Hoofdmenu

Kosten gebruik privé auto en youngtimer

Gestart door Gert-Jan, 14 februari, 2017, 15:35:14

Vorige topic - Volgende topic

Gert-Jan

Ik heb nu nog een lease auto maar overweeg in de loop van het jaar een youngtimer te kopen (ouder dan 15 jaar dus). De bijtelling voor de IB is dan 35% van de dagwaarde. Ik heb geen zin om een sluitende km registratie bij te houden dus ik zou m zakelijk kopen, bijtelling pakken (op een auto van 6000 euro aanschaf is dat nog altijd een stuk goedkoper dan mn huidige lease auto), maar je moet bij de laatste BTW aangifte de BTW voor privé gebruik van de auto verrekenen. Maar dan staat er in Acumulus: Dit forfait is 1,5% van de cataloguswaarde incl. BTW en BPM van uw privéauto. Dat kan opeens behoorlijk oplopen (waardoor een sluitende km registratie misschien toch wel verstandiger is....).

Is het bij een youngtimer ook echt van de cataloguswaarde, of niet stiekum toch de dagwaarde?

SKYB Yvette

#1
Hi,

Helaas geldt deze correctie inderdaad mbt de btw ook voor youngtimers inderdaad.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Annalies Janssens

@Yvette, misschien lees ik je antwoord verkeerd maar de BTW bijtelling wordt niet beperkt door de afgetrokken BTW (zoals bij de IB wel het geval is)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Gert-Jan

Ok maar dan wordt een youngtimer al niet zo heel snel meer interessant. Een auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro kun je als die 16 jaar oud is, prima voor een paar 1000 euro aanschaffen. Maar 1,5% van de cataloguswaarde wordt dan alsnog een vrij prijzig geintje waardoor een lease-auto (zeker rekening houdend met het feit dat het een nieuwe auto is, en je niet voor onvoorziene kosten komt te staan) zakelijk gezien misschien wel slimmer is (behalve dan dat je natuurlijk een verplichting aangaat, en je die maandelijkse factuur altijd moet betalen).

Begrijp ik het goed dat als je een nauwkeurige km registratie bijhoudt, je dan niet 1,5% van die cataloguswaarde moet verrekenen, maar het werkelijke aandeel? Dus stel ik rij 50/50 prive/zakelijk, heb 2000 euro aan BTW op al mijn autokosten betaald (dus teruggevorderd), dan moet ik 1000 euro corrigeren in het laatste kwartaal?
(dus dan wordt de vergelijking: inschatten hoe de verhouding prive/zakelijk is, hoeveel autokosten en vooral BTW daarop heb ik per jaar, en dan rekenen...).

Es

Citaat van: Annalies Janssens op 15 februari, 2017, 10:33:47
@Yvette, misschien lees ik je antwoord verkeerd maar de BTW bijtelling wordt niet beperkt door de afgetrokken BTW (zoals bij de IB wel het geval is)

Klopt, maar in dat geval kun je er voor kiezen om alle btw van de autokosten te corrigeren en af te dragen.

Es

Citaat van: Gert-Jan op 15 februari, 2017, 10:37:50
Ok maar dan wordt een youngtimer al niet zo heel snel meer interessant. Een auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro kun je als die 16 jaar oud is, prima voor een paar 1000 euro aanschaffen. Maar 1,5% van de cataloguswaarde wordt dan alsnog een vrij prijzig geintje waardoor een lease-auto (zeker rekening houdend met het feit dat het een nieuwe auto is, en je niet voor onvoorziene kosten komt te staan) zakelijk gezien misschien wel slimmer is (behalve dan dat je natuurlijk een verplichting aangaat, en je die maandelijkse factuur altijd moet betalen).

Wanneer de leaseauto zakelijk betaald wordt, zul je dan wel over de cataloguswaarde de betreffende IB-bijtelling moeten betalen  :|
En tevens geldt voor een leaseauto de btw-correctie voor het privégebruik!

