Hoofdmenu

Marge auto van de zaak verkocht, hoezo BTW op factuur?

Gestart door emielvankampen, 16 mei, 2017, 08:20:45

Vorige topic - Volgende topic

emielvankampen

Hallo,

Ik heb gisteren mijn bedrijfsauto verkocht en probeer nu de administratie daarvan af te handelen.
Ik heb de instructie https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=verkoop-bedrijfs-auto gevolgd maar daarin staat dat het niet uit maakt of het een BTW of marge auto is en dat er BTW op de verkoop factuur gerekend moet worden. Ergens mis ik wat informatie want hoe kan ik nou BTW moeten afdragen op een auto waar ik geen winst op gemaakt heb.
Ik heb in 2015 de auto van een particulier gekocht voor €3200,- en nu dus weer verkocht aan een particulier voor €2500,-. De auto staat dus op de balans en de afschrijving en bijtelling heb ik al verrekend volgens de instructie. Maar wat moet ik op de verkoopfactuur zetten?

Alvast bedankt.
Groeten, Emiel

Annalies Janssens

De hele aankoopwaarde van de auto heb je in de kosten meegenomen, dus € 2500
Daarentegen moet de verkoopwaarde dan weer als opbrengst geboekt worden.

Omdat je de auto als marge-auto gekocht hebt, heb je jaarlijks als BTW-bijtelling 1.5% van de cataloguswaarde (zou 2.7 % zijn als het een BTW-auto was geweest)
Je hebt naar ik aanneem dus gewoon de BTW op de kosten afgetrokken. Dat is ook de reden dat je wel BTW op de verkoop moet afdragen.

Op je verkoopfactuur zet je daarom € 3200 incl. BTW waarbij er automatisch € 555.37 BTW berekend wordt.

Helaas is deze regel bij veel ondernemers onbekend waardoor de auto op de zaak ineens minder gunstig is dan het leek.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

emielvankampen

Beste Annalies,
Bedankt voor je antwoord. Ben ik nu helemaal de weg kwijt of heb je het aankoop en verkoopbedrag verwisseld? ;/
Ik heb inderdaad BTW van de autokosten afgetrokken de afgelopen 2 jaar.
Deze regel zou dus inhouden dat als ik vandaag een auto koop van €1000,- en een week later besluit deze weer te verkopen, dat ik deze voor €1210,- weer moet verkopen of een dikke €200,- verlies pakken? Ik zal de regel wel niet goed begrijpen maar ik ben er wel een beetje ziek van. Geen auto van de zaak meer voor mij, ik dacht dat afschrijving en bijtelling al een heel gedoe was maar dit slaat alles.  :(

Annalies Janssens

Ok, allereerst mijn excuses, ik haal de verkoop en inkoop door elkaar.

Daarom even opnieuw:
De hele aankoopwaarde van de auto heb je in de kosten meegenomen, dus € 3200
Daarentegen moet de verkoopwaarde dan weer als opbrengst geboekt worden.

Omdat je de auto als marge-auto gekocht hebt, heb je jaarlijks als BTW-bijtelling 1.5% van de cataloguswaarde (zou 2.7 % zijn als het een BTW-auto was geweest)

Op je verkoopfactuur zet je daarom € 2500 incl. BTW waarbij er automatisch € 433.88 BTW berekend wordt.

Zoals je het beschrijft klopt het inderdaad bij een aankoop van € 1000 en weer verkopen. Dit is echt de regel. Overigens is het verlies iets minder groot omdat je ook minder inkomstenbelasting betaalt wanneer je er verlies op hebt.
In jouw situatie betaal je IB over 2067 in plaats van over 2500.

Alternatief is de auto voor de BTW niet op de zaak te zetten. Je trekt dan geen BTW af over de kosten maar je hoeft ook geen BTW te betalen bij verkoop.
Je trekt dan alle uitgaven volledig af als kosten (dus incl. BTW).

Het is ook een ingewikkelde kwestie. Er zijn heel veel mogelijkheden en mengvormen die bekeken moeten worden om de gunstigste uitkomst te bepalen.



info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

emielvankampen

Bedankt voor de snelle reactie en correcte uitleg. Nu weet ik hoe het zit.

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

ejn

Citaat van: Annalies Janssens op 16 mei, 2017, 09:30:54
De hele aankoopwaarde van de auto heb je in de kosten meegenomen, dus € 3200
Daarentegen moet de verkoopwaarde dan weer als opbrengst geboekt worden.

