Hoofdmenu

Hoe boek je een fooi?

Gestart door Joke, 27 juli, 2016, 10:42:02

Vorige topic - Volgende topic

Joke

Goedemorgen,

Inmiddels werk ik een tijdje met Acumulus en eigenlijk wijzen de meeste dingen zich vanzelf. Waar ik alleen sterk over twijfel is hoe ik een fooi moet boeken.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit hoor te boeken.

Met vriendelijke groet,

Joke

Bert-Jan

Een fooi hoort niet thuis in de boekhouding omdat er geen prestatie tegenover staat (formeel dan).

Het totaal aan fooien geef je op in de IB-aangifte bij inkomsten uit overige arbeid.

Indien het toch saldotechnisch moet worden geboekt, zijn het privestortingen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Ik wil graag een aanvulling geven op de reactie van Bert-jan:

Hoe je hiermee om moet gaan, ligt aan de branche waarin je werkzaam bent.
Als het gebruikelijk is om fooien te geven, bijvoorbeeld horeca- en taxibranche, dan gelden er andere regels dan voor branches waar dit niet gebruikelijk is.

Let op: Wanneer het in jouw branche niet gebruikelijk is, moet je btw betalen over de bedragen die je extra hebt ontvangen!

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/bijzondere_omzet/fooien_en_extra_vergoedingen

Joke

Ok dank jullie wel. In mijn branche is het ontvangen van fooien inderdaad niet gebruikelijk. Dus kan ik de fooi privé boeken om mijn administratie kloppend te krijgen. Zolang in het aan het eind van het jaar maar wel opgeef bij mijn IB.

Es

Ehm...nee.

Als het niet gebruikelijk is, dien je de fooi op te geven bij de btw-aangifte en er btw over af te dragen.
Boek het in Acumulus met een extra verkoopfactuur, of boek een negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje ervoor) op kostensoort Diversen. Zet in de omschrijving dat het om ontvangen fooi gaat.
Het wordt dan overigens ook meteen in de IB-aangifte meegenomen met je bedrijfsresultaat. Dus dan is geen extra handeling nodig.

Joke

Oh super had beide antwoorden bij elkaar opgeteld :-) Is me nu helemaal duidelijk en gaat goedkomen!

Es