Hoofdmenu

Tips voor het afsluiten van het jaar 2016

Gestart door Bert-Jan, 20 december, 2016, 20:46:14

Vorige topic - Volgende topic

Tof

Bedankt Bert-Jan,
Ik denk dat het eerste het geval is.
Groet. :D

SKYB Yvette

Hi,

Graag wil ik dan adviseren om per boekjaar een jaaropstelling btw te maken, dan kan je precies zien waar het fout is gegaan 😀
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

boltaction

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 20 december, 2016, 20:46:14

Auto privé
- schrijf de kilometerstand op op 01-01-2017 indien de priveauto zakelijk zal worden gebruikt
- zet de kilometerstand als notitie in het Homescherm zodat je deze makkelijk kunt vinden


Wat is hier de reden eigenlijk van?

Annalies Janssens

Dit is voor als je het zakelijke deel van BTW op autokosten terug wilt vragen. Dan heb je de kilometerstanden per 01-01 en 31-12 nodig.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Menno A.


Maar alleen als je sluitende kilometeradministratie WIL hebben.

Soms is het voordeliger dit NIET te hebben, bijvoorbeeld wanneer de auto hoofdzakelijk kilometers woon-werk maakt en de cataloguswaarde niet te hoog is.

Is dus een rekensommetje.
Menno

Pastura
Changing Finance

Annalies Janssens

Dat klopt, je moet dus zelf bepalen wat de voordeligste methode is
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Tof

Hallo Bert-Jan,

Op de balans van 2016 staan nu 5 boekingen: BTW vorig jaar(+) en 3 Afdrachten(-) (4e 2015, 1e 2016, 2e 2016 en 3e 2016)
Hoogte bedrag 'BTW vorig jaar'(+) is zelfde als 'Afdracht 4e kw 2015 (-).
Klopt dit zo?

Bert-Jan

Als het goed is, staat op de balans hetzelfde bedrag als in de aangifte btw 4e kwartaal.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Citaat van: Tof op 05 januari, 2017, 23:37:46
Hallo Bert-Jan,

Op de balans van 2016 staan nu 5 boekingen: BTW vorig jaar(+) en 3 Afdrachten(-) (4e 2015, 1e 2016, 2e 2016 en 3e 2016)
Hoogte bedrag 'BTW vorig jaar'(+) is zelfde als 'Afdracht 4e kw 2015 (-).
Klopt dit zo?

Ik ben niet Bert-Jan, maar kan je wel vertellen dat het klinkt alsof het zo prima is.

Tof

Bedankt Esther! Toch klopt het af te dragen BTW bedrag op de balans nog niet met de uitkomst van de Aangifte BTW 4e kw 2016. ;/ 

SKYB Yvette

Hi,

Hier Yvette 😀. Graag adviseer ik je dan per kwartaal te vergelijken wat je hebt aangegeven destijds met wat je nu volgens Acumulus zou moeten hebben aangegeven. Zit daar het verschil?
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Annalies Janssens

In deze link staat een excel sheet waarmee je kunt zien wat je evt. nog als suppletie kunt indienen of meenemen in Q4 als je die nog niet hebt ingediend
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=btw-aangifte
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Tof

BTW op de balans. De bedragen die vermeld worden kloppen met de aangiftes. De verrekening, zo zie ik, begint met 'Verschil van ontvangen en betaalde BTW'. Hoe kan ik dit bedrag verifiëren ;/?

Annalies Janssens

Dat bedrag is het resultaat van alle BTW op verzonden facturen en voorbelasting van het hele jaar.
Als je gaat naar overzichten, aangifte omzetbelasting, heel jaar.
Helemaal onderaan zie je dan dit bedrag.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Tof

Ik heb nu ontdekt dat er verschillen zijn tussen de afgedragen BTW per kwartaal en de bedragen die nu bij elk kwartaal berekend worden. Dat moet dan door boekingen of wijzigingen na de aangiftes gebeurd zijn vermoed ik.
Wat moet ik doen? Moet ik aanpassingen doen in de boekhouding? Betekent het (alleen) dat ik bij de aangifte 4e kw 2016 het bedrag dat de balans vermeldt moet opgeven en afdragen (en dit op de balans van 2017 moet inboeken)?

Annalies Janssens

Door het excel sheet in te vullen in de link die ik stuurde, kun je de verschillen in de aangifte Q4 rechttrekken en indienen.
In de administratie zelf hoef je niets te doen.

Het bedrag dat onderaan bij BTW op de balans staat neem je over als balanspost 01-01-2017.
Als je bovenstaande goed toepast, moet dat dus precies gelijk zijn aan het bedrag van Q4 wat je gaat indienen

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Tof

Voor mij geldt dat ik alleen omzet in Nederland met het hoge tarief heb. Anderzijds betaalde ik voorbelasting. Ik heb de gegevens uit Acumulus overgenomen in de excelsheet. Het blijkt dat ik in Q1 enkele euro's en in Q2 iets meer dan 1000 euro te weinig btw heb aangegeven. (Ik las iets over een grens van 1000, - ivm verwerking in volgende aangifte; als het meer is moet het via een suppletieformulier (en in mij geval over het hele jaar). Heb ik het zo goed begrepen?

Annalies Janssens

Dat klopt. Maar omdat je (zo heb ik het begrepen) nog geen aangifte Q4 hebt gedaan kun je deze aanpassing hoe dan ook meteen meenemen in deze aangifte.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Tof

Bedankt Annalies! Klopt, ik moet nog aangifte Q4 doen. Maar klopt het niet dat dit, wanneer het verschil meer dan 1000 euro is, via een zg suppletieaangifte moet?

