Hoofdmenu

FOR - % van de bruto of netto winst?

Gestart door Gert-Jan, 14 februari, 2017, 15:31:29

Vorige topic - Volgende topic

Gert-Jan

Ik lees in een PDF van Knab met wat tips voor ondernemers:
Dit verlaagt dan nog de inkomstenbelasting voor het jaar 2016. Deze dotatie bedraagt in 2016 9,8% van je winst uit onderneming vóór de OR- dotatie, maar maximaal € 8.774.

Als ik de aangifte hulp in Acumulus doorloop wordt het van de bruto winst afgehaald (omzet - kosten - KIA - Ondernemersaftrek). Wat is het nu echt? Als ik de tekst van de Knab lees is het de netto winst (dus wat er op de Winst en Verlies rekening onder de streep staat), maar dat scheelt 6000 euro met wat Acumulus voorstelt...

Bert-Jan

Ik begrijp jouw vraag niet goed.

Acumulus neemt ook het V&W-resultaat uit startpunt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Gert-Jan

Dan begrijp ik misschien de formulering niet helemaal goed.... maar ik kan er vanuit gaan dat Acumulus het juiste bedrag toont?

Es

De oudedagsreserve wordt berekend over de winst uit onderneming. Dit is de fiscale winstberekening minus investeringsregelingen.


SKYB Yvette

Hi Gert Jan,

Als je een FOR wil gaan aanleggen heeft dat wel ook andere gevolgen en consequenties. Het is een uitstelling van de betaling van belastingen. Wees je daar wel goed bewust van. Graag wil ik je er op wijzen om ook je daar goed in te verdiepen of je te laten adviseren  :|
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Gert-Jan

Weet ik, dat gaat dan ook niet enkel een mooi potje op de balans worden maar ook daadwerkelijk een spaarrekening waar ik af blijf.

Annalies Janssens

En dan toch van mij nog een aanvulling:
Acumulus neemt bijvoorbeeld een auto niet mee in de berekening voor KIA. Ook desinvesteringen worden niet meegenomen. Je kunt dus pas bij het invullen van de IB definitief zien wat de basis voor de FOR is.

Nu ik toch in de advies rol zit: hoewel er andere overwegingen kunnen zijn, kun je er globaal vanuit gaan dat het niet verstandig is om FOR toe te passen wanneer je niet in de hoogste IB-schaal valt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

SKYB Yvette

#7
Hi,

Annalies, ik ben het helemaal met je eens  ;D En dan nog...... bij scheiding of beëindiging van het ondernemerschap (dus ook als je niet meer als ondernemer wordt gezien), kan het voor veel problemen zorgen. Helaas in de praktijk al diverse malen meegemaakt. Bezint eer ge begint dus :-)
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Gert-Jan


Annalies Janssens

Het gaat hier eigenlijk om echte fiscale adviezen (die bij een fiscalist thuishoren) die zeer persoonsafhankelijk zijn.
Maar ik kan er wel iets over zeggen. Er staat in elk geval al wat leesvoer in de handleiding. https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=oudedagsreserve-voorheen-for

-  het toekomstige belastingstelsel is onzeker. Op dit moment trek je de FOR af tegen het huidige tarief met de gedachte dat je in de toekomst belasting betaalt over een lager tarief maar je moet maar afwachten of dat ook zo zal zijn.
-  wanneer je bij eerdere werkgevers al behoorlijk pensioen hebt opgebouwd kom je misschien alsnog met pensioen in een hoog tarief en dan verdampt je voordeel ook al
-  eens gedoteerd blijft gedoteerd, als je het geld toch wilt (of moet) aanspreken dan blijf je je belastingschuld bij pensioen houden
-  wat Yvetto ook al zegt: als je om wat voor reden dan ook eerder stopt met je bedrijf (of 2 jaar niet meer aan het urencriterium voldoet) moet je over de volle mep afrekenen in het dan geldende tarief. Of het geld dan afstorten in een lijfrente waardoor je ook niet bij het geld kunt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Gert-Jan

-  eens gedoteerd blijft gedoteerd, als je het geld toch wilt (of moet) aanspreken dan blijf je je belastingschuld bij pensioen houden

Dat vind ik wel een vervelende... dus al zou ik om wat voor reden het geld van die spaarrekening halen, betaal ik er niet nu maar pas bij pensioen belasting over? Terwijl als je stopt met je bedrijf, je er dan belasting over betaald?
Hmmm.

Annalies Janssens

Dat klopt. Er zijn geen vrijwillige momenten om je FOR af te bouwen. Alleen verplichte momenten zoals stoppen met bedrijf.

Dus zoals Yvette ook zegt "bezint eer ge begint". Je ziet, wij zijn allemaal geen grote fans van FOR en niet zonder reden. Te vaak maken adviseurs goede sier bij klanten dat ze zo weinig belasting hoeven te betalen om dan vervolgens op een zeer ongelegen moment tot de ontdekking te komen dat er een grote belastingschuld is terwijl het geld op is.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Gert-Jan

Dan toch maar een ouwe sok... :D
Dank je voor de toelichting.

SKYB Yvette

Hi,

Geen dank namens ons beide. Zoals je merkt zijn zowel Annalies als ik niet écht voorstander van deze regeling. Helaas maken wij te vaak mee dat het écht misloopt en er eigenlijk verkeerd is geadviseerd.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126