Hoofdmenu

aftrek huurkosten

Gestart door kschwab, 17 augustus, 2016, 18:46:46

Vorige topic - Volgende topic

kschwab


Es

Het artikel staat op FD en is alleen na registreren toegankelijk  :|

Ik vermoed dat het gaat om de recente rechtszaak waarin bevestigd is dat je als zzp'er het huurrecht (in sommige gevallen) als zakelijk vermogen kunt etiketteren? Deze optie bestond al langer, er is een aantal jaar geleden ook een rechtszaak over geweest, die dit balletje aan het rollen heeft gebracht. Lastig is alleen dat niet elke inspecteur en financieel adviseur hiervan op de hoogte is.

Artikel voor de Wiki/handleiding van Acumulus zit al in mijn pen.
Morgen staat het er in en zal ik hier ook de link plaatsen.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

kschwab

Het was net ook in het nieuws, staatssecretaris Wiebes schijnt het bevestigt te hebben. Het zou gaan om uitleg van regels die al bestaan, wat zou betekenen dat het ook geldt voor de aangifte 2015.

Het heet dat "een zzp'er "zijn huurkosten" mag aftrekken" maar dat zal vast wel niet betekenen wat ik er in zou willen horen  :D


Ben heel benieuwd naar Esthers uitleg, want ik zit nog met mijn aangifte (deadline 31/8)!

MennoLN

#4
Dank Esther, voor je artikel "Werkruimte in een huurwoning" in de Acumulus handleiding/wiki. Voor wie het nog niet gelezen heeft, zie: https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=werkruimte-in-een-huurwoning

Door het recente arrest van de Hoge Raad heeft dit onderwerp mij ook ineens (zakelijk) gegrepen.  :)
Je artikel is erg duidelijk en overzichtelijk. Ik heb alleen nog de volgende vragen over:

Klopt het dat er verder geen inkomensvoorwaarden zijn, in de zin dat een bepaald percentage van de winst in die werkruimte verdiend moet zijn?

Verder heb ik mijn IB-aangifte 2015 nog niet gedaan en wil deze aftrekpost uiteraard nog meenemen! De huurkosten moeten bij aanvang van boekjaar 2015 dan wel op de balans van mijn onderneming komen te staan, als ik het goed begrijp. Alleen hoe doe ik dat? Want ik zie namelijk geen mogelijkheid bij 'Nieuwe balanspost invoeren" in Acumulus.



Annalies Janssens

Beste Menno,

Ik ben Esther niet maar ik weet er ook wel wat van  :)

Je hoeft niets op de balans te zetten. Door de kosten als zakelijk (huisvesting) te boeken geef je al te kennen dat je de aftrek van de huur toepast.
Er zijn geen inkomensvoorwaarden. Als je voldoet aan de genoemde voorwaarden dan mag je dit toepassen.

Je zegt dat je dit over 2015 nog wilt gaan toepassen. Hoewel het door Esther wel genoemd wordt in het artikel wil ik nog wel benadrukken dat je de keuze voor aftrek op 2 momenten mag maken:
1  bij aanvang van de onderneming
2  bij aanvang van de huur

Eventueel zou het verdedigbaar zijn dat bij vergroting van het zakelijke deel (voorheen minder dan 10% van de oppervlakte, nu meer dan 10%) je dit ook voor het eerst mag toepassen. Houd er wel rekening mee dat je in dat geval bij een controle wel een goede onderbouwing moet kunnen geven. (Bijvoorbeeld foto's voor en na.)

Als de huur keuzevermogen is, dan geldt "eens gekozen blijft gekozen"
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Es


MennoLN

#7
Inmiddels heeft de Belastingdienst zelf ook een toelichting gegeven op het arrest van de Hoge Raad:

Wat was de aanleiding voor deze proefprocedure?
De Belastingdienst heeft deze proefprocedure aangespannen omdat er tegenstrijdige gerechtelijke uitspraken waren over de fiscale gevolgen van een werkruimte in een gehuurde woning. Hierbij heeft de Belastingdienst ten behoeve van de rechtsvinding een standpunt ingenomen dat afwijkt van het geldende beleid.

Waarover heeft de Hoge Raad zich uitgesproken?
Om een zuivere rechtsvraag aan de Hoge Raad te kunnen voorleggen, heeft de Belastingdienst de feitelijke geschilpunten uit de casus verwijderd. De Hoge Raad heeft zich alleen over de forfaitaire bijtelling van art. 3.19 Wet IB in verband met het privégebruik van de woning uitgesproken. En niet over de omvang van het toe te rekenen deel voor privégebruik van de uitgaven voor gas, water en elektra.

Wat houdt de uitspraak van de Hoge Raad in?
De Hoge Raad oordeelt dat een huurrecht ondernemingsvermogen kan vormen. De ondernemer kan, als hij het huurrecht als ondernemingsvermogen etiketteert, het volledige bedrag aan huisvestingskosten, onder andere huur, gas, water en elektra, ten laste van zijn winst brengen. Daarnaast moet volgens de Hoge Raad een forfaitaire bijtelling voor het privégebruik van de woning plaatsvinden.

Wat betekent de uitspraak van de Hoge Raad in de praktijk?
Een ondernemer moet, naast de wettelijke forfaitaire bijtelling, rekening houden met het privégebruik van de overige huurderslasten. Onder die overige huurlasten vallen ook gas, water en elektra.
Het arrest vormt geen bijzondere omstandigheid die een keuzeherziening in de vermogensetikettering rechtvaardigt.