Hoofdmenu

Inkopen uit China hoe in te boeken

Gestart door mijnpcprobleem, 27 oktober, 2011, 00:40:07

Vorige topic - Volgende topic

mijnpcprobleem

Beste mensen,

Wat betreft inkopen uit EU is dit forum heel duidelijk geweest met de antwoorden. Soms koop ik echter ook in bij Chinese webshops. Ik betaal dan met Paypal, krijg geen aparte factuur alleen een mailtje van het totale inkoopbedrag zonder verzendkosten verder. Het lijkt er dus op dat als particulier dan inkoop. Voor de rest wordt het pakketje dan afgeleverd via de TNT zonder dat ik daarvoor invoerkosten etc over hoef te betalen (dit vanwege het feit dat het pakket dan als \'gift\' is verstuurd).

Kan een van jullie mij vertellen waar ik deze inkoopbestellingen moet verwerken in Acumulus? Het zijn immers uitgaven mbt de inkoop. Dien ik deze ook nog apart in de BTW aangifte te vermelden en zo ja waar? Immers art. 23 geldt niet dus kan het niet vermelden als goederen verworven buiten de EU.

Mvg,
Rafael

Bert-Jan

Je hebt in dit soort situaties eigenlijk twee facturen:
1. de factuur van de leverancier
2. de factuur van de TNT

Je boekt de eerste factuur als een gewone factuur met 0% btw (dus niet levering buiten EU).
Voor de tweede factuur is een hulpspreadsheet bij Beheer -> Bijlagen -> BTW op invoer/import.

Stuur anders eerst de factuur van TNT even naar klantenservice@acumulus.nl
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

iceeyz

Dit vraag ik me ook af. Normaal gesproken ontvang je bij kleine bedragen, of gifts, geen factuur van TNT/PostNL met betrekking tot btw of invoerrechten. Het pakket is zeg maar ontvangen als consument.

Het lijkt me dat als je deze in je boekhouding wilt verwerken, je verplicht bent deze aan te geven en alsnog btw/douanerechten te betalen. (?)

Bert-Jan

We hebben het hier over transacties tussen ondernemers. Dan is er a priori geen sprake van gifts maar dient de echte waarde vermeld te worden.

De douane stelt vast of er btw over geheven moet worden. Indien dat het geval is, schiet de TNT dat voor en krijg je dus ook nog een factuur van de TNT met een hoog btw-bedrag.

Indien je bij de douane bekend staat als regelmatige importeur, kan de artikel 23 status worden verleend en dien je zelf de btw te administreren in Acumulus (levering buiten EU). Dit gaat alleen over import van goederen.

Voor diensten kun je het beste het volgende scherm raadplegen:
http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Paul Grosfeld

Hallo,

Ben een blij proefgebruiker, het bevalt mij wel tot dusver!

Nu zit ik met het volgende. Ik heb in 2012 een factuur betaald ivm aankoop in India.
Ik denk het volgende te moeten doen:

Ik boek het bedrag btw vrij in 2012

Machine komt in 2013 aan, dan moet ik FEDEX voor transport betalen, BTW en invoerrechten.

Ik boek dan het hele bedrag, kosten machine, transport, invoerrechten en BTW over alles wanneer ik dit moet betalen bij ontvangst machine.
Vervolgens doe ik een bTW vrij boeking met de waarde negatief van het bedrag wat ik in 2012 voor machine heb betaald.

Hoe zit het dan met die machine, wat is nu de waarde van dat ding waarop afgeschreven moet worden? De waarde van de machine alleen, of inclusief transport en invoerrechten?

Hmmm, geen idee hoe dit werkt eigenlijk.

Iemand een idee hierover?

Bert-Jan

De factuur uit China boek je als een gewone factuur met btw 0%.

Vervolgens gebruik je de spreadsheet BTW op invoer/import 21% die staat bij Beheer -> Bijlagen, om te berekenen welke twee boekingen je moet doen om de factuur van FEDEX te verwerken.

