Het is nog niet zover, maar over een jaar toch wel, dan is mijn 0% bijtelling auto 5 jaar. Gevolg, een kleine € 9.500 bijtelling die er aan zit te komen.
Nu las ik via de volgende link
http://www.cc2day.nl/auto-zaak-is-vijf-jaar-meer-interessant/ dat de bijtelling niet hoger kan zijn dan de autokosten.
Dat is nogal lastig want dat hangt maar net af hoe vaak je de auto nodig hebt voor werk en bij mij sterk afhankelijk van opdrachten die door het hele land kunnen zijn. Het varieert de laatste jaren tussen € 2.000 en € 3.000.
Kortom: betekent dit dat ik in het slechtste (lees qua omzet waarschijnlijk beter jaar) een bijtelling heb van € 3000?
Om dit bedrag te minderen is de enige optie de auto niet meer gebruiken of de kosten simpelweg niet of nauwelijks meer boeken.
De auto naar privé brengen is in principe als eenmanszaak niet mogelijk.
De link hierboven geeft aan dat dit wel mogelijk is in geval van:1. Wijziging fiscale wetgeving omtrent de auto van de zaak, bijvoorbeeld wijziging bijtellingstarieven. Let op: Het opnieuw bepalen van het bijtellingstarief na vijf jaar is geen wetswijziging! Deze tariefswijziging ligt namelijk al vast in de wet.
2. Wijziging feitelijk gebruik. Om een auto als zakelijk te kunnen aanmerken, moet deze auto voor minimaal 10% zakelijk worden gereden. Onder de zakelijke kilometers valt binnen de Loonheffing en Inkomstenbelasting, naast de ritten naar klanten, ook het woon-werk verkeer. Wordt de auto minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is er geen sprake van keuzevermogen en wordt de auto als privé gezien!
Is bovenstaande interessant. Optie 1 zal wel een lastige zijn want wat is dan de peildatum, optie 2 betekent (denk ik) dat je een andere privé auto moet rijden waarbij je km's a € 0,19 zakelijk boekt? Hoe toon je aan dat je er zakelijk niet meer dan 10% mee rijdt?
Zomaar wat overwegingen die waarschijnlijk voor heel veel ZZP's gelden want in 2013 zijn ontzettend veel 0% bijtelling auto's verkocht. Andere forumleden die hier mee te maken hebben, oplossingen?