Hoofdmenu

Voorraadwaardering tussenvorm

Gestart door lunika, 03 januari, 2017, 14:48:33

Vorige topic - Volgende topic

lunika

Ik heb een vraag over de voorraadwaardering als balanspost. Hierbij wil ik graag de tussenvorm gebruiken die in de wiki staat vermeld:

Alle inkopen boeken als inkopen en alleen per kwartaal of per jaar de waarde van de voorraad bepalen en via een correctie op de voorraad de juiste waarde van de voorraad zichtbaar maken op de balans.

Nu heb ik een bijzondere situatie waarvoor ik graag advies zou krijgen hoe dat te boeken:


  • In september 2016 een voorraad shirts besteld (1000 euro ex btw) en deze ook in 2016 betaald. Geboekt op "Inkopen (voorraad)"
  • In december 2016 een deel van deze voorraad retour gestuurd (waarde 400 euro ex btw), dit wordt in 2017 gecrediteerd
  • Op 31 december de voorraad geteld en waarde ext btw hiervan is 500 (want voor 100 euro shirts verkocht in 2016)

Wat zet ik nu precies op de balans? Is dat die 500 euro? En hoe moet dat dan gecorrigeerd worden op de 1000 euro inkopen die ik heb gedaan? En moet ik hierbij rekening houden met de creditering wegens retour of telt dat niet mee omdat die pas in 2017 gecrediteerd wordt?

Alvast bedankt voor de hulp!
Bart

Bert-Jan

Ik zou een afwaardering van 100 euro boeken met resultaatcorrectie.

Die retourzending zou ik pas in 2017 verwerken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

lunika

Bedankt voor het snelle antwoord en deze tip! Alleen hoe boek ik deze? Ik ben pas in september begonnen en alle voorraad is als inkoop geboekt. Er is dus nog geen balanspost, alleen aan het einde van het jaar.

Als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen:

1. Nieuwe boeking > Ik wil een balanspost invoeren
2. Op 31/12/2016 Activa - Voorraad BIJ 900 euro
3. Resultaatrekening bijwerken AAN

Vervolgens op 01/01/2017:

1. Nieuwe boeking > Ik wil een balanspost invoeren
2. Op 01/01/2017 Activa - Voorraad BIJ 900 euro
3. Resultaatrekening bijwerken UIT

Eind 2017 doe ik vervolgens hetzelfde, maar zal de retour erin verwerkt zijn. Moet ik vervolgens nog iets corrigeren qua inkopen? Of gaat dat automatisch met dat resultaatrekening bijwerken vinkje.

Groeten,
Bart

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

lunika

Super bedankt, ik ga het zo verwerken!