Hoofdmenu

Aanschaf Youngtimer - Hoe te boeken en hoe om te gaan met afschrijving

Gestart door hcbotje, 05 juli, 2017, 16:37:57

Vorige topic - Volgende topic

hcbotje

Hallo allemaal,

Ik heb recentelijk een Youngtimer uit Duitsland gehaald om deze zakelijk te gaan rijden. Deze auto heb ik bij een particulier en gekocht en valt dus onder de marge regeling.

Ik weet dat ik deze voor het einde van het jaar weer zal verkopen en vraag mij af hoe ik dit boekhoud technisch het beste kan boeken.

Feitelijk zal er geen afschrijving over meerdere jaren plaats vinden.. omdat zowel de aanschaf en verkoop dit jaar zullen plaats vinden..

Iemand die mij advies kan geven of in de goede richting kan wijzen? :-)

Alvast bedankt en vriendelijke groet,

Hans Botje

SKYB Yvette

Hi,

Als je de youngtimer zakelijk aanschaft boek je de inkoopfactuur in op de inkoopdatum en uiteraard de verkoopfactuur op de verkoopdatum.  Daar tussen dient gewoon te worden afgeschreven over de maanden dat jij hem in je bezit hebt   :). En vergeet ook niet dat je over die periode ook de bijtellingen IB en btw moet berekenen t.z.t. :|

Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

hcbotje

Hallo,

Bedankt voor je reactie!

Is die afschrijving dan het verschil tussen de inkoop en verkoop factuur?

Ik kan bij het inboeken kiezen voor een afschrijf termijn.. Gebruik ik die dan wel of niet? :-)

Groet,

Hans

SKYB Yvette

Hi,

Nee, de afschrijving is het bedrag dat de investering vermindert in een bepaalde periode. Als je bij de inkoopfactuur aangeeft dat het een investering betreft, komt de afschrijving goed. Zodra je de auto hebt verkocht, ga je dan berekenen wat de aanschrijving daadwerkelijk moest zijn en pas je dit aan. Als het zover is..... vraag het  :|
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

hcbotje

Wederom bedankt;

Feitelijk boek ik dus gewoon een "uitgave" met een standaard afschrijvingstermijn van 5 jaar? Stel dat ik de auto in hetzelfde jaar verkoop:

Dan zet ik de totale afschrijving op de 1e afschrijving? (boekwaarde - verkoopprijs?)

Groet,

Hans

SKYB Yvette

Hi,

In de bijgaande link zie je wat je moet doen bij verkoop van een bedrijfsauto. Dat maakt het allemaal wel duidelijk verwacht ik :-)

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=verkoop-bedrijfs-auto
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

hcbotje

Helemaal duidelijk! Ik ga de link als memo toevoegen.. als het dan zo ver is zal het allemaal lukken! Bedankt voor de hulp en alvast een fijn weekend :-)

SKYB Yvette

Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126