Es

Citaat van: Gert-Jan op 15 februari, 2017, 10:37:50
Begrijp ik het goed dat als je een nauwkeurige km registratie bijhoudt, je dan niet 1,5% van die cataloguswaarde moet verrekenen, maar het werkelijke aandeel? Dus stel ik rij 50/50 prive/zakelijk, heb 2000 euro aan BTW op al mijn autokosten betaald (dus teruggevorderd), dan moet ik 1000 euro corrigeren in het laatste kwartaal?
(dus dan wordt de vergelijking: inschatten hoe de verhouding prive/zakelijk is, hoeveel autokosten en vooral BTW daarop heb ik per jaar, en dan rekenen...).

Dat klopt, hou er wel rekening mee dat woon-werkverkeer bij de btw-berekening als privekilometers gelden!

Gert-Jan

Citaat van: Esther van der Meer op 15 februari, 2017, 10:44:32
Citaat van: Gert-Jan op 15 februari, 2017, 10:37:50
Begrijp ik het goed dat als je een nauwkeurige km registratie bijhoudt, je dan niet 1,5% van die cataloguswaarde moet verrekenen, maar het werkelijke aandeel? Dus stel ik rij 50/50 prive/zakelijk, heb 2000 euro aan BTW op al mijn autokosten betaald (dus teruggevorderd), dan moet ik 1000 euro corrigeren in het laatste kwartaal?
(dus dan wordt de vergelijking: inschatten hoe de verhouding prive/zakelijk is, hoeveel autokosten en vooral BTW daarop heb ik per jaar, en dan rekenen...).

Dat klopt, hou er wel rekening mee dat woon-werkverkeer bij de btw-berekening als privekilometers gelden!
Wanneer is iets woon-werk? Vaste werkplek of alle km's naar klanten? Als dat laatste het geval is hoef ik niet zoveel te gaan rekenen.... met klanten in het hele land, waarbij ik zelden enkel even heen en weer rij voor een afspraak maar er dan ook meteen heel de dag werk, rij ik in dat geval alleen maar privé km's....

SKYB Yvette

Hi,

Annalies, je hebt gelijk ik heb het aangepast  ;D Lang leven koorts en griep  :(
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Es

CiteerWanneer is iets woon-werk? Vaste werkplek of alle km's naar klanten? Als dat laatste het geval is hoef ik niet zoveel te gaan rekenen.... met klanten in het hele land, waarbij ik zelden enkel even heen en weer rij voor een afspraak maar er dan ook meteen heel de dag werk, rij ik in dat geval alleen maar privé km's....

Km's naar wisselende klanten zijn zakelijke km's.
Woon-werk heeft betrekking op vaste werkplek.

Es

Citaat van: SKYB Yvette op 15 februari, 2017, 11:07:51
Hi,

Annalies, je hebt gelijk ik heb het aangepast  ;D Lang leven koorts en griep  :(

Beterschap Yvette  ;)

Gert-Jan

Citaat van: Esther van der Meer op 15 februari, 2017, 11:12:50
CiteerWanneer is iets woon-werk? Vaste werkplek of alle km's naar klanten? Als dat laatste het geval is hoef ik niet zoveel te gaan rekenen.... met klanten in het hele land, waarbij ik zelden enkel even heen en weer rij voor een afspraak maar er dan ook meteen heel de dag werk, rij ik in dat geval alleen maar privé km's....

Km's naar wisselende klanten zijn zakelijke km's.
Woon-werk heeft betrekking op vaste werkplek.
Pfew ik schrok al. Van de bank naar m'n bureau is niet zover dat ik dat zelfs maar als km's kan noteren, zelfs niet op jaarbasis haha.

SKYB Yvette

Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

hcbotje

Hallo allemaal.

Ik heb nog een aanvullende vraag over de btw bijtelling die ontstaat bij het invoeren van de bijtelling; ik zie dat Acumulus deze standaard van de winst aftrekt.. Hoe zit dit nou eigenlijk? Ik hoor gemengde meningen hierover..

Alvast bedankt! :-)


Annalies Janssens

Wanneer de auto voor de IB ook op de zaak staat, dan is de BTW bijtelling een aftrekpost (verhoogt de autokosten).
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hcbotje

Annelies! Bedankt voor je snelle reactie (dat was echt heel erg snel). Is er een bron waar ik dit duidelijk kan terug vinden bij de belastingdienst?

Annalies Janssens

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/
Eerlijk gezegd kan ik zo niet terugvinden waar het staat dat het als autokosten aftrekbaar is. Ik zit op een forum voor belastingadviseurs en daar komt dit regelmatig aan de orde met altijd een eensluidend antwoord van de belastingdienst.
Ook wel logisch. Als je de auto voor de BTW niet zakelijk hebt dan zijn alle kosten incl. BTW aftrekbaar. De BTW verhoogt de kosten dus. Logisch dat wanneer je minder BTW mag aftrekken (door de BTW bijtelling) dat je die dan alsnog als kosten mag opvoeren.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hcbotje

Bedankt wederom voor de reactie! Wel gek dat het niet duidelijk terug te vinden is.. Toch klinkt het mij logisch in de oren dat de BTW bijtelling gewoon als kosten voor de auto kunnen worden gezien.. Het feit dat je prive gebruik maakt van deze auto compenseer je al via de IB bijtelling..

hcbotje

Citaat van: Annalies Janssens op 21 februari, 2017, 13:36:11
Ook wel logisch. Als je de auto voor de BTW niet zakelijk hebt dan zijn alle kosten incl. BTW aftrekbaar.

Bedoel je hier niet "voor de BTW niet prive hebt"?

Annalies Janssens

Nee, ik bedoel echt voor de BTW niet zakelijk. Als je de auto voor de IB wel zakelijk hebt maar voor de BTW niet, dan trek je alle kosten incl. BTW af als kosten
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hcbotje

Citaat van: Annalies Janssens op 21 februari, 2017, 13:55:25
Nee, ik bedoel echt voor de BTW niet zakelijk. Als je de auto voor de IB wel zakelijk hebt maar voor de BTW niet, dan trek je alle kosten incl. BTW af als kosten

Aahhh ik snap hem :-)

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hcbotje

Stel ik heb mijn auto zakelijk voor de IB.. dan trek ik b.v. brandstof kosten af van de winst.. de BTW over die brandstof trek ik nu af van mijn omzetbelasting.. Is de auto dan nog steeds alleen voor de IB zakelijk?

Annalies Janssens

Je maakt 2 aparte keuzes (bij aanvang onderneming of aankoop auto)
- neem ik de auto voor de IB zakelijk of prive
- neem ik de auto voor de BTW zakelijk of prive

Daar handel je dan verder naar. Als je de BTW allemaal aftrekt (en ook de BTW bij aankoop) dan heb je blijkbaar de keuze gemaakt om de auto voor de BTW ook zakelijk te nemen.

Of misschien kun je iets duidelijker aangeven wat je vraag hierover precies is
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hcbotje

Ok even duidelijk:

Ik heb de auto zakelijk gekocht als marge auto (dus geen btw afgetrokken van de aanschaf)
Ik voer alle kosten zakelijk op en trek de btw op deze kosten ook af.

Aan het einde van het jaar vul ik netjes alle waarden in bij Acumulus en wordt het volgende berekend:

Bijtelling voor de IB (35% over waarde in economisch verkeer - want auto is ouder dan 15 jaar)
Bijtelling voor de BTW (1.5% forfait omdat het een marge auto betreft)

Acumulus doet het volgende:

Bijtelling voor de IB wordt bij de winst opgeteld
Bijtelling voor de BTW wordt van de winst afgetrokken

Klopt dit? :-)

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hcbotje

Er is een persoon op het Internet die beweerd dat ik het betaalde forfait voor de BTW niet van de winst mag aftrekken.. ik kan alleen deze methode niet goed beargumenteren haha..

Annalies Janssens

Als je de auto voor de IB niet op de zaak hebt staan dan mag dat niet.
Zet de link hier maar eens in. Ik ben benieuwd
(en euhh, geloof niet alles wat er op internet staat  :) :) )
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hcbotje

De discussie ontstond hier:

http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-cl500-designo-is-een-geweldige-youngtimer-96017

Er zijn meerdere mensen die de berekening maken waarbij ze het BTW forfait van de winst aftrekken.. een persoon daarentegen beweerd dat dat niet mag..

Annalies Janssens

leuk om te lezen ha ha

Ik zal nog eens kijken of ik het ergens kan vinden. Dan plaats ik de link (zal niet vandaag meer worden)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hcbotje

Haha discussies op het internet blijven ... wat zal ik zeggen ..

Als jij zegt dat het op deze manier goed is (en ik zie ook andere die het op deze manier doen) dan heb ik er wel vertrouwen in..

Bedankt voor je tijd!

Annalies Janssens

Hier in elk geval een uitspraak van specialisten van de belastingdienst op dit gebied:

Redactie Forum FD
16 januari 2015 13:36
De over de bijtelling privégebruik auto verschuldigde btw maakt deel uit van de autokosten. Hoofdregel voor het privégebruik auto is conform art.3.20 Wet IB 2001. Onder de waarde in het economische verkeer wordt verstaan de catalogusprijs incl. omzetbelasting. Bij de bepaling van de onttrekking wordt de omzetbelasting geacht in de onttrekking van 25% enz. te zijn opgenomen en niet bij de onttrekking van 25% te worden opgeteld. Onder omstandigheden is de bijtelling voor privégebruik van de auto op de zaak gemaximeerd tot de werkelijk gemaakte kosten. Dit berust op een arrest van de Hoge Raad: HR 10 juni 2005, BNB 2005/294. In dat arrest overwoog de Hoge Raad: "Gelijk de Hoge Raad heeft overwogen in - onder meer - zijn arrest van 17 maart 1993, nr. 28 678, BNB 1993/166, moet er in het algemeen van worden uitgegaan dat de aan het houden van een personenauto verbonden kosten die ingevolge voormelde bepaling worden geacht niet ten behoeve van de onderneming te zijn gemaakt, in enig jaar niet hoger kunnen worden gesteld dan de in dat jaar te dezer zake werkelijk gemaakte kosten. "
Met ingang van 1 juli 2011 is de regeling privégebruik auto in de omzetbelasting naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak gewijzigd. Niet langer dient in de btw-aangifte een correctie op de in aftrek te brengen voordruk wegens autokosten te worden gemaakt, maar wordt het privégebruik als een fictieve, aan omzetbelasting onderworpen, dienst aangemerkt. Conform de btw-richtlijn wordt zowel voor het privégebruik, waaronder woon-werkverkeer, van de auto door de ondernemer als zijn personeel aangesloten bij de correctie via de fictieve dienst van artikel 4, tweede lid van de Wet OB, in geval deze auto om niet ter beschikking wordt gesteld. De aftrek van voorbelasting wordt dan via de heffing over deze dienst gecorrigeerd naar het werkelijke gebruik dat van de auto voor privédoeleinden wordt gemaakt.
De omzetbelasting afgedragen wegens de fictieve dienst wordt in de forfaitaire onttrekking als kosten opgenomen (HR 10 juni 2005) of maakt deel uit van de ex art.3.20 forfaitair bepaalde onttrekking wegens privégebruik. Dit bedrag verhoogt de autokosten en heeft dus invloed op de maximale bijtelling op basis van de werkelijk gemaakte kosten.
Met vriendelijke groet,
Redactie Forum Fiscaal Dienstverleners

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

hcbotje

Ha! Deze gaat als een A4tje in mijn boekhouding ;-)

HermesSE

#33
Aanhakend op dit onderwerp (om wildgroei van topics te voorkomen):

Vanaf het begin van mijn onderneming heb ik mijn auto, Auto A, privé gereden. Hierbij een km-stand bijgehouden en de BTW naar rato prive-zakelijk afgetrokken. Ritten vanaf huis (wat tevens mijn vestigingsadres van de zaak is) naar de klanten als zakelijke kilometers bestempeld.

