Hoofdmenu

borgsommen uit verhuur boeken

Gestart door kofferopdak.nl, 27 september, 2016, 19:09:01

Vorige topic - Volgende topic

kofferopdak.nl

Als verhuurbedrijf vragen wij onze klanten om een huursom en een borgsom. De borgsom kunnen wij niet boeken als inkomsten, kosten e.d..
Hoe kunnen wij de borgsommen dan wel boeken in acumulus?

Es

Voor borgsommen kun je een extra (tussen)rekening aanmaken via Beheer > Bank- en girorekeningen. Noem deze rekening Borgsommen en zet bij omschrijving dat het gaat om een Tussenrekening/balansrekening.

Als je borg ontvangt van een klant boek je dit met een interne overboeking VAN rekening Borgsommen NAAR Bank of Kas.
Als je borg terug betaalt boek je ook een interne overboeking VAN Bank of Kas NAAR rekening Borgsommen.

Via Overzichten > Saldo-overzicht > selecteer rekening Borgsommen:heb je inzicht in de bedragen aan Borg die je nog onder je klanten uit hebt staan.

Berg

Voor een nieuwe bedrijfsactiviteit met verhuur ben ik mij ook aan het oriënteren hoe dit geboekt moet worden. Nou zal de huurprijs + borg en overige kosten per ideal en dergelijke betaald worden. Het gaat dus om een bijschrijving die gedeeltelijk uit inkomsten bestaat en een gedeelte uit borg. Nou wordt in het systeem (woocommerce) wat ik gebruik automatisch ook facturen doorgezet naar Acumulus, echter ik kan zo'n automatische boeking zeker niet aanpassen dat het goed komt te staan? Want in theorie moet je twee aparte boekingen hebben: Ëén voor de huurprijs en één voor de borg toch?





Annalies Janssens

De borg is BTW vrij (denk er aan, niet BTW 0%) dus dat moet sowieso goed ingesteld worden.
Afhankelijk of je dit precies in Acumulus wilt bijhouden of in een apart overzicht in excel bijvoorbeeld kun je een methode kiezen.

Wil je het heel precies doen, dan moet je per betaalde borg een interne credit-factuur maken voor het bedrag van de borg. Als je hierbij kiest voor de rekening "Borg"(zie eerdere reactie van Esther).
Op deze manier wordt het bedrag als AF op deze rekening geboekt, dus als schuld.
Als je het geld terugboekt maak je een interne overboeking van Zakelijke naar Borg waardoor dit tegen elkaar weg valt.

Je zou het dus ook apart kunnen bijhouden en dan hoef je alleen op het einde van het jaar een boeking te doen om de borg uit de omzet te halen.
Het voert wat ver om het hier in detail uit te werken. Kijk even welke methode je aanspreekt en dan zou je specifieker kunnen vragen hoe je verder moet.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Berg

Beste Annalies,

Bedankt voor de opties. Het liefst wil ik het zo nauwkeurig mogelijk bijhouden zodat saldo's op rekeningen kloppen, dit vergemakkelijkt het opsporen van foute boekingen is mijn ervaring. In dat geval spreekt optie 2 mij het meeste aan. Begrijp ik het goed dat dit te gebruiken is als het huurbedrag + borg in 1 bedrag worden bijgeschreven?

Voorbeeld
huur = 100, borg = 30, Totaal = 130

Klant Ideal > €130 >Zakelijke-rekening = saldo 130,-
creditfactuur €30 >  borg-tussenrekening selecteren = saldo -30,-

Dag van terugbetalen borg via bijv IDEAL
Interne overboeking €30 van Zakelijke-rekening(=saldo 100,-) naar borg-tussenrekening (=saldo 0,-)





Es

Dat is correct, zoals je het aangeeft in je bericht.

Berg

Super, beide bedankt voor de hulp!

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen