Hoofdmenu

Cursus Aangifte Inkomsten-belasting 2016 met Acumulus in Utrecht

Gestart door Bert-Jan, 03 maart, 2017, 11:21:44

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Dit is een bericht voor de deelnemers aan de cursus Aangifte Inkomsten-belasting met Acumulus welke wordt gegeven op

woensdag 15 maart 2017
dinsdag 21 maart 2017
donderdag 23 maart 2017

De cursus zal gegeven worden door Esther van der Meer (www.meerovercijfers.nl) en Annalies Janssens (www.countforyou.nl)

Ter informatie en ter voorbereiding hierbij een aantal zaken.

Het adres

Universiteit Utrecht
Marinus Ruppertgebouw
Zaal "Rood"
Leuvenlaan 21
3584 CE Utrecht

Routebeschrijving
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/routebeschrijving_marinus_ruppertgebouw.pdf

Wanneer je de ingang neemt aan de smalle kant van het gebouw aan de Universiteitsweg, vind je zaal Rood ongeveer halverwege de gang aan je rechter hand.

Zorg ervoor dat je uiterlijk 18:45 uur aanwezig bent, zodat we op tijd kunnen beginnen.

In verband met mogelijke files en het zoeken van een parkeerplek, adviseren wij jullie om op tijd te vertrekken.


Ter voorbereiding

Download en print de volgende documenten en neem deze mee op de cursus:

Syllabus IB-aangifte voor ondernemers 2016
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2016/Syllabus%20Aangifte%20Inkomstenbelasting%20voor%20ondernemers%202016.pdf

Bijlage 1: Checklist
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2016/Bijlage%201%20-%20Checklist%20t.b.v%20IB%20aangifte%202016.pdf

Bijlage 2: Voorbeeld-jaarrekening
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2016/Bijlage%202%20-%20Jaarrekening%20IB-aangifte%202016%20uit%20Acumulus.pdf


Tijdens de cursus is het handig om te hebben:


- Uitdraai eigen jaarrekening voor de IB-aangifte 2016 uit Acumulus plus de schermafdrukken, zoals in checklist staat.

- Bij eigen laptop: zorg dat de accu is opgeladen.

- Zoek op wat het Ondernemings-vermogen eind vorig jaar was (uit IB-aangifte 2015).


Als het goed is, zal er wifi aanwezig zijn.

De handleiding en de bijlagen kunnen ook hier worden gedownload:
https://wiki.acumulus.nl/

Heb je verdere vragen over deze bijeenkomsten, dan verzoeken we je deze hieronder te stellen zodat de antwoorden voor iedereen beschikbaar zijn.

Tot ziens op de cursus!

SIEL

Sjaam Mahabier
Karin Stijger
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

BvR

Is het echt nodig om de voorbeeld jaarrekening uit te printen als je jaarrekening van 2016 ook al mee neemt?

Es

Het is handig om de bijlagen te printen en mee te nemen.

sanderb

Dankjewel voor de uitgebreide info.

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 03 maart, 2017, 11:21:44
Heb je verdere vragen over deze bijeenkomsten, dan verzoeken we je deze hieronder te stellen zodat de antwoorden voor iedereen beschikbaar zijn.

Ik ben me nu aan het voorbereiden voor donderdag de 23ste, en ik een aantal vragen. In bijlage 1, de checklist staat op de laatste pagina onder 'overig' het volgende:

- Jaarrekening en IB-aangifte vorig boekjaar
Vraag 1: Ik heb geen jaarrekening omdat ik dacht dat dat niet verplicht was/is? Is dat een groot probleem?

Vraag 2: In 2016 heb ik in loondienst én voor mijn bedrijf gewerkt. Heb ik donderdag ook de jaaropgave nodig van het bedrijf waarvoor ik in loondienst heb gewerkt?

- Fiscale jaaroverzichten bankrekeningen 2016
Vraag 3: Is er een verschil tussen een fiscaal jaaroverzicht van de bankrekening en een gewoon jaaroverzicht?

Annalies Janssens

1  Als je je administratie in Acumulus hebt dan kun je gewoon de jaarrekening uit Acumulus halen.
   Ook in je IB-aangifte 2015 heb je de balans en v&w rekening in moeten vullen. Dat is hetzelfde als een jaarrekening

2  Nee, dat hoort bij het privé deel wat wij niet behandelen. Staat overigens (normaalgesproken) ook ingevuld als je de aangifte online opent

3  Nee, het is maar net hoe elke bank het noemt. Dit heb je bij de bijeenkomst verder ook niet nodig

Het is wellicht handig om vooraf alvast in te loggen op mijnbelastingdienst zodat je al een beetje kunt zien hoe het eruit ziet.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

sanderb

Citaat van: Annalies Janssens op 20 maart, 2017, 11:57:15
2  Nee, dat hoort bij het privé deel wat wij niet behandelen. Staat overigens (normaalgesproken) ook ingevuld als je de aangifte online opent

Ik heb een jaaropgaaf van een werkgever en een jaaropgaaf van een pensioenfonds. Is het gewoon een kwestie van controleren of het vooraf ingevulde bedrag overeenkomt met het bedrag op de jaaraangifte? En dat is dan alles?
Of moeten er meerdere handelingen worden gedaan omdat ik zowel voor mijzelf heb gewerkt en in loondienst heb gewerkt?

Dit is het eerste jaar dat ik de aangifte inkomstenbelasting wil doen. Voorheen liet ik dit altijd doen door de boekhouder. Vandaar de vragen.

Annalies Janssens

Voor wat betreft het privé deel moet je inderdaad controleren of het klopt met je eigen jaaropgaven.
Als je inlogt wijst het zich denk ik vanzelf.

Je bedrijfsinkomsten moet je helemaal zelf invullen aan de hand van je jaarrekening in Acumulus en dat is wat we donderdag gaan doornemen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

ch64060

Is dit echt een cursus of is het meer het gezamelijk, onder begeleiding invullen van de aangifte?

Ik heb mijn gegevens nog niet beschikbaar (nog niet correct ingevoerd in acumulus) en weet niet of het dan zin heeft om de cursus bij te wonen.

Es

We lopen stapsgewijs alle schermen van het aangifteprogramma door en geven tips en aanwijzingen. Als je nog geen eigen jaarrrekening beschikbaar hebt, is dat geen probleem :)