Beste Esther, ik ben net nieuw en ben samen met mijn vader(boekhouder) met acumulus begonnen. Ik geef cursussen edelsmeden en cursisten mogen het lesgeld in twee termijnen betalen. Nu las ik dit stuk over deelbetalingen. Ik heb maar één rekening waar ik alle zakelijke transacties mee maak en dat zou ik graag zo willen aanhouden. Nu schrijft u dat ik nog een extra rekening moet aanmaken, mag dat met hetzelfde rekeningnummer ? Of moet ik nu via de bank een extra rekening openen voor alleen alle deelbetalingen? Kan dat niet eenvoudiger?
Met vriendelijke groet, B.Doesborg
Hier ben ik met het verlossende antwoord
In het artikel Deelbetalingen geef ik aan dat er een extra rekening aangemaakt kan worden voor de deelbetalingen.
Deze "rekening" is een interne rekening in de administratie, geen extra rekening bij een daadwerkelijke bank.
In andere administratiepakketten kun je vaak een extra grootboekrekening aanmaken voor diverse zaken. In Acumulus is die optie er niet en heb ik daarom een workaround bedacht, waarmee het wel mogelijk is.
Dus...via Beheer > Rekeningen en kas kom je bij de rekeningen uit die in jouw administratie staan. Standaard staat daar Uw Rekening en Kas, waarbij Uw Rekening de zakelijk gebruikte betaalrekening bij de bank is.
Voeg hier een extra rekening toe, genaamd Deelbetalingen en volg verder de aanwijzingen in het artikel in de Wiki/handleiding.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.