn gewoon kosten welke onder de juiste kostensoort moeten komen te staan.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Jon


Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen