Hoofdmenu

Auto van de zaak afschrijving en andere kosten

Gestart door Annie Bohets, 10 januari, 2017, 14:14:09

Vorige topic - Volgende topic

Annie Bohets

Mijn auto van de zaak heeft in 2016 zijn laatste afschrijvingen gehad.
In 2017 speelt dit dus niet meer mee als aftrekpost.

Ik vraag mij af of het wel de moeite loont om de verzekering, wegenbelasting, benzine en onderhoudskosten nog zakelijk te boeken.
Vooral met het oog op het gedoe in de boekhouding wat het privé gebruik betreft en ook de IB aangifte werd hier altijd voor mij als leek gecompliceerder.

Mijn vraag:

Kan ik nu de grote afschrijvingen voor aftrek auto, de andere autokosten boeken en daar direct de correctie prive op toepassen?
Of moet ik ook deze kosten nog steeds volledig zakelijk boeken en de correctie pas einde jaar doorvoeren?


De totale kosten auto zijn maar een € 1000 per jaar dus de aftrek na privé correctie lijkt me bijna verwaarloosbaar en misschien niet de moeite van alle correcties bij aangiftes en dergelijke?

Bedankt,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Je moet wel echt alles boeken. Deze gegevens én bijtelling moet ook vermeld worden in de IB aangifte.
Bovendien heb je met de bijtelling ook te maken met de BTW-bijtelling dus moet sowieso gebeuren.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Hoi Analies,


Ok, maar als ik vanaf nu ( start 2017 ) deze uitgaven helemaal niet meer boek als zakelijk en dus gewoon prive betaal dan ben ik wel van al dat gedoe vanaf in de boekhouding?
Gezien mijn totale autokosten van rond de € 1000 per jaar, denk ik niet dat me dit financieel veel voordeel oplevert door het zakelijk te blijven boeken hoe dan ook?

Bedankt,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Daar heb je geen keuze in. Je hebt de auto op de zaak staan en dat kan niet veranderd worden. Je moet dus de bijtelling boeken (zowel voor IB als de BTW)
Voor de IB komen je autokosten dan op 0 uit maar de BTW niet.

In de IB aangifte moet je apart aangeven dat je een auto van de zaak hebt en de bijtelling vermelden, ook al komt het per saldo op 0 uit.

Maar autokosten € 1000? Dat zijn wel heel erg weinig kilometers....
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

He jammer, hoopte van al dat gedoe van af te zijn door niets meer zakelijk af te boeken, maar dat kan dus niet als de auto op de zaak staat en dat is zo.
Aantal km klopt heel weinig, dat is ondertussen de moeite niet te vermelden, vandaar ook mijn idee niet meer zakelijk.

Hoe kom ik dan af van de zakelijke auto?
Alleen door die te verkopen en de nieuwe niet meer op de zaak te zetten, of kan dat op een andere manier helemaal naar privé gezet worden.

Bedankt,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Je komt er inderdaad alleen vanaf door m te verkopen of 0 km zakelijk ermee te rijden.

In dat laatste geval moet je de auto ook echt aan jezelf verkopen met BTW voor een reële prijs. Als je de auto als marge-auto gekocht hebt mag je m wel BTW-vrij aan jezelf verkopen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Dus letterlijk van mijn prive rekening dan dat bedrag van de zogenaamde verkoop betalen/plaatsen op mijn zakelijke rekening?
Wat een gedoe hahaha..

Thanks,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Je hoeft het niet over te boeken maar je moet het wel boeken als verkoop. Je kunt dan na opslaan kiezen voor rekening buiten Acumulus. Dan hoef je het dus niet over te boeken.
De verkoopfactuur is essentiëel.
Maar dit mag dus echt alleen als je er helemaal niet meer zakelijk mee gaat rijden.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Ok dus ik maak een factuur aan in Acumulus zoals ik dat voor een andere klant zou doen? en die factureer ik dus aan mijzelf.

Ik zet daar een bedrag op dat de auto nu nog waard moet zijn met de btw
Weet niet wat aankoop als "marge auto" is ...was compleet nieuwe auto die op naam zaak is gezet door mijn toenmalige boekhouder.....

Ik sla die factuur op zoals ik altijd zou doen ten gunste van mijn zakelijke rekening.
Wat bedoel je dan precies met na opslaan, kiezen voor een rekening buiten Acumulus?

Bedoel je dat ik dan als ik die openstaande factuur op " betaald" zet, daar in dat venster dan niet langer kies voor de zakelijke rekening, maar voor de rekening buiten Acumulus?

Is daarmee dan de kous af en kan ik van dan af alles prive gaan betalen en dus 0 km zakelijk boeken?
Heeft dat verder nog gevolgen voor de IB aangifte?


Bedankt,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annie Bohets

Hmm zocht marge auto even op:

Zodra een auto - al is het maar een minuut - op naam van een particulier heeft gestaan, is het een marge-auto

Het is dus geen marge auto, heeft vanaf begin altijd op zaak gestaan.
Dus die factuur die ik maak aan mijzelf moet met 21% btw gemaakt worden?

Heeft dat dan een nadelige of wat dan ook effect op de btw die ik moet afdragen in 2017?

Dit scenario lijkt me dan wel een optie als daar tenminste niet nog een hele sliert consequenties aan hangen met aangifte 2017 zowel OB als IB?