De factuur van FEDEX zou ik niet boeken als investering.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

berrykooiman

Aangezien mijn vraag sterk aansluit op dit topic reageer ik hierin (mocht dit anders moeten graag aangeven).

Ik heb een inkoop t.b.v. verkoop in China gedaan en loop vast met de verwerking van de BTW over inkoop (ik ben in afwachting van bericht omtrent verlening artikel 23). De door de leverancier in het pakket bijgesloten factuur wijkt af van de werkelijke factuur. Ik kom daardoor in de volgende situatie:

Inkoop leverancier   = € 559,25 (omrekenen van USD 618,00)
BTW over inkoop 21% = € 117,44

BTW afgedragen via TNT = € 52,63 (€ 67,63 minus € 15,00 Douane administratie kosten)
Restant BTW = € 64,81

De factuur is als 0% inkoop buiten EU geboekt. Ik moet echter het restant voorbelasting, € 64,81 dus nog in de administratie verwerken. Kan ik dit doen met 'omzetbelasting (betaalde BTW) als speciale boeking voor afdracht of teruggave van Nederlandse BTW invoeren' en vervolgens 'teruggave'?

Annalies Janssens

Aangezien er wel BTW betaald is voor deze transactie, moet gekozen worden voor gewone factuur, BTW vrij dus niet inkoop buiten EU (zie toelichting bij de laatste optie)

Voor de boeking van de BTW van TNT kun je het sheet gebruiken wat je vindt onder Beheer, Bijlagen, BTW op invoer/import
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

berrykooiman

Top, helemaal duidelijk en veel dank!

Ik had de toelichting bij 'Levering buiten EU' niet gezien...  :-[

Annalies Janssens

Is dan weer opgelost. Graag gedaan!
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

bababoe

Ik heb dit nu ingevuld in het excel document. maar kom er niet achter wat ik nu met het document moet doen?

alvast bedankt.

berrykooiman

Ik bewaar het bij de factuur waar het betrekking op heeft zodat ik het ook over een paar jaar nog makkelijk terugvind.

bababoe

Berry, bedankt voor je antwoord. maar ik bedoel hoe krijg ik het in acumulus?

berrykooiman

In het Excel-formulier staat een stappenplan (1e boeking, 2e boeking [vanaf regel 23], als je die volgt komt het helemaal goed.

bababoe

bedankt. na wat puzzelen volg ik hem nu.

bababoe

ik heb nog een kleine aanvullende vraag:
ik voer de btw in zoals hierboven genoemd.
de voorschotprovisie als zijnde een aparte factuur (0%?) 
maar hoe zit dit met de invoerrechten?
of moet ik die bij de voorschotprovisie doen?

voorbeeld
op factuur staat:
invoerrechten 13,50
voorschotprovisie 12,50
btw 380
totaal 405

dan voer ik volgens het schema 380 btw in (1809 boeken met 21% en 1809 crediteren 0%)
en de andere 2?

johkunst

Beste mensen,

Heb laatste tijd enkele malen gekocht bij Chinese webshops en betaald met Paypal. 'k Heb te maken met verschillende handelswijze bij import en vraag me af hoe ik een en ander in acumulus dien te verwerken.
Handelswijze 1:
Goederen zijn een aantal malen geleverd via TNT zonder dat ik daarvoor een factuur kreeg voor BTW  verzendkosten etc.
Betekent dit dat de goederen door de douane niet als BTW plichtig zijn beschouwd en ik de facturen uit China kan boeken met 0 % BTW !
Handelswijze 2:
Ik kreeg naast de factuur van de webshop een factuur van TNT met BTW en kosten, waarbij het door TNT in rekening gebrachte BTW bedrag lager is als het eventueel verschuldigde BTW bedrag op basis van de webshop factuur .
Volgens de handleiding zou ik factuur moeten boeken met 0 % btw en de factuur van TNT volgens het stappenplan.
Is hierin de factuur van TNT leidend met andere woorden moet ik factuur webshop china boeken met 0 % en factuur TNT volgens stappenplan. ?

Johan