Naast mijn gewone auto, Auto A, ben ik van plan een tweede auto te kopen voor de zomermaanden, een youngtimer; Auto B. Dit is overigens een marge auto die ik van een particulier koop.
Financieel gezien zou de volgende situatie het gunstigst zijn. Auto A rij ik privé van begin jaar t/m begin zomer. Aan het begin vd zomer schors ik auto A en haal ik auto B uit de schorsing en wil deze als Youngtimer aanmerken en dus niet privé. Aan het einde vd zomer schors ik auto B en ga ik Auto A weer privé rijden. Ik heb dus het gehele jaar door maar 1 auto ter beschikking die niet geschorst is.
Een sluitende kilometer registratie, d.w.z. alle zakelijke ritten worden gespecificeerd en begin en -eind kmstand wordt bijgehouden voor beiden auto's.
Verhouding zakelijke/privé km is bij auto A 80/20 en bij auto B 50/50 (zeker wanneer er een autovakantie bij zit in de zomer)

Kloppen de volgende beweringen hierover?
1. Het aanmerken van de ene auto als privé (Auto A) en de andere als zakelijk (Auto B, youngtimer) is toegestaan.
2a. Ik kan bij beide auto's de BTW van de gebruikskosten naar rato prive-zakelijk aftrekken. Ik hoef bij de youngtimer (en ook bij auto A) geen BTW bijtelling of iets dergelijks te betalen.
2b. Ik kan de youngtimer ook prive rijden voor alleen de BTW. Ik hoef dan geen BTW bijtelling te betalen en kan alle gebruikskosten inclusief BTW aftrekken voor de IB.
3. Het is fiscaal geaccepteerd de dagwaarde van de youngtimer te bepalen met de site www.dagwaarde.nl. (Iemand ervaring hiermee met de fiscus?)
4. Ik betaal alleen IB bijtelling over de maanden dat de youngtimer niet geschorst is (en ik deze auto dus in gebruik heb) ter hoogte van 35% van de dagwaarde.
5. Ondanks dat ik de youngtimer niet het gehele jaar gebruik, kan ik de auto toch in 5 jaar afschrijven.
6. Wanneer de youngtimer totall loss is geraakt (bijvoorbeeld door brand, een ongeval etc.) mag de auto op dat moment compleet afgeschreven worden met het verschil tussen het aankoopbedrag en het bedrag dat de auto op de sloop nog oplevert.
7. Bij eventuele verkoop van de youngtimer bepaalt het verschil tussen het aankoopbedrag en verkoopbedrag de daadwerkelijke afschrijving en dien ik de geboekte afschrijving te corrigeren naar dit bedrag.

Es

Ik ga een poging doen ;)

Kloppen de volgende beweringen hierover?
1. Het aanmerken van de ene auto als privé (Auto A) en de andere als zakelijk (Auto B, youngtimer) is toegestaan.
Ja, dat is toegestaan

2a. Ik kan bij beide auto's de BTW van de gebruikskosten naar rato prive-zakelijk aftrekken. Ik hoef bij de youngtimer (en ook bij auto A) geen BTW bijtelling of iets dergelijks te betalen.
Zoals je het bij vraag 2a schetst: je beschouwt zowel auto A, als auto B-Youngtimer als zakelijke auto voor de BTW en zorgt voor een sluitende km-administratie. Klopt, dat mag op die manier.

2b. Ik kan de youngtimer ook prive rijden voor alleen de BTW. Ik hoef dan geen BTW bijtelling te betalen en kan alle gebruikskosten inclusief BTW aftrekken voor de IB.
Je bedoelt bij vraag 2b dat je auto B-youngtimer voor de IB als zakelijk wilt beschouwen en voor de btw als privevermogen? Dat mag.


3. Het is fiscaal geaccepteerd de dagwaarde van de youngtimer te bepalen met de site www.dagwaarde.nl. (Iemand ervaring hiermee met de fiscus?)
Ik kijk persoonlijk vaak op Marktplaats om een reeele dagwaarde van een auto te bepalen. Of vraag een lokale garage.
Ik heb geen ervaring met www.dagwaarde.nl


4. Ik betaal alleen IB bijtelling over de maanden dat de youngtimer niet geschorst is (en ik deze auto dus in gebruik heb) ter hoogte van 35% van de dagwaarde.
Dat lijkt mij niet correct. De keuze om auto B-youngtimer in de winter niet te gebruiken is jouw eigen keuze. Het scheelt in de verzekering en wegenbelasting, geloof ik... IB-bijtelling geldt voor het hele jaar, de auto blijft het hele jaar zakelijk vermogen.