Bedankt,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Ok, inderdaad moet je dan nu een reële prijs bepalen en vastleggen hoe je eraan gekomen bent (bijvoorbeeld zoeken op marktplaats naar een vergelijkbare auto).
Bij de verkoopfactuur houd je dus rekening met BTW

Ik zou de factuur dan op 31-12-2016 zetten waarmee je de auto dus per 01-01-2017 privé hebt.
Deze verkoop valt dan gewoon onder de rest van de omzet
Je boekt dan helemaal niets van de auto meer op de zaak.
Het gaat nu niet alleen om dat je geen km's mag boeken maar ook echt geen zakelijke km's mag maken met die auto omdat je 'm anders niet op privé mag zetten.

Bedoel je dat ik dan als ik die openstaande factuur op " betaald" zet, daar in dat venster dan niet langer kies voor de zakelijke rekening, maar voor de rekening buiten Acumulus?
Ja, dat klopt
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Hoi Annalies,

Als ik de factuur op 31-12-16 zet, is mijn net verzonden OB aangifte dan nog wel goed?

Bedankt,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

nee, die klopt dan niet meer.
Dat wordt dan dus weer een suppletie indienen.

Overigens adviseer ik altijd om de laatste BTW aangifte nooit te snel in te dienen, er komt vaak in de loop van de maand nog wel iets bovendrijven...
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Jeetje, ze zien me al aankomen met mijn suplleties haha  >:D

Als ik dat zou doorzetten met die fictieve verkoop, heeft dat dan een impact op wat ik nog ga terugkrijgen of waarom moet ik die suppletie indienen?
Wordt die verkoop als een winst gezien of zo? Kan ook niet want die waarde staat hoe dan ook op de balans.
Sorry, vast domme vragen maar ik snap hier voorlopig niet veel van, vooral de consequenties, komt me allemaal zo abstract over helaas.

Bedankt,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Als je die fictieve verkoop boekt op 31-12 dan komt er een wijziging in je BTW dus dan zal daar zeker een BTW suppletie uit volgen.
Ik heb je aangifte Q4 2016 gezien. Daar kom je in aanmerking voor bijna de gehele KOR. Als je BTW-saldo anders wordt, wordt de KOR ook anders.

En ja, die verkoop excl. BTW wordt als winst gezien (je maakt immers een verkoopfactuur). Dat de auto niet meer op de balans staat maakt dus niet uit.

Maak anders gewoon een factuur op 31-12, sla deze op en zie wat de consequenties zijn voor BTW (KOR) en winst.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Hoi Annalies,

Haha, ja heb ik vannacht ( tja toch niet helemaal lekker geslapen dus  :-X ) nog liggen over malen en dacht toen ook, laat ik het even simuleren en kijken wat de gevolgen zijn voor het eindresultaat.
Super bedankt weer voor je snelle hulp, verduidelijking en meedenken!

Fijne dag,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Hoi Annalies,

Ik overweeg toch weer de auto dus maar aan mezelf te verkopen, zodat die niet langer zakelijk staat, zoals je hierboven hebt uitgelegd.
Alleen, heb ik gisteren de aangifte verzonden.

Kan ik die verkoop niet zetten op 01-01-23, dan lijkt me dat toch ook duidelijk dat er verder heel jaar geen auto van de zaak meer is?

Dank,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Als je aan de voorwaarden voldoet om de auto van de zaak naar prive te doen, dan lijkt het me inderdaad handig om de verkoop nu op 01-01-2023 te boeken
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

#19
Ah, gelukkig, zag alweer een suppletie aankomen haha. :D

Merk net dat ik niet met terugwerkende kracht een factuur kan maken op 01-01-23.
Kan dus alleen nog op 02-01-23 maakt dat wat uit?

Ik moet nog de dagwaarde achterhalen eerst, dus kan wel nu een factuur aanmaken op 02-01-23 maar dan kan ik het bedrag niet meer aanpassen later?
Dan wordt het dus nog later dan 02-01-23 is dat erg of kan dat nog wel?

Stel ik zet dat door dit keer, dan moet de auto nog van de balans zeker.

Hoe doe ik dat aub?
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

je kunt de datum van de factuur gewoon aanpassen hoor, en op  01-01-2023 zetten.
Dus eerst maar de waarde achterhalen en dan pas boeken

En dan moet de auto inderdaad van de balans
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Hoe kan ik die datum dan nog op 01-01-23 krijgen aub?

Wanneer ik nu dus een nieuwe factuur maak, kan ik bij datum niet kiezen voor gisteren.
Ook nadat de factuur is opgeslagen kan ik niet meer kiezen voor 01-01-23?
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

toch gewoon, nieuwe factuur en datum 01-01-2023.... zowel via de kalender als handmatig aan te passen

Zodra je de factuur hebt opgeslagen kun je m inderdaad niet meer aanpassen
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Bedankt dat lukt idd nog, voor ik het heb opgeslagen.

Dan rest nog, hoe haal ik na de verkoop, de auto definitief van de balans?
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Hier wordt het beschreven

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=investering-aanpassen

Als je er niet uitkomt, neem dan zelf even contact op met de klantenservice
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Bedankt Annalies!

Als ik het doorzet, zal ik toch extra hulp nodig hebben, denk ik, weet er niet genoeg van om dit correct uit te voeren.
Liefst dan door laten inloggen in mijn Acumulus en laten uitvoeren, tegen betaling.

Eerst kijken wat de dagprijs is en of ik het dan doorzet, altijd jammer natuurlijk dat ik dan toch een flink bedrag aan btw moet afdragen.....

Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Hi Annie,

Als je inderdaad meer hulp nodig hebt, mail me dan even, dan kijken we daar samen verder naar.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!