Hoofdmenu

Hoe te werken met commissies/uitbetalingen?

Gestart door Budgetlover, 23 november, 2016, 19:03:14

Vorige topic - Volgende topic

Budgetlover

Hallo,

Ik kon een soortgelijke vraag niet vinden in het forum dus vandaar dat ik hem zelf stel.

Voor een nieuwe webshop X zit ik met het volgende. De webshop (X) wordt een verzamelplatform waar andere (web)winkels zich bij aan kunnen sluiten.
Via de webshop worden de producten van deze winkels verkocht -> het betalingsverkeer loopt dus via webshop X. Over de verkopen wordt een commissie ingehouden (bijv. 10%) en het overige bedrag wordt uitbetaald aan de desbetreffende verkoper.

Hoe kan dit het beste ingeboekt worden in Acumulus?

Ik dacht zelf het volgende, maar corrigeer me als het fout is: De koper van het product krijgt een factuur voor het aangekochte product. Deze wordt als uitgaande factuur geboekt. De uitbetaling aan de aangesloten verkoper wordt als uitgaande creditfactuur geboekt?
Moet de 10% commissie dan nog ergens anders geboekt worden, of valt dat gewoon onder de inkomsten (je boekt immers al de factuur van de koper)?

Met vriendelijke groet,
Jeanine

Annalies Janssens

Vooraf:
in welke hoedanigheid stel je deze vraag? Ben jij een van de webshops die via X verkoopt?

En hoe gaat het met de facturen. Komen die binnen in Acumulus of gaat dat alleen via de webshop?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Budgetlover

Hoi Annalies,

Ik stel de vraag omdat website X van mij is. Deze is nu nog niet geheel in de lucht, maar zal binnenkort live gaan.

De facturen aan de kopers worden automatisch gegenereerd via de webshop. De factuurnummers hiervan komen dan overeen met de facturen die in Acumulus ingeboekt worden.

Groet Jeanine

Annalies Janssens

Ok, dat maakt het een stuk duidelijker, dank.

De inkomsten van de webshop bestaan dus enkel uit de 10% provisie.
Als je het boekt zoals je nu voorstelt blijft dit inderdaad zo goed.

Ten behoeve van de aangesloten webshops zou ik wel meer regels aanmaken:
- gegenereerde omzet
- provisie
Zo hoeven zij ook niet te puzzelen met de factuur.

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Budgetlover

Hoi Annalies,

Bedankt voor je berichttje!

De inkomsten voor mij bestaan dan inderdaad uit de 10% provisie.

Wat jij aanraadt betreffende de factuur voor de aangesloten webshop, als ik het goed begrijp:

Op de factuur de volgende gegevens:
- Gegenereerde omzet                              + €10
- Ingehouden commissie (bijv 10%)         -  €1
- Eindbedrag van de factuur:                       €9,-

Annalies Janssens

Hoi,
Opbouw van de factuur klopt.
Maar eigenlijk net andersom dus
10 credit
1. Debet
9 factuur credit

Groet
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Budgetlover

Bedankt voor de super snelle hulp Annalies!

Annalies Janssens

Graag gedaan en succes met de start van de webshop!
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Budgetlover

Beste Annalies,
Ik heb nog een vraag over de commissies/uitbetaling (project heeft heel lang stil gelegen, dus daarom heropen ik het topic weer).

Verkoper A via mijn webshop verkoopt 5 artikelen aan 5 verschillende kopers.
Deze 5 verschillende kopers ontvangen een automatische factuur via mijn webshop.

1. Moet ik vervolgens naar de verkoper ook 5 verschillende facturen sturen waarop ik de commissie/uitbetaling regel?
Mijn plan is om 1x per maand een uitbetaling te doen en dan een soort verzamelfactuur te maken.
Ik wil dan op de factuur het volgende zetten:
Gegenereerde omzet (dit evt. wel specificeren met de ordernummers van de klanten zodat de verkoper het terug kan vinden)
Minus De commissies die worden ingehouden

2. Mijn webshop heeft dus de mogelijkheid om automatisch facturen naar de kopers te versturen.
Dit wordt automatisch aangemaakt in de webshop en vervolgens wordt ook wel via een automatische koppeling de informatie naar acumulus gestuurd.
Is het voor de Belastingdienst een probleem dat deze twee facturen er dus vervolgens anders uitzien?
Natuurlijk is het bedrag e.d. wel hetzelfde.
Het zou natuurlijk super handig zijn als die factuur van Acumulus meteen wordt meegestuurd, maar dat ben ik nog niet tegen gekomen dat dit mogelijk is.

3. Ook heeft mijn webshop de mogelijkheid om automatisch facturen voor de commissies naar de verkopers te sturen.
Dit wordt dan automatisch verstuurd pér verkoop (de verkoper krijgt een automatische mail dat er een bestelling voor zijn product binnen is en daar zit vervolgens automatisch deze PDF factuur bij) en geeft de verkoper wel direct een handig overzicht van wat hij kan verwachten.
Kan ik deze facturen dan bijv. verzamelen en gebruiken voor punt 1 wat ik hierboven aandroeg?
En dien ik deze dan ook te uploaden in Acumulus bij de creditfactuur die ik uiteindelijk maak?

Alvast hartelijk bedankt!

Budgetlover

Zou iemand mij hier nog mee verder kunnen helpen?
Alvast hartelijk dank!

Annalies Janssens

1  Hoe en wanneer je 'factureert" aan de verkoper mogen jullie onderling bepalen

2  De werkelijke factuur wordt vanuit de webshop gestuurd. In dit geval is de factuur in Acumulus alleen bedoeld om de omzet te boeken.
  Geen probleem dus

3  In principe hoef je niets te uploaden in Acumulus. Zolang je de boekingen maar kunt linken aan de verwerkingen in de webshop
  Ook dit is net hoe jullie het onderling afspreken. Acumulus is in jouw situatie slechts de verwerking van de boekhouding van de mutaties die in de webshop plaatsvinden.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen