Hoofdmenu

Woocommerce en aanhef

Gestart door hgvj, 16 december, 2016, 12:03:12

Vorige topic - Volgende topic

hgvj

Beste,

Acumulus icm woocomerce werkt helemaal perfect. Echter zit ik met een klein probleempje wat toch wel belangrijk is voor de klantbeleving.

Het overzetten van de aanhef vanuit WooCommerce naar Acumulus werkt niet naar behoren. Wanneer de woocommerce bestelling wordt doorgezet naar de boekhouding in acumulus wordt de aanhef in de email (naar de klant) verstuur met Beste ,,
Ook wordt dit standaard veranderd in de relaties in Acumulus ondanks dat ik deze hier ook al handmatig heb verandert.

Alsof Beste [#firstName], totaal geen enkele functie uitvoerd.

Als iemand enig heeft waar te zoeken of dit al eerder heeft meegemaakt dan hoor ik dat heel graag!

Alvast bedankt!
Jeroen

Guido

Het kan ook in het gebruikte factuur-sjabloon zitten. Zie het tabblad E-mail. [#firstName] klinkt als iets WooCommerce-specifieks. Acumulus kent wel [aanhef] dat overgenomen wordt vanuit de relatie.

hgvj

Klopt! In de plugin van Acumulus (woocommerce) staat dan ook 'Beste [#firstname]. Dit is overigens standaard ingesteld, nooit iets aan verandert. Wat ook geldt voor de factuur (email sjabloon). Daar staat inderdaad [aanhef]. Het lijkt tussen de overgang niet goed te gaan, terwijl ik hier niets aan veranderd heb. Daarom snap ik het niet, het staat alleen erg slordig richting de klant en heb echt geen idee waar ik dit nog verder kan zoeken. Is dit niet eerder voorkomen? Omdat ik alles standaard heb gelaten kan ik me dat niet voorstellen. Alles is netjes up2date.

Guido

Ik zal je vraag even voorleggen aan de ontwikkelaar van de plugin.

hgvj

Dank je wel Guido voor je moeite!

Als kleine aanvulling, ik heb de aanheffen in de klant dossiers allemaal handmatig gewijzigd. Vervelende is, wanneer een terugkerende klant een bestelling doet dat deze vervolgens weer overschreven wordt. Lijkt dus naar mijn idee op een conflict.

Nogmaals bedankt!

Guido

Terugkerende klanten worden inderdaad bijgewerkt door de koppeling. Het klinkt alsof de aanhef in WC niet helemaal goed doorkomt bij de plugin maar laten we even de reactie van de ontwikkelaar afwachten.

hgvj

Exact! Die indruk heb ik zelf ook. Er is gisteren ook een update geweest van de plugin. Nu is het zelfs zo dat hij helemaal geen code doorzet lijkt het, alles wordt nu verstuurd met Geachte heer/mevrouw.

Maar we wachten het af inderdaad. Sowieso enorm bedankt voor het meedenken!!!

erwin-burorader

De aanhef kan zogenaamde tokens bevatten, dat is op zich niet webshop specifiek, dit zit in het algemene gedeelte van de koppeling. Wat echter wel specifiek is, is wat die tokens zijn, dat moeten namelijk properties, methods of getter-methods zijn op het order, klant of adres object/array, afhankelijk van het datamodel van de webshop. WooCommerce heeft een redelijk plat datamodel, klant en adresgegevens staan ook in het WC_Abstract_Order object. Als je wilt uitzoeken welke proterties er zijn open dan het bestand wp-content\plugins\woocommerce\includes\abstracts\abstract-wc-order.php. Bovenin staan de meeste (alle?) beschikbare properties. De voornaam wordt dan "Beste [billing_first_name]".

Dit is slecht gedocumenteerd, omdat tot voor kort alle helpteksten generiek waren. Sinds 4.6.0 kunnen helpteksten per webshop ingesteld worden en zou ik dus een specifieke lijst van tokens per webshop kunnen maken. In de volgende (minor) versie van de koppeling zal dit dan ook beter gedocumenteerd worden, omdat het gebruik van tokens enorm uitgebreid gaat worden en dus bijna iedereen ermee te maken zal krijgen.

hgvj

Dank je wel Erwin! Het stukje Beste [billing_first_name] is helaas niet gelukt dus ik ga even in het bestand zelf kijken. Komt ik dan zeker op terug! Nogmaals bedankt.

erwin-burorader

Oops, moet zijn: [#billing_first_name] ...

hgvj

Haha, zelfs de besten maken wel eens 'fouten'.  :D
Maar top!! Deze werkte direct, ergens haalt ie nog wat komma's en een punt vandaan maar vanaf hier moet het zeker gaan lukken!