Omdat je de auto als marge-auto gekocht hebt, heb je jaarlijks als BTW-bijtelling 1.5% van de cataloguswaarde (zou 2.7 % zijn als het een BTW-auto was geweest)

Op je verkoopfactuur zet je daarom € 2500 incl. BTW waarbij er automatisch € 433.88 BTW berekend wordt.

Zoals je het beschrijft klopt het inderdaad bij een aankoop van € 1000 en weer verkopen. Dit is echt de regel. Overigens is het verlies iets minder groot omdat je ook minder inkomstenbelasting betaalt wanneer je er verlies op hebt.
In jouw situatie betaal je IB over 2067 in plaats van over 2500.

Ik weet dat het een wat oud topic is, maar ik ben me er nu pas op aan het inlezen. Een algemene vraag bij dit voorbeeld: Als de inkoop € 3200 is, en de verkoop € 2500, dan is er toch geen winst (marge) gemaakt? Maar verlies? Wat bij auto's niet zo vreemd is overigens. Maar waarom BTW (Belasting Toegevoegde Waarde) afdragen op verlies? Als dat echt de regel is, prima, maar wat ik steeds lees is dat de margeregeling inhoudt dat er BTW wordt afgedragen op de winst, omdat de BTW over de originele verkoop al is afgedragen. Het is nu tweedehands, daarom margeregeling. En dan dus alleen BTW over de winst die gemaakt wordt. Discuss.

Annalies Janssens

Er spelen wat verschillende dingen:

- je hebt boekwinst als de verkoop van de auto meer is dan de boekwaarde op dat moment (de waarde op de balans)
  (aankoopwaarde doet er niet toe)

- BTW draag je af over de HELE verkoop als de auto voor de BTW op de zaak staat.
  De margeregeling is er namelijk alleen voor handelaren in auto's. Als jij als ondernemer een auto van een particulier koopt en later weer aan een particulier verkoopt ben je nog geen autohandelaar dus mag je de margeregeling niet toepassen.

Juist om deze reden is het bijna nooit/heel vaak niet gunstig om een tweedehands auto voor de BTW op de zaak te zetten
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

ejn

Dank je wel, Annalies! Dus, als ik het goed samenvat: De margeregeling geldt niet voor een niet-autohandelaar. Dat snap ik, en staat ook op de website van de Belastingdienst (zag ik net). Als de margeregeling wel zou gelden, dan betaal je BTW over de boekwinst, wat het verschil is tussen de boekwaarde (op de balans) en de verkoopwaarde.

Nu de marge regeling voor mij niet toepasbaar is (als niet-autohandelaar), draag ik BTW af over de hele verkoopwaarde.

Kom ik al dichterbij?

Annalies Janssens

Je komt inderdaad dichterbij....

Als je de margeregeling toe zou mogen passen, dan betaal je BTW over het verschil tussen inkoop en verkoop. Voor een autohandelaar staat zo'n auto niet als activum op de balans waarover wordt afgeschreven.
Het doel is immers: koop een auto en verkoop m zo snel mogelijk voor meer dan de aankoop.

Als de auto bij jou voor de BTW op de zaak staat 9als je alle BTW op de kosten altijd hebt afgetrokken zonder privé correctie per jaar, dan moet je BTW afdragen over de verkoopwaarde.
(het bedrag waarvoor je de auto verkoopt is dan het bedrag incl. BTW)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Stefkek

#10
Ik ben helaas ook in deze situatie beland... zonde. Auto van particulier gekocht, op de balans gezet/BTW etc, en afgelopen februari de auto verkocht aan een handelaar. Ooit 10.000 euro betaald voor de auto, nu verkocht voor 10.000 euro (ik blij) en kom er daarna pas achter dat ik nu 2100 eur moet afdragen. Ik had de auto makkelijk voor meer kunnen verkopen maar was blij dat ik er binnen een dag vanaf was "voor hetzelfde geld". Blijkt nu dus van niet.

Citaat van: Annalies Janssens op 07 mei, 2020, 12:50:24
Als de auto bij jou voor de BTW op de zaak staat 9als je alle BTW op de kosten altijd hebt afgetrokken zonder privé correctie per jaar, dan moet je BTW afdragen over de verkoopwaarde.
(het bedrag waarvoor je de auto verkoopt is dan het bedrag incl. BTW)

Hier wordt aangegeven dat "..... zonder prive correctie, dan BTW over de verkoopwaarde afdragen."

Hoe zit het dan wanneer:
- auto voor BTW op de zaak/balans
- BTW op kosten afgetrokken
- WEL prive correctie per jaar toegepast?

En: ik sinds nov 2021 een andere auto, prive, waar ik zakelijk mee rijdt voor 0,19ct/km. Bovenstaande verkochte auto heb ik sinds nov 21 niet meer zakelijk gereden. Ik meen gelezen te hebben op div. bronnen dat ik om die reden verplicht ben de auto naar prive te halen (een van de weinige situaties dat dit uberhaupt nog kan). Maakt dat nog iets uit voor de BTW afdracht? (Volgens mij niet, men ziet het naar wat ik er van lees als een "interne transactie" waar BTW voor verschuldigd is.

Annalies Janssens

Als je jaarlijks een prive correctie op de BTW hebt gedaan in verhouden van zakelijk/prive, dan kun je stellen dat de auto voor de BTW niet op de zaak stond. Bij aanschaf heb je als het goed is geen BTW afgetrokken aangezien je geen BTW factuur had.
Dan hoef je nu ook geen BTW af te dragen over de verkoop.
Heeft die handelaar geen factuur aan je gevraagd?

Dat je de auto na nov 2021 niet meer zakelijk gebruikt hebt maakt niks uit; er wordt gekeken naar gebruik over een heel kalenderjaar dus bijtelling over het hele jaar.

Je kunt in 2022 de bijtelling wel achterwege laten maar verder gewoon de verkoop verwerken als omzet (en versneld afschrijven op de boekwaarde)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Stefkek

#12
Citaat van: Annalies Janssens op 01 maart, 2022, 09:48:04
Als je jaarlijks een prive correctie op de BTW hebt gedaan in verhouden van zakelijk/prive, dan kun je stellen dat de auto voor de BTW niet op de zaak stond. Bij aanschaf heb je als het goed is geen BTW afgetrokken aangezien je geen BTW factuur had.
Dan hoef je nu ook geen BTW af te dragen over de verkoop.
Heeft die handelaar geen factuur aan je gevraagd?

Dat je de auto na nov 2021 niet meer zakelijk gebruikt hebt maakt niks uit; er wordt gekeken naar gebruik over een heel kalenderjaar dus bijtelling over het hele jaar.

Je kunt in 2022 de bijtelling wel achterwege laten maar verder gewoon de verkoop verwerken als omzet (en versneld afschrijven op de boekwaarde)

Ik betaal over 2021 gewoon bijtelling, daar gaat het niet om. Maar volgens mij ben ik verplicht om de auto in 2022 naar prive over te halen (al dan niet met BTW verrekening), bijtelling betaal ik sowieso niet over 2022, maar ik vroeg me af of dat nog verschil maakte voor de BTW afdracht bij verkoop.

Ik heb inderdaad jaarlijks een BTW privegebruik opgegeven (1,5% vanwege geen km-registratie en geen BTW aftrek bij aanschaf)

Ik wilde een factuur maken (maar met 0% BTW omdat ik dacht dat het een margeauto was). De handelaar heeft een inkoopbon gemaakt met 0% BTW omdat hij aangaf dat dat zo gebruikelijk was.

Na verkoop kwam ik er pas achter dat ik wel degelijk BTW zou moeten afdragen. Ik heb daarna de handelaar gemaild, dit aangegeven en verzocht of hij de BTW nog wil overmaken bovenop de 10.000, hij kan deze 2100 BTW immers terugvorderen). Hij heeft gereageerd en aangegeven dat het toch echt een margeauto situatie is en dat ie dat niet wil doen. Ik denk dat hij geen gelijk heeft (heb hem ook de link van de BD gestuurd) en ik moet dus een factuur van 10.000 incl BTW maken. Lijkt mij zonde voor hem om die 2100 euro niet terug te vorderen..... Als we middelen valt er voor beide nog wat winst te behalen.
(Of ik bij hem nog wat kan "halen" valt natuurlijk buiten dit onderwerp)

Ik zal hem een factuur voor 10.000 incl. 21% BTW moeten geven (die moet sowieso in mijn administratie, of hij hem verwerkt moet hij zelf maar weten).

Annalies Janssens

Je hebt jaarlijks een correctie op de BTW gedaan en daarmee zou je het standpunt kunnen innemen dat je de auto voor de BTW niet op de zaak had. Dan hoef je verder niets te doen.
(strikt genomen had je jaarlijks geen BTW mogen aftrekken en dan alsnog in de verhouding zakelijk/prive alsnog BTW boeken)

Als je al een BTW factuur zou moeten maken, dan zou dat € 10.000 incl. BTW zijn aangezien je dat als prijs was overeengekomen. Of de handelaar dat wil of niet, doet verder niet ter zake. Hij hoeft niet meer te betalen dan wat is afgesproken.
Hij gaat uit van handelswaarde/marge-auto en wil dat (begrijpelijk) zo houden.
Je hoeft de auto niet naar prive te zetten in 2022 en dat zou ook geen effect hebben op wel of niet BTW aangezien je de auto naar prive zou moeten overbrengen voor de handelswaarde (die je exact weet aangezien je m nu ook werkelijk verkocht hebt)

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Stefkek

#14
Citaat van: Annalies Janssens op 01 maart, 2022, 10:35:59
Je hebt jaarlijks een correctie op de BTW gedaan en daarmee zou je het standpunt kunnen innemen dat je de auto voor de BTW niet op de zaak had. Dan hoef je verder niets te doen.
(strikt genomen had je jaarlijks geen BTW mogen aftrekken en dan alsnog in de verhouding zakelijk/prive alsnog BTW boeken)

Als je al een BTW factuur zou moeten maken, dan zou dat € 10.000 incl. BTW zijn aangezien je dat als prijs was overeengekomen. Of de handelaar dat wil of niet, doet verder niet ter zake. Hij hoeft niet meer te betalen dan wat is afgesproken.
Hij gaat uit van handelswaarde/marge-auto en wil dat (begrijpelijk) zo houden.
Je hoeft de auto niet naar prive te zetten in 2022 en dat zou ook geen effect hebben op wel of niet BTW aangezien je de auto naar prive zou moeten overbrengen voor de handelswaarde (die je exact weet aangezien je m nu ook werkelijk verkocht hebt)
Tuurlijk, ik snap ook wel dat hij niks hoeft ;) maar niks verbiedt mij het te vragen  :))

Hypothetish: maar als ik wel BTW zou moeten afdragen, dan moet alsnog ik een factuur maken gericht aan hem (denk ik) en die moet (?) hij in zijn administratie opnemen? Hij kán dan 2100 BTW terugvorderen en dan is dat voor hem toch interessanter als hij de auto bijv weer voor 10000 doorverkoopt aan een particulier? Lijkt me zonde voor hem om dat niet te doen... Maar goed, of hij dat doet maakt mij ook niet uit, zolang mijn administratie maar klopt.
Probeer ook een beetje te begrijpen wat hier precies gebeurt ;)

Inhoudelijk; bedankt, dan ga ik er vooralsnog vanuit dat ik in dit geval geen BTW af hoef te dragen (dan vervalt ook die discussie met de handelaar)

Annalies Janssens

Als hij als marge-handelaar de auto voor € 10.000 aan een particulier verkoopt (terwijl hij de auto met BTW gekocht heeft, dan moet hij BTW afdragen over de verkoop (dus 10.000 incl. BTW)
Wanneer hij de auto zonder BTW koopt, dan draagt hij alleen BTW af over de winst.
Het is een ingewikkelde berekening en voert voor mij op dit moment te ver om hier uitgebreide berekeningen op los te laten.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Stefkek

Citaat van: Annalies Janssens op 01 maart, 2022, 10:55:53
Als hij als marge-handelaar de auto voor € 10.000 aan een particulier verkoopt (terwijl hij de auto met BTW gekocht heeft, dan moet hij BTW afdragen over de verkoop (dus 10.000 incl. BTW)
Wanneer hij de auto zonder BTW koopt, dan draagt hij alleen BTW af over de winst.
Het is een ingewikkelde berekening en voert voor mij op dit moment te ver om hier uitgebreide berekeningen op los te laten.
Hoeft ook niet. Ik meende ergens gelezen te hebben dat een autohandelaar de margeregeling "naar wens" mag toepassen, maar niet bij een consument dan wellicht.

Maakt ook niet uit, de vraag was of ik BTW moet afdragen, die is nu beantwoord, bedankt!

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen