Hoofdmenu

Invoerfactuur UK boeken

Gestart door wolf123, 20 december, 2022, 15:17:58

Vorige topic - Volgende topic

wolf123

Hoi, met behulp van de excel sheet en dit forum heb ik de invoer van producten uit het VK geboekt. Ziet er goed uit op de balans. Maar misschien kan iemand me helpen bij de vragen die dat bij mij oproept.

Ik bestel voor 827,45 euro goederen bij een bedrijf uit de UK, ze versturen dit gratis. De factuur geeft aan 827,45 euro, geen btw. Ik heb dit geboekt als normale factuur, btw-vrij zoals aangegeven in andere topics over deze problematiek.

De factuur van UPS is als volgt: 13 euro kosten, plus 2,73 btw over deze kosten. Hiernaast 173,67 "Uitbetalingskosten BTW (BTW-vrij)", dit is ongeveer 21% van 827,45 (21% is eigenlijk 173,76, alsof ze een handmatige invoerfout hebben gemaakt).
Totale factuur is dan 189,40 euro waarvan 2,73 btw.

Ik boek de factuur van UPS mbv de excel-sheet, dwz gemengde btw waarvan 2,73 21% btw en 173,67 btw-vrij.

Nu vroeg ik me af, zijn die 173,67 puur kosten, of kan ik die nog terugkrijgen als betaalde btw? Volgens mij wordt het in Acumulus iig als kosten geboekt?

Sjaam

Kunt u de factuur naar de klantenservice mailen? (klantenservice@acumulus.nl)

wolf123


wolf123

#3
Het antwoord wat ik kreeg was:

> Geachte heer mevrouw,
>
> Voor zover ik kan zien is de 13 euro belast met btw en de 173,67 met btw-vrij. Dat onbelast bedrag is geen btw.
> U kunt dat als zakelijke uitgave boeken als u bij de BTW kiest voor gemengde btw zodat u de juiste bedragen in kunt vullen onder de juiste btw-soort.

Nu worden op de factuur die 173,67 "Uitbetalingskosten btw" genoemd, en het is 21% van het factuurbedrag wat wel heel erg veel is voor invoerrechten, dus ik twijfelde over dit antwoord.

Ik heb nog even bij de douane gekeken in hun doolhof van codes en de HS code van de factuur e.d. ingevoerd, zie bijlage. Het is dus wel btw en geen invoerrechten want het is van "Great Brittain preferential origin" (dit staat zo op de factuur). Nu nog even kijken hoe ik dit boek in Acumulus (tips?) Let op, ik zeg dit allemaal stellig maar hiervoor moet je hogere douane en invoer hebben gestudeerd en dat heb ik niet, dus corrigeer me als ik het fout heb.


Sjaam

Dat klopt inderdaad.  Ik heb er samen met mijn collega naar gekeken en de spreadsheet toegepast. Ik zal je deze via de mail toesturen.

wolf123

Dat is de standaard niet ingevulde spreadsheet?

Sjaam

excuus ik zal de ingevulde sturen.

wolf123

Bedankt voor de hulp, daar kom ik wel verder mee (staat nog een foutje in, de 13 euro kosten van ups zijn excusief btw ipv inclusief btw).