Ben je heel erg dankbaar!! Thanks!

Geert de Bock

Bij werkt hij niet meer sinds de update.

Ik krijg nu : "Beste [#billing_first_name],".

Gauw teruggewijzigd in [aanhef]. Kreeg ik eerst : "Beste Geachte mevrouw/heer,". Ook "Beste" weggehaald. :|

Het functioneert wel, maar liever had ik de aanhef met de voornaam. Zeker omdat ik in de rest van het berichtje mijn klanten tutoyeer.

Is daar nog iets aan te doen?

Groeten

Geert


erwin-burorader

Om de syntax overeen te laten komen met hoe het werkt in de sjablonen in Acumulus zelf, is in 4.7.0 het # weggehaald. Middels een upgrade functie zouden bestaande opties aangepast moeten worden, maar als ik de code van de WC koppeling bekijk zie ik zo snel niet wanneer die geactiveerd zou worden, WordPress kent nl. geen expliciete update hook. Ik zal dat verder uitzoeken zodat dit soort update functies in de toekomst wel automatisch uitgevoerd worden.

Voor nu: een snelle deactivate gevolgd door een activate zou volstaan, maar sneller nog is dus gewoon dat hekje (#) weghalen.

Geert de Bock

Beste Erwin,

excuses, maar ik kan het niet goed (genoeg) volgen. Ik heb meer aan jip en janneketaal dan aan vakkundig jargon.

Ik heb de [#billing_first_name] vervangen door [billing_first_name] met een gelijkblijvend resultaat. Geen, dus.

Ik zou denken, dan moet ik een snelle deactivate gevolgd door een activate doen. Toch? Maar ik heb alleen geen idee wat dat betekent.

Ik hoop dat je nogmaals een poging wilt doen het me uit te leggen. Heb meelij met een terzake onkundige........

Hartelijke groet,

Geert


erwin-burorader

Als [billing_first_name] niet werkt is dat veld misschien niet ingevuld door de klant?

Je kunt dan opteren voor alternatieven door bv dit te gebruiken:
[billing_first_name|shipping_first_name|billing_last_name]
Ofwel pak de voornaam van het factuuradres, of als dat niet is ingevuld pak dan de voornaam van het verzendadres, of als dat ook niet is ingevuld pak dan maar de achternaam van het factuuradres.

Even voor de zekerheid: ook jij gebruikt WooCommerce? Of gebruik je ander pakket? Dan moet je nl in de lijst kijken onder welke naam de voornaam wordt opgeslagen in jouw pakket.

Geert de Bock

Dat kan ik goed volgen!!

Ik gebruik inderdaad Woocommerce.

Ik ga met [billing_first_name|shipping_first_name|billing_last_name] aan de slag.

Dank je!

Geert

Geert de Bock

Ik weet niet waar het misgaat bij mij, maar nu krijg ik : "Beste [billing_first_name|shipping_first_name|billing_last_name]".

Is er iets aan te doen of gewoon niet?

erwin-burorader

Dit is heel raar, want als de koppeling deze velden niet vindt, dan zou er niets moeten komen te staan op de plaats van de vierkante haken, ofwel in jouw geval alleen "Beste ".

Kun je de info in het blok "Informatie over uw webshop en deze module" (op 1 v/d instellingenpagina's) naar mij mailen?

hgvj

Zoals bij Leemshop, bij mij exact hetzelfde weer. Ook na de update.

erwin-burorader

Ik heb dit probleem bij Leemshop opgepakt en uiteindelijk, na inloggen, bleek dat het veld Aanhef in de "Acumulus geavanceerde instellingen" nog op [#billing_first_name] stond. Dit gewijzigd in "Beste [billing_first_name]," (zonder de quotes) en het werkt nu.

Dus ik denk dat dit bij jou ook het geval is. Controleer nogmaals de waarde van dit veld en vergeet niet de gegevens op te slaan als je wijzigingen hebt gemaakt.

Geert de Bock

En dat was dus de verwarring bij mij. Je moet op twee plaatsen de wijziging aanbrengen, niet alleen in het factuursjabloon op Acumulus maar ook in de instellingen op Wordpress. Ik heb steeds alleen aan de sjabloonzijde wijzigingen aangebracht.

Tja, al doende leert men. Gelukkig heb ik meer verstand van leem.

Dank aan Erwin.