5. Ondanks dat ik de youngtimer niet het gehele jaar gebruik, kan ik de auto toch in 5 jaar afschrijven.
Je schrijft de auto af tot een reeele restwaarde. Kan dus ook zijn dat je youngtimer in waarde stijgt ;)

6. Wanneer de youngtimer totall loss is geraakt (bijvoorbeeld door brand, een ongeval etc.) mag de auto op dat moment compleet afgeschreven worden met het verschil tussen het aankoopbedrag en het bedrag dat de auto op de sloop nog oplevert.
Dat is niet correct. Je schrijft het verschil tussen de boekwaarde en de opbrengst op de sloop af als boekverlies. Of boekwinst als de sloop meer oplevert ;) 

7. Bij eventuele verkoop van de youngtimer bepaalt het verschil tussen het aankoopbedrag en verkoopbedrag de daadwerkelijke afschrijving en dien ik de geboekte afschrijving te corrigeren naar dit bedrag.
Dat is niet correct. Je schrijft in beginsel maximaal 20% per jaar af en als de boekwaarde bij verkoop hoger blijkt te zijn dan de verkoopprijs, dan is sprake van een boekverlies. Of als de boekwaarde lager is dan de verkoopprijs, dan is er sprake van een boekwinst.



HermesSE

Hallo Esther, alvast bedankt voor je antwoord! Toch een paar punten waar ik duiding over zou willen hebben.


2b. Ik kan de youngtimer ook prive rijden voor alleen de BTW. Ik hoef dan geen BTW bijtelling te betalen en kan alle gebruikskosten inclusief BTW aftrekken voor de IB.
Je bedoelt bij vraag 2b dat je auto B-youngtimer voor de IB als zakelijk wilt beschouwen en voor de btw als privevermogen? Dat mag.
Ik bedoel dat ik auto A voor IB prive rijdt en de BTW hiervan naar rato prive/zakelijk aftrek. Auto B rijd ik voor IB zakelijk en voor de BTW prive. Mag ik dan alle gebruikskosten inc. BTW aftrekken voor Auto B? De BTW zelf vorder je dan niet meer terug


4. Ik betaal alleen IB bijtelling over de maanden dat de youngtimer niet geschorst is (en ik deze auto dus in gebruik heb) ter hoogte van 35% van de dagwaarde.
Dat lijkt mij niet correct. De keuze om auto B-youngtimer in de winter niet te gebruiken is jouw eigen keuze. Het scheelt in de verzekering en wegenbelasting, geloof ik... IB-bijtelling geldt voor het hele jaar, de auto blijft het hele jaar zakelijk vermogen.

Dit is inderdaad een punt waar ik geen rekening mee had gehouden. Het feit dat de auto je ter beschikking staat, ook al is deze geschorst, zorgt er dan toch voor dat je bijtelling dient te betalen in de maanden dat de auto geschorst is en er dus niks mee doet. Dit is zeker weer te omzeilen om bij het schorsen de tennaamstelling over te schrijven naar een vriend/kennis en bij het uit de schorsing halen weer terug op je naam te zetten  :-X? Of zou een stalling op een afgesloten plek afdoende zijn. Of moet ik hier uberhaupt maar niet aan beginnen  ;/

Es

2b. Ik kan de youngtimer ook prive rijden voor alleen de BTW. Ik hoef dan geen BTW bijtelling te betalen en kan alle gebruikskosten inclusief BTW aftrekken voor de IB.
Je bedoelt bij vraag 2b dat je auto B-youngtimer voor de IB als zakelijk wilt beschouwen en voor de btw als privevermogen? Dat mag.
Ik bedoel dat ik auto A voor IB prive rijdt en de BTW hiervan naar rato prive/zakelijk aftrek. Auto B rijd ik voor IB zakelijk en voor de BTW prive. Mag ik dan alle gebruikskosten inc. BTW aftrekken voor Auto B? De BTW zelf vorder je dan niet meer terug

Dat kan ook.
Maar je kunt naast auto A ook voor auto B-youngtimer de verhouding prive/zakelijk berekenen en naar rato btw terugvragen.

Es

4. Ik betaal alleen IB bijtelling over de maanden dat de youngtimer niet geschorst is (en ik deze auto dus in gebruik heb) ter hoogte van 35% van de dagwaarde.
Dat lijkt mij niet correct. De keuze om auto B-youngtimer in de winter niet te gebruiken is jouw eigen keuze. Het scheelt in de verzekering en wegenbelasting, geloof ik... IB-bijtelling geldt voor het hele jaar, de auto blijft het hele jaar zakelijk vermogen.

Dit is inderdaad een punt waar ik geen rekening mee had gehouden. Het feit dat de auto je ter beschikking staat, ook al is deze geschorst, zorgt er dan toch voor dat je bijtelling dient te betalen in de maanden dat de auto geschorst is en er dus niks mee doet. Dit is zeker weer te omzeilen om bij het schorsen de tennaamstelling over te schrijven naar een vriend/kennis en bij het uit de schorsing halen weer terug op je naam te zetten  :-X? Of zou een stalling op een afgesloten plek afdoende zijn. Of moet ik hier uberhaupt maar niet aan beginnen  ;/

Bij overschrijven moet je een verkoopfactuur aanmaken voor een reeele waarde, die auto B-youngtimer is immers zakelijk vermogen.
Vervolgens weer de auto aankopen na de winter en zo ieder jaar opnieuw?
Tsja....wat kan ik daar nu voor zinnigs over zeggen..... :blank:

Je zou even de belastingtelefoon kunnen bellen en je casus voorleggen.

HermesSE

Hallo Esther, nogmaals bedankt voor je antwoord! Ik ga er maar vanuit dat ik gewoon het hele jaar bijtelling ga betalen. Ik heb er wat jurisprudentie over gelezen en de belastingsdienst is helaas vrij rigide betreft 'het ter beschikking stelllen' van de auto van de zaak. Desondanks is de auto nog steeds goedkoper om zakelijk te rijden voor de IB vanwege de relatief lage bijtelling t.o.v. privé.

HermesSE

#39
    Inmiddels de marge auto, een youngtimer, aangeschaft (geïmporteerd vanuit Duitsland). Graag nogmaals verheldering over de volgende zaken  ;D:


    De aanschaf van de auto boek ik als een zakelijke uitgave met een afschrijving over 5 jaar en BTW op 0%. De totale aanschafkosten betreffen het aanschafbedrag van de auto in Duitsland, keuringskosten, kentekenkosten, BPM-aanslag. Maar ook brandstofkosten en eten op weg naar de auto die aangeschaft is kunnen bij de aanschafkosten opgesteld worden?
    Klopt het dat wanneer ik de auto voor de BTW zakelijk aanduidt (en dus naar rato privé/zakelijk de BTW terugvraag), ik bij de verkoop BTW moet gaan afdragen? En dat wanneer ik de auto voor de BTW privé aanduidt, ik geen BTW hoef af te dragen bij verkoop? Ik voorzie namelijk dat ik deze auto na een jaar weer verkoop en wanneer ik dan BTW moet afdragen schiet dat niet echt op lijkt mij?
    Indien ik de auto voor de BTW privé aanduidt kan ik alle autokosten inc. BTW aftrekken; Dit geldt ook voor buitenlandse tankbonnen?
    Indien ik de auto voor de BTW zakelijk aanduidt? Hoe ga ik dan om met de BTW van buitenlandse tankbonnen (in Duitsland is BTW percentage bijv. 19%)?
    Aanschaf van zomerbanden (+velgen) kan ik gewoon als autokosten boeken? De aangeschafte auto had namelijk alleen winterbanden. Kosten gemaakt om de banden op te halen kan ik ook boeken (brandstofkosten?)
    De auto heeft momenteel nogal versleten autostoelen. Wanneer ik hier zelf nieuwe inzet kan ik de kosten hiervan ook aftrekken?