Hoofdmenu

Betaaltermijn niet beperken tot 30 dagen

Gestart door Ivor | BoomerangIT, 19 augustus, 2016, 10:43:32

Vorige topic - Volgende topic

Ivor | BoomerangIT

De betaaltermijn met bijbehorende controle op vervallen facturen is 30 dagen. Hier is niet van af te wijken!

Je kan wel verschillende factuur sjablonen maken waar je dan de betreffende betaaltermijn op afdrukt, maar dit vind ik geen goede oplossing. Ik houd een betaaltermijn van 14 dagen aan, maar soms legt een opdrachtgever 30 of zelfs 60 dagen als voorwaarde neer. Dit betekent 3 factuursjablonen die ik bij moet houden (als je net start wil je nog wel eens iets wijzigen aan je factuur).

Daarnaast werkt de melding van vervallen facturen dus niet; in het geval van 14dagen een te late melding en in het geval van 60 dagen een melding na 30 dagen dat de factuur vervallen is.

Zou fijn zijn als je op klant niveau gewoon het aantal dagen kwijt zou kunnen en dat dit meegenomen wordt naar de factuur. Dan heb je maar 1 sjabloon en een juiste reminder van vervallen facturen.

Es

Ik heb het gevoel dat je de mogelijkheden van Acumulus nog niet optimaal benut.
Even ter info:

Ga naar Beheer > Factuursjablonen:
Voor elke betaaltermijn dien je een apart factuursjabloon aan te maken, dat klopt.
Op het tweede tabblad ("Algemeen") van een factuursjabloon kun je naar onderen scrollen en de betaaltermijn aanpassen van 30 dagen naar datgene wat van toepassing is voor het betreffende sjabloon. Bijvoorbeeld 14 dagen of 60 dagen. Als het goed is houdt Acumulus dan ook rekening met die betaaltermijn bij de betreffende overzichten.

Ga naar Overzichten > Relaties
Bij elke relatie kun je op tabblad 3 een factuursjabloon selecteren. Als je vervolgens voor die relatie een factuur aanmaakt, zal Acumulus automatisch het geselecteerde sjabloon voor die relatie aanhouden.

Ivor | BoomerangIT

Dankjewel. De betaaltermijn kan ik inderdaad instellen.


Ik blijf het beheren van meerdere sjablonen bewerkelijk vinden. Ik heb nu 14, 30, 31, 60 en creditnota en als ik mijn stijl ofzo wil aanpassen moet ik dat voor ieder sjabloon doen :(

Es


Odvkram

In het sjabloon kun je toch de variable [betalingstermijn] kiezen? Ik neem aan dat dit getal verwijst naar het actuele betalingstermijn van de relatie? Dus is het gebruik van meerdere sjablonen per betalingstermijn niet nodig. 

Es

De variabele [betalingstermijn] verwijst naar de betalingstermijn die is opgegeven in het desbetreffende factuursjabloon.
Bij een relatie kun je (helaas) geen betalingstermijn aangeven.

Menno A.

Ook ik hanteer een betaaltermijn van 14 dagen maar kan echt niet vinden waar ik dit in Acumulus moet aanpassen.

In de relatie is niets te vinden (daar zou het thuis horen), maar ook niet zoals hiervoor beschreven in het sjabloon.

Waar kan ik dit aanpassen (behalve direct als vaste waarde in het sjabloon) zodat de melding op vervallen facturen gewoon correct werkt.
Menno

Pastura
Changing Finance

Es

Ik heb de tekst van mijn eerdere reactie gekopieerd.
Deze instructie zou moeten kloppen.... ???

Ga naar Beheer > Factuursjablonen:
Voor elke betaaltermijn dien je een apart factuursjabloon aan te maken, dat klopt.
Op het tweede tabblad ("Algemeen") van een factuursjabloon kun je naar onderen scrollen en de betaaltermijn aanpassen van 30 dagen naar datgene wat van toepassing is voor het betreffende sjabloon. Bijvoorbeeld 14 dagen of 60 dagen. Als het goed is houdt Acumulus dan ook rekening met die betaaltermijn bij de betreffende overzichten.

Menno A.

Gevonden en aangepast. Mijn dank is groot.
Menno

Pastura
Changing Finance

Es