Hoofdmenu

Lening verstrekken in de vorm van uitstel betaling v facturen: hoe boek ik dat?

Gestart door jkeuning, 02 september, 2016, 12:58:00

Vorige topic - Volgende topic

jkeuning

Een debiteur zat in zwaar weer en ik heb een lening verstrekt, die verrekend is met openstaande facturen. Ik krijg netjes elke maand rente. Hoe boek ik dit? Deze vraag heb ik eerder gesteld op dit forum. Iemand zou dat voor mij in mijn boekhouding zetten, maar bleek daar achteraf geen tijd voor te hebben. Kan iemand mij nog eens uitleggen hoe ik dat doe, liefst precies stap voor stap?

Ik heb bij dezelfde debiteur certificaten gekocht, waardoor ik een soort aandeelhouder ben geworden. Ook dit wordt verrekend met openstaande facturen. Hoe boek ik dat netjes weg?

Door de verrekeningen zijn ook deelbetalingen via de bank gegaan, terwijl de rest is weggeboekt tegen de lening/certificaten.

Misschien had ik gewoon eerst via de bank de lening en certificaten moeten betalen, waarna ze mijn facturen konden betalen, maar ik was niet helemaal zeker of ze het gingen redden, dus dat durfde ik niet aan. Inmiddels gaat het weer goed met ze en eind volgend jaar verwachten ze de lening te kunnen afbetalen.

Alvast dank voor de hulp!

Es

Hallo Jacqueline,

Zal ik je er weer mee helpen? Dan graag middels een telefonische afspraak waarbij we Teamviewer kunnen gebruiken, dan laat ik je zien hoe je het zelf kunt invoeren.


Es


jkeuning


Es


Es

Hallo Jacqueline,

we hebben vanmiddag middels Skype en Teamviewer de boekingen in je account gezet.
Dit met behulp van het aanmaken van twee extra (tussen)rekeningen.
Denk je er aan dat je op 01-01 van elk jaar een beginsaldo voor deze rekeningen (middels een priveboeking) op je balans moet zetten?
Net zoals je dat met een "gewoon" banksaldo in Acumulus moet doen  ;)