Hoofdmenu

Knop "zelfde rit, nieuwe dag" verplaatsen

Gestart door Jowen, 30 november, 2016, 19:40:48

Vorige topic - Volgende topic

Jowen

Als ik zakelijke ritten met mijn prive auto boek, kan ik gebruik maken van de knop "zelfde rit, nieuwe dag" oid.
De functionaliteit is erg prettig, alleen vind ik de knop heel onhandig geplaatst.
Ik moet met de muis continue bewegen tussen het midden van het scherm en links onder het formulier.

De knop verplaatsen zou al een hoop schelen!

Of nog mooier: sneltoetsen inbouwen ;)

Guido

Ik weet niet of het verplaatsen van de knop wel zo praktisch gaat uitpakken. Dan zouden we in theorie iets moeten inbouwen dat bij elk van dit type exit-pagina's een hoogtebepaling gaat doen om op dezelfde plek een nieuwe knop te presenteren. Dat is met alle verschillende browsers en apparaten niet te doen.

Misschien helpt het om 2x op TAB te drukken en daarna op de spatiebalk...

Gert-Jan


Jowen

De knop hoeft niet op precies dezelfde plek. En het gaat ook niet zozeer om de hoogte,  maar meer om de horizontale uitlijning.
De ene knop staat links, terwijl de ander in het midden staat.

(er door heen tabben is ook niet optimaal, omdat er meer tabs nodig zijn om het formulier op te slaan)

Guido

Misschien begrijp ik je verkeerd. Bedoel je het scherm met de knop waarin je kunt kiezen voor "dezelfde rit, volgende dag" of bedoel je het invoerscherm voor de gereden kilometers? Misschien kun je een schermafdruk maken. Een plaatje is soms iets duidelijker :)

Jowen

Ik heb een screenshot toegevoegd, waarin ik de 2 schermen heb samengevoegd.
Dus eerst boek ik kilometers, klik dan op opslaan.
Dan klik ik op "zelfde rit, volgende dag", maar die afstand is best groot.
Daarna moet ik weer terug naar het formulier...

En dat doe ik dan 20x achter elkaar aan het einde van de maand  ;/
Klinkt niet zo spannend, maar ergonomie is belangrijk!

Guido

Aha. Ik heb een idee om het te verbeteren maar wil het a.s. dinsdag even met een collega overleggen.

Je voert in het invoerscherm van "de volgende dag" helemaal geen overige informatie in dus?

Misschien dat we, afhankelijk van de gekozen actie na het opslaan de focus op de opslaan-knop kunnen zetten. Dan zou je direct op enter kunnen drukken.. ik denk er even een weekendje over na.  :)

Jowen

Als je de focus na het opslaan op de "zelfde rit, volgende dag" zet dan ben je er. Dat is ook nuttig voor mensen die wel iets in het formulier aanpassen...

En als je het helemaal goed wilt doen, moet je de focus op het eerste veld zetten als je het formulier opent (evt ook op andere plekken).
Ik denk dat veel keyboard-users je dankbaar zullen zijn  8)

Guido

Normaal gesproken zou de focus op het eerste veld kunnen staan, echter als je in het formulier bent aangekomen via "dezelfde-rit-volgende-dag-knop" zouden we de focus in het formulier op de opslaan-knop kunnen zetten.

Jowen

Het is sowieso een verbetering, maar nog niet ideaal.
Want doordeweeks hoef ik niets aan te passen, maar als ik dan weer naar de maandag moet, moet ik ook in het form zijn.
Dus de focus zetten in het form is in elk scenario handig, niet alleen als je van "zelfde rit, volgende dag" komt.

Aris Blaauboer

We hebben een aantal aanpassingen gemaakt betreffende de "focus" van de knoppen.

Eerst zal de focus nu op het datumveld geplaatst worden, na het invullen van de benodigde gegevens kan het formulier met de entertoets worden opgeslagen.
Als er vervolgens in het exit scherm wordt gekozen voor "Zelfde rit volgende dag" wordt dit onthouden en kunnen de daarop volgende boekingen doorgeënterd worden.

Jowen

Dat werkt heel erg goed!
Perfect, ik hoef de hele muis niet meer aan te raken.  :D

Dit principe werkt ook mooi op andere plekken, maar ik ben al helemaal tevreden.  8)