Hoofdmenu

Contact zoeken

Gestart door guillome, 26 september, 2016, 13:48:20

Vorige topic - Volgende topic

guillome

Beste,

Hoe kan ik met uw api contacten zoeken op basis van Postcode en huisnummer?
Ik kan alleen via contacts_list een filter doen op naam. Is dit mogelijk wat ik wil?

Bij voorbaat dank,
Wim te Groen

Guido

Ik heb het matchen op postcode toegevoegd aan de filter-optie van deze API-call en de bijbehorende documentatie iets opgefrist.

- Guido

guillome

Wauw wat een response, dank je wel! Ik ga er meteen mee aan de slag :D

guillome

#3
Even uitleggen wat we willen, volgens mij wil ik hier nog huisnummer bij.

Als we een factuur Acumulus inschieten willen we eerst de debiteur inschieten.
Als deze al bestaat moet hij worden geupdate waar nodig.

Deze matching moet op basis van postcode en huisnummer. Huisnummer kan ik opslaan in het vak [Adres 2]
Kan je dat ook toevoegen dan?

Of heb je hier een betere methode voor?

erwin-burorader

Het matchen van personen is een lastig probleem, maar matchen op basis van postcode en huisnummer lijkt me niet de aangewezen methode. De koppeling update de debiteurgegevens al, maar matcht op basis van emailadres. De kans dat dat verandert of door een andere klant wordt overgenomen lijkt mij al een stuk kleiner. De koppeling geeft ook een contactid mee (veld contactyourid) van de webshop die u gebruikt, maar dit wordt niet gebruikt om te matchen, maar zou daar evt wel voor gebruikt kunnen worden. Bedenk dat als u 2 webwinkels beheert dit contactyourid niet uniek hoeft te zijn in Acumulus.

Mijn eerste reactie is dus: niet doen. Laat de koppeling zijn werk doen.

guillome

Works like a charm! Complimenten.

Guido

Voor diegenen die niet op basis van een bestaande koppeling werken kan de debiteur wellicht beter direct meegeven met de invoice_add API. Er is dan geen aparte contact_manage call nodig om het contact te beheren.

Via invoice_add is er ook de mogelijkheid om het contact automatisch te laten bijwerken en eventuele oudere, dubbele contacten als niet actief aan te merken. Zie de <overwriteifexists> en <disableduplicates> XML-nodes uit de invoice_add API-call. Veel API-gebruikers kiezen er eenvoudigweg voor om altijd de relatie bij te werken. Ook als er geen veranderingen zijn.

Het huisnummer is binnen Acumulus onderdeel van een adresveld en niet apart beschikbaar. Als je per-se via deze matchende route wilt werken dan zul je het moeten proberen te extraheren uit de relatie-details.

guillome

Ik doe het ondertussen ook op basis van email adres en enkel met de invoice_add call. Werkt super. Dank je voor de bijzonder snelle hulp