Hoofdmenu

Factuur verkeerd afgerond doorgestuurd vanuit WooCommerce naar Acumulus

Gestart door sanderb, 05 mei, 2017, 07:54:42

Vorige topic - Volgende topic

sanderb

Een paar dagen geleden heb ik de Acumulus WooCommerce plugin geüpdatet naar versie 4.7.5.

In WooCommerce heeft een klant in totaal één product gekocht van € 34,95 inclusief BTW.

Maar ik zie nu dat de factuur in Acumulus als totaal € 34,94 aangeeft inclusief BTW.

Voor deze update ontstonden er nooit verschillen.

Nu heb ik twee vragen:
- Hoe kan ik de plugin zo instellen dat er geen verschillen ontstaan in de prijs in WooCommerce en de prijs in Acumulus inclusief BTW.
- Hoe kan ik dit verschil corrigeren? Mollie heeft € 34,95 uitbetaald gekregen. Nu is dit natuurlijk totaal geen probleem bij één bestelling, maar bij meerdere bestellingen loopt het verschil aardig op. De producten hebben namelijk allemaal dezelfde prijs van € 34,95 inclusief BTW.

Guido

Ik heb begrepen dat er her en der wat afrondingsproblemen zijn ontstaan in WooCommerce doordat in WooCommerce v3 de bedragen met minder cijfers achter de komma opgeslagen worden. Gaat het om grote aantallen goederen of diensten en wat zijn de bedragen exclusief BTW en het btw-percentage?

- Guido

sanderb

Het gaat niet om grote aantallen gelukkig, nu bij toeval één tegen gekomen. Maar ik dacht ik zal het toch maar even zeggen, omdat het dan ook bij andere gebruikers van Acumulus kan voorkomen die over zijn gegaan naar WooCommerce V3.

Dit staat er in WooCommerce:
1 product exclusief btw van € 28,88
21% btw: € 6,07
Totaal: € 34,95

Dit staat op de factuur van Acumulus:
1 product exclusief btw € 28,88
BTW hoog: € 6,06
Totaal: € 34,94

Guido

Acumulus werkt op basis van het bedrag exclusief btw. Je voegt immers btw toe aan het bedrag.  Dus: 28.88 x 1.21 = 34.9448 dat Acumulus afrond naar 34.94.

Ik vermoed dat WooCommerce uitgaat van het bedrag inclusief btw en hier de btw uit haalt. 34.95 : 1.21 = 28.8842975etcetera. Omdat WooCommerce recent besloten heeft dat de cijfers achter de komma niet meer zo belangrijk zijn slaan ze het niet meer op als 28.8842 maar als 28.88 waardoor de fout veroorzaakt wordt..

sanderb

Dank voor de korte uitleg, ik had zo'n oorzaak eigenlijk wel verwacht.

Nu is alleen de vraag of dit voor in de toekomst kan worden opgelost. Weet je of ze vanuit WooCommerce bezig zijn om hun afrondingssysteem compatible te maken met systemen die net zo werken als Acumulus?

En wat ik me ook afvraag is hoe ik dit in Acumulus moet corrigeren als dit vaker voorkomt in de toekomst. Ik ben benieuwd.

Guido

Ik ga even overleggen met de ontwikkelaar. Misschien dat we een functie kunnen inbouwen om het uitgangspunt van de prijs (excl. of incl. BTW) instelbaar te maken. Wat de planning is van WooCommerce zelf is me niet bekend. Ik vind het nogal een boute wijziging om de interne opslag van de decimalen op deze manier te veranderen.

sanderb

Het is inderdaad een vreemde wijziging gezien er waarschijnlijk meerdere ontwikkelaars en eindgebruikers zijn die hier nu mee zitten. Ik ben benieuwd naar de reden van deze wijziging van WooCommerce. Als er een oplossing is dan hoor ik het graag.

sanderb

Twee weken geleden had ik een test gedaan met de nieuwste versie van WooCommerce en de nieuwste versie van de Acumulus plugin. Toen werden de bedragen nog niet goed afgerond. Hebben andere gebruikers hier ook last van? Of gebruiken deze de oudere versie van WooCommerce nog in combinatie met een oudere variant van de Acumulus plugin?

Ik begrijp dat het vervelend is van WooCommerce dat ze zo'n wijziging hebben doorgevoerd, maar ben wel erg benieuwd wanneer ik de WooCommerce koppeling met Acumulus weer kan gebruiken. Is er inmiddels al wat meer bekend over wanneer dit probleem is opgelost?

erwin-burorader

[Excuses voor het late antwoord, maar ik had geen bericht gekregen van activiteit op dit forum.]

Terzijde: qua supportaanvragen krijg ik de indruk dat de meeste gebruikers al over zijn op 3.0/3.1. Dit doen ze ook met de meest revente versie (4.7.8) omdat er direct na het uitkomen van WC 3.0 een aantal problemen mbt onze koppeling icm WC3.0 zijn opgelost.

Eén van de problemen was dat BTW percentages niet meer berekend konden worden door het verlies van precisie. Dat is opgelost, maar afrondingsverschillen door dit verlies aan nauwkeurigheid ligt wat moeilijker, maar zal per product (dus niet per se ook per productregel) niet groter dan een cent zijn. Maar zelfs dat is al te veel als de factuur vanuit Acumulus verstuurd wordt, voor de boekhouding zelf is het geen groot probleem.

Het oplossen of liever gezegd het zoveel mogelijk voorkomen van afrondingsverschillen is wat lastiger dan het misschien lijkt. Dit komt door de maner waarop Acumulus de gegevens verwacht te ontvangen, ze opslaat en op welk niveau er afgerond wordt. Dit geldt ook aan de verzendende kant: hoe worden prijzen ingegeven, opgeslagen, teruggegeven en op welke plekken wordt er afgerond. Omdat dit vaak instelbaar is, zal onze koppeling met al deze instellingen rekening moeten houden en afhankelijk daarvan de berekeningen anders moeten uitvoeren. Dit gaan we allemaal uitzoeken en verwerken, maar ws zal dan een deel van de oplossing zijn dat we voor bepaalde instelbare opties een specifieke waarde gaan aanraden.

Ik kan nog niet aangeven wanneer dit gedaan zal worden.

sanderb

Hoe verwacht Acumulus de gegevens te ontvangen?

Kan WooCommerce per productregel de prijs inclusief btw versturen, zodat Acumulus de prijs per productregel inclusief btw in het grijze vakje zoals in de bijlage invoert?

Handmatig kan ik namelijk gewoon een bedrag inclusief btw invoeren in Acumulus. Zie grijze vak in de bijlage.

erwin-burorader

Via de webservice verwacht Acumulus een stuksprijs ex BTW en een BTW percentage.

Berg

Dankje Erwin voor de link naar dit topic, blijkbaar heb ik toch andere termen in mijn zoekopdrachten gebruikt waardoor ik deze niet had gevonden.

Ik heb met 1 van de 4 webshops hier dus ook last van. Deze is net zoals 2 andere nog niet geheel up to date en heeft WordPress 4.7.5 / WC Versie: 3.0.9 / Cumulus Versie: 4.7.7

Zoals ik het begrijp is hier nog geen oplossing voor?

In WC heb je de optie om prijzen in te voeren met belasting en zonder belasting, zou dit nog verschil kunnen maken? Ik ga nu altijd altijd van prijzen incl btw.
Bij de optie 'afronding' (die mij trouwens eerder niet is opgevallen) heb ik de optie 'Rond belastingen af bij subtotalen, in plaats van per regel'  trouwens niet aangevinkt.



erwin-burorader

Dit maakt zeker uit omdat Acumulus prijzen ex BTW verwacht. Voorheen (WC 2.x) werden die erg nauwkeurig doorgegeven (niet afgerond), tegenwoordig (WC 3.x) worden ze afgerond op de cent doorgegeven. De oplossing zal dus rekening moeten gaan houden met deze instelling (en indien nodig zelf terugrekenen) en zal ook aanbevelingen voor de afrondingsinstellingen gaan bevatten.

Berg

Begrijp ik het nu goed dat je aanraad dus om de prijs invoer methode te wijzigen naar excl btw bedragen en de optie afronden aan te vinken?

erwin-burorader

Nee, de extensie moet dit zelf oplossen door afhankelijk van deze instelling zelf berekeningen te gaan uitvoeren ipv de gegevens die WC aanlevert te gebruiken. Het zou echter een tijdelijke oplossing kunnen zijn als je perse nu al af wilt van die afrondingsverschillen. Over die afrondingsinstelling durf ik geen uitspraak te doen, want ik moet gaan bestuderen wat die precies doet.


erwin-burorader

Zojuist is versie 4.8.0 van onze koppeling voor WooCommerce vrijgegeven, deze zal vanzelf in jullie dashboard verschijnen.

Grootste wijzigingen:
- Verbeterde precisie als prijzen inclusief belasting worden opgegeven!
- Verbeterde precisie bij verzendkosten. Deze kunnen alleen ex btw worden ingevoerd, maar de koppeling kreeg deze op de cent afgerond doorgegeven. Daarom wordt deze nu opgezocht in de configuratie en als die binnen een cent overeenkomt met wat wordt doorgegeven wordt de ingegeven waarde gebruikt.
- Verbeterde rapportage van fouten en waarschuwingen.
- Een aantal problemen met bundelproducten zijn opgelost.

Aanbevelingen:
- Stel in dat u prijzen (voor uw producten) inclusief BTW wilt invoeren.
- Geef verzendkosten vooral met veel cijfers achter de komma op! Dus als je €7,50 inc btw aan de klant wil berekenen, geef dan €6,198347107 op en niet €6,20.

erwin-burorader

NB: als er gebruikers zijn die nog steeds afrondingsverschillen krijgen: laat het mij weten!

Hoe:
- Stuur de factuur nogmaals naar Acumulus, maar nu in testmodus, zodat deze niet nogmaals opgenomen wordt in uw administratie.
- U ontvangt een email met daarin het (XML) bericht dat nar Acumulus verstuurd is.
- Stuur deze email samen met een kopie van de winkelfactuur naar mij toe via woocommerce [at] acumulus [punt] nl.
- Schakel de testmodus weer uit!