Annalies Janssens

Dat klopt.
Stel dat je de aangifte van Q4 al hebt gedaan en je komt er achter dat je meer dan 1000 te weinig hebt aangegeven dan mag je niet wachten tot de aangifte Q1 om het mee te nemen maar je moet dan nu een suppletie indienen.
Dit even los van het feit dat ik bij de jaarovergang altijd adviseer om een correctie niet mee te nemen naar het nieuwe jaar maar wel een suppletie in te dienen.
In jouw geval dus niet nodig omdat je de correctie nu kunt meenemen
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Ceriel

Na het indienen van de BTW-aangifte Q4 2016, heb ik toch nog een factuur die is gedateerd op 31-12-2016 ontvangen. Omdat het BTW-bedrag onder de 1000 Euro is, mag dit in de eerstvolgende aangifte van 2017 worden meegenomen. Hoe kan ik dit het beste in Acumulus verwerken? Factuur in 2016 boeken en BTW-bedrag optellen bij aangifte in 2017 of is hier een truckje voor om dit bedrag niet te vergeten bij de volgende aangifte?

Annalies Janssens

Het hangt er een beetje vanaf hoe groot het bedrag is. Als je het mee wilt nemen in het resultaat van 2016 moet je deze gewoon in 2016 boeken.
Als het echt een klein bedrag is kun je deze het handigst met datum in 2017 boeken, dan gaat het mee in het resultaat en BTW 2017.

Wil je het toch meenemen in 2016?
Ik adviseer altijd om de BTW bij een jaarovergang nooit mee te nemen in het volgende kwartaal omdat je BTW opstelling daar onnodig ingewikkeld van wordt. Dus altijd een suppletie indienen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

SKYB Yvette

Hi,

Even een aanvullende tip op Annalies: Denk ook even bij je keuze aan de gevolgen voor het toepassen van de KOR-regeling 😀
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

hofugers

Hoi Acumulus,
Ik doe tegenwoordig zelf de hele boekhouding, zonder boekhouder, maar loop tegen een probleem aan.
Ik zie nu dat ik vorig jaar het bedrag van het 4e kwartaal niet op de balans heb gezet, zoals jullie zeggen dat moet. Kan ik dit nu nog corrigeren?

Annalies Janssens

Je bedoelt het bedrag van de balans eind 2015 niet op 01-01-2016 geboekt?
In dat geval: ja, dat kun je zeker nog corrigeren. Alleen dan kun je je balanssaldo per 31-12-2016 controleren of het klopt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hofugers

Hoe kan ik controleren of ik dat zeker niet heb gedaan?

Annalies Janssens

Kies voor Balans, toon inhoud (in dit geval 2015 en 2016)
Bij 2015 zie je dan het onderste bedrag wat op dat moment te vorderen of te betalen is.
Op de balans van 2016 zou je dan datzelfde bedrag zien staan.
Als je op de boekingen van de BTW klikt kun je de datum van de boeking zien (dat zou dus 01-01-2016 moeten zijn)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hofugers

is te ingewikkeld, want toen zijn er vele bedragen geboekt, door de boekhouder. is het mogelijk mee te kijken?

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annalies Janssens

je mag me even mailen op info@countforyou.nl
Maak dan (tijdelijke) inlogcodes aan en mail me die dan (met contractcode), dan kijk ik even en bel ik je indien nodig
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annalies Janssens

ah kijk, je kunt kiezen tussen Bert-Jan of mij  :)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hofugers

Bert-Jan weet van de problemen die ik heb gehad met de boekhouder ivm de KOR, dus misschien is het handiger met hem een belafspraak te maken. Alhoewel ik jouw uitleg wel eenvoudiger te begrijpen vindt.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

hofugers

duidelijk! Dan mail ik jou even Annalies.

PriscillaHDS

Beste Bert-Jan,

Is er ook een mogelijkheid om je resultaat van een boekjaar mee te nemen naar het volgende boekjaar ?
Zoals een post op de balans resultaat vorig jaar ?
Of kan dit op een andere manier ?
Nu kan ik in 2017 niet mijn resultaat zien van 2016.

Groepjes Priscilla

Annalies Janssens

Het resultaat is jaargebonden dus dat stopt bij het einde jaar en daarvan kun je dus ook niets meer boeking in het volgende jaar.

Het zit al "verscholen" in het Eigen Vermogen van het jaar erop. Dat bestaat namelijk (kortgezegd) uit je winst van voorgaande jaren minus je privé opnamen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

PriscillaHDS

Beste Annalies,

Maar ik zie geen Eigen vermogen staan op mijn balans. Doe ik dan iets niet goed ?

groetjes Priscilla

Annalies Janssens

Die staat er automatisch op (hoef je zelf niets voor te doen)
Ga naar Balans, toon inhoud en dan rechts bijna onderaan zie je onder Ondernemingsvermogen het Eigen Vermogen staan.

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

PriscillaHDS

bedankt Annelies, dat toon inhoud had ik nog niet helemaal ontdekt.
groetjes Priscilla

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Flops70

Hi Bert-Jan,

Hoe boek ik niet afgedragen b.t.w. onder k.o.r. ?
Ik neem aan dan dat de openstaande BTW 2016 niet als balanspost moet worden opgevoerd in 2017?

Annalies Janssens

Als je in Acumulus het overzicht aangifte omzetbelasting opent dan zie je hoe je de KOR moet boeken. Het bedrag boek je namelijk (onder andere) als fictieve afdracht BTW op 31-12-2016. Het bedrag dat er daarna evt. nog overblijft op de balans boek je als balanspost 01-01-2017
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen