Hoofdmenu

Voor welke restwaarde een computer onttrekken?

Gestart door bvankuik, 25 maart, 2017, 09:06:01

Vorige topic - Volgende topic

bvankuik

Ik heb een laptop gekocht in augustus 2013, en 50% prive geboekt. Die mocht je in die periode willekeurig afschrijven. Ik heb daar denk ik twee jaar voor gepakt. Nu staat er op mijn balans van 2016 het volgende:

Apple MacBook Air (50% prive) aanschaf: 10-08-2013, prijs EX BTW: 433.94, restwaarde: 56.51

Mijn vraag is: voor welk bedrag mag ik hem uit de onderneming halen?

N.B. ik heb hem op Marktplaats verkocht voor 500 euro. Dus die restwaarde die ik toendertijd heb ingevoerd, klopt van geen kanten.

Es

Verkocht voor 500 euro en in je aanschafboeking staat 50% privé.....
Dan heb je het zakelijke deel vd computer verkocht voor 250 euro (incl 21% btw)....
Hier maak je een verkoopfactuur van in je administratie en de investering pas je aan door tot nul af te schrijven in Acumulus.

bvankuik

OK, verkoopfactuurtje van 250 gemaakt, dank je. Echter, die investering aanpassen, dat begrijp ik niet helemaal. 2016 was het laatste jaar dat deze op de balans stond, dus ik ga daar naar toe, klik op de regel en krijg div. tabbladen. Ik ga naar activa (zie bijlage), en zie de afschrijvingen.

Echter, als ik klik op de knop "Bulpscherm om afschrijvingen opnieuw te berekenen", dan krijg ik het volledige bedrag van 959 te zien. Dus Acumulus doet dan alsof ik de laptop 100% zakelijk wil afschrijven. Of zie ik iets over het hoofd?

K. Zaal

Ik heb exact hetzelfde probleem met het afschrijven van een defecte laptop. ook hier wordt het prive deel ten onrechte mee genomen in de afschrijvingshulp. kan dit worden opgelost?

Es