Hoofdmenu

Factuur BTW verlegd is betaald maar BTW verleggen mocht niet, wat nu?

Gestart door dereuvermx, 11 augustus, 2016, 13:30:36

Vorige topic - Volgende topic

dereuvermx

Ik heb in het 2e kwartaal facturen gemaakt waarin ik de BTW verlegd heb voor coachingswerkzaamheden. Ik dacht slim te zijn maar helaas pindakaas. De boekhouder die ons tot dan toe heeft bijgestaan heeft aangegeven dat het niet mag en ook waarom niet, ik snap het nu.

Omdat de boekhouder van de andere partij met vakantie is kon ik het voor de aangifte van het tweede kwartaal niet meer rechttrekken, ik was een beetje laat. De aangifte is dus gedaan maar moet in het derde kwartaal gecorrigeerd worden.

Ik ben met terugwerkende kracht Acumulus aan het vullen. Dat betekent dat ik ook de facturen van het 2e kwartaal moet invoeren.

De boekhouder heeft mij gezegd dat ik de facturen helemaal moet crediteren en opnieuw factureren. Maar alleen de BTW over die facturen moeten nog nabetaald worden door de andere partij.

Hoe ga ik dat nu doen in Acumulus? Facturen boeken zoals ze betaald zijn in het 2e kwartaal, crediteren en volledig nieuwe facturen in het derde kwartaal aanmaken?

Wie kan mij helpen?

Annalies Janssens

Inderdaad in Acumulus de foute facturen inboeken. Dit is namelijk ook hoe ze verstuurd en betaald zijn.
En dan nu crediteren en een nieuwe juiste factuur maken en beide versturen. Dan heeft de andere partij de administratie ook compleet. Het verschil tussen de nieuwe factuur en credit-factuur moeten ze dus nog overmaken. Bij ontvangst van dat verschil zet je de beide laatste facturen op betaald en dan klopt je banksaldo ook.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

dereuvermx

Dank u wel. Nog klein vraagje. Maak ik de nieuwe factuur volledig met coachingswerkzaamheden plus BTW of zet ik alleen de BTW er op. Dat laatste kan niet bedenk ik me nu. Ik denk dat ik er uit kom :)

Annalies Janssens

Inderdaad, je maakt een volledige factuur. Dat moet ook wel want je maakt ook een volledige credit factuur voor het oude bedrag. (in de oude factuur kun je kiezen voor "kopieer credit", dan gaat het heel gemakkelijk. Vervolgens kun je ook nog kiezen voor kopieer debet en wijzig dan de BTW naar 21%
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen


Annalies Janssens

Graag gedaan! (en hier op het forum mag je (u) gewoon je zeggen hoor  :))
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen