Hallo Gast

Marge auto van de zaak verkocht, hoezo BTW op factuur?

• 5 Reacties
  • 1253 Gelezen
Marge auto van de zaak verkocht, hoezo BTW op factuur?
« Gepost op: 16 mei, 2017, 08:20:45 »
Hallo,

Ik heb gisteren mijn bedrijfsauto verkocht en probeer nu de administratie daarvan af te handelen.
Ik heb de instructie https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=verkoop-bedrijfs-auto gevolgd maar daarin staat dat het niet uit maakt of het een BTW of marge auto is en dat er BTW op de verkoop factuur gerekend moet worden. Ergens mis ik wat informatie want hoe kan ik nou BTW moeten afdragen op een auto waar ik geen winst op gemaakt heb.
Ik heb in 2015 de auto van een particulier gekocht voor €3200,- en nu dus weer verkocht aan een particulier voor €2500,-. De auto staat dus op de balans en de afschrijving en bijtelling heb ik al verrekend volgens de instructie. Maar wat moet ik op de verkoopfactuur zetten?

Alvast bedankt.
Groeten, Emiel

*

Annalies Janssens

• 3958
  • U kunt op mij rekenen!
    • Bekijk profiel
    • http://www.countforyou.nl
Re: Marge auto van de zaak verkocht, hoezo BTW op factuur?
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei, 2017, 08:28:43 »
De hele aankoopwaarde van de auto heb je in de kosten meegenomen, dus € 2500
Daarentegen moet de verkoopwaarde dan weer als opbrengst geboekt worden.

Omdat je de auto als marge-auto gekocht hebt, heb je jaarlijks als BTW-bijtelling 1.5% van de cataloguswaarde (zou 2.7 % zijn als het een BTW-auto was geweest)
Je hebt naar ik aanneem dus gewoon de BTW op de kosten afgetrokken. Dat is ook de reden dat je wel BTW op de verkoop moet afdragen.

Op je verkoopfactuur zet je daarom € 3200 incl. BTW waarbij er automatisch € 555.37 BTW berekend wordt.

Helaas is deze regel bij veel ondernemers onbekend waardoor de auto op de zaak ineens minder gunstig is dan het leek.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
          Administratie en belastingen

« Reactie #2 Gepost op: 16 mei, 2017, 09:16:18 »
Beste Annalies,
Bedankt voor je antwoord. Ben ik nu helemaal de weg kwijt of heb je het aankoop en verkoopbedrag verwisseld? ;/
Ik heb inderdaad BTW van de autokosten afgetrokken de afgelopen 2 jaar.
Deze regel zou dus inhouden dat als ik vandaag een auto koop van €1000,- en een week later besluit deze weer te verkopen, dat ik deze voor €1210,- weer moet verkopen of een dikke €200,- verlies pakken? Ik zal de regel wel niet goed begrijpen maar ik ben er wel een beetje ziek van. Geen auto van de zaak meer voor mij, ik dacht dat afschrijving en bijtelling al een heel gedoe was maar dit slaat alles.  :(

*

Annalies Janssens

• 3958
  • U kunt op mij rekenen!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei, 2017, 09:30:54 »
Ok, allereerst mijn excuses, ik haal de verkoop en inkoop door elkaar.

Daarom even opnieuw:
De hele aankoopwaarde van de auto heb je in de kosten meegenomen, dus € 3200
Daarentegen moet de verkoopwaarde dan weer als opbrengst geboekt worden.

Omdat je de auto als marge-auto gekocht hebt, heb je jaarlijks als BTW-bijtelling 1.5% van de cataloguswaarde (zou 2.7 % zijn als het een BTW-auto was geweest)

Op je verkoopfactuur zet je daarom € 2500 incl. BTW waarbij er automatisch € 433.88 BTW berekend wordt.

Zoals je het beschrijft klopt het inderdaad bij een aankoop van € 1000 en weer verkopen. Dit is echt de regel. Overigens is het verlies iets minder groot omdat je ook minder inkomstenbelasting betaalt wanneer je er verlies op hebt.
In jouw situatie betaal je IB over 2067 in plaats van over 2500.

Alternatief is de auto voor de BTW niet op de zaak te zetten. Je trekt dan geen BTW af over de kosten maar je hoeft ook geen BTW te betalen bij verkoop.
Je trekt dan alle uitgaven volledig af als kosten (dus incl. BTW).

Het is ook een ingewikkelde kwestie. Er zijn heel veel mogelijkheden en mengvormen die bekeken moeten worden om de gunstigste uitkomst te bepalen.

« Reactie #4 Gepost op: 16 mei, 2017, 09:39:57 »
Bedankt voor de snelle reactie en correcte uitleg. Nu weet ik hoe het zit.

*

Annalies Janssens

• 3958
  • U kunt op mij rekenen!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei, 2017, 09:43:44 »
Graag gedaan en succes met de te maken